Skillnad på hackel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på hackel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ja, då var utrustningen inköpt. Jag köpte en halv tuppnacke bonze grade som ni rekommenderade. Det + tre packet krokar, tråd, polygarn och frakt kostade bara runt 400 på wittlock.se. Det var så billigt att jag troligtvis kommer köpa en halva grizzlyhackel också. Tack för all hjälp

Kommentera

Här är en bra bild på vilka typer av fjädrar det finns på en nacke

Hur mycket fjädrar det sitter på en saddle ungefär.

Senast ändrad av Valt3r; 2010-06-28, 17:06.
      Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Ja, jag såg den inne på whitings hemsida. Där visade de all statistik

Kommentera

Visst, det sitter säkert en hel del mer fjädrar på de dyrare nackarna. I synnerhet då fjädrar lämpliga för #20 och mindre. Men jag kan, utan att skryta, säga att så mycket som jag har bundit down the years så tror jag att jag kan avgöra att antalet användbara fjädrar från storlek 10 till 18 på en 1/2 Bronce nacke väl motiverar priset på 260:- hos Westforkfly.se Glöm som sagt inte att jag sade tidigare att du får ut MINST 2 - 3 torrisar av en sådan hackle fjäder. Hacklen på Bronce, är av så pass bra kvalitet att 3 - 4 varv ca räcker gott för att flugan ska flyta bra. Försök detta med en Indisk eller Kinesisk hackle fjäder ska ni få se hur väl flugan flyter?

Edit. Ska tillägga att jag t.om. bundit Scater flugor på Bronce av de mest lång fibriga hacklen. ( Hacklet, är bundet i formen av en discus). Och de har funkat bra. En Scater, är en fluga som ska imitera en insekt som svävar en bit över vatten ytan. Hackle diametern, är minst av storleken av en Svensk 5 krona. Helst, ska hackle diametern var större än så. Då vill det till stora, med bra hackle!

Här är en Grizzly Scater #14:

Men numer, binder jag dem med en lång hackle strå stjärt, snett nedåt pekande som ett 3:e stöd ben. Gör Scatern lättare att fiska på så sätt. Scatern, ska ju "skrida" / åka på ytfilmen så att säga.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-28, 18:12.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
          1 svar
          186 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Arbetar...