Vilken dubbing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken dubbing?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken dubbing?

Hej, nu är det dags att fylla på lagret utav dubbing och ta min flugbindning till nästa nivå dvs att inte behöva välja mellan endast brun och olive kropps färg. Men det är en djungel där ute utav material och färger, så nu till min fråga,Vad ska jag köpa?

Har kikat lite på dubbing dispenser på wittlock och hittade "Superfine Dryfly Dubbing Dispenser" är detta ett bra val eller lämpar det sig endast för de mindre flugorna?

jag binder mest torrflugor och nymfer.

Hej!

Fly Rite och CDC dubbing (CDC dubbing, flyter fint tack vare den naturliga inpregneringen från ankans fett körtel) är ju bra. Fly Rite, är ett gammalt och beprövat dubbing material. Du behöver egentligen bara följande färger för att klara de flesta flugorna:

Brun, oliv grön, golden olive (gul / grön) , grå (Blue Dun) och svart.

En Har mask, för att kunna hör Haröre nymfen t.ex. är ju nästan ett måste.

http://www.wittlock.se/flugbindning/...urdubbing.html.

En flaska flytande vax och en dubbing snurra, så kan du dubba på av hjärtans lust.

50804 Hair Flair Classic verkar vettig att jobba med. Eller 50347 Master standard.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-13, 22:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Köp som sagt en dispenser med Fly rite och hares ear plus typ

Kommentera

Glömde att säga att du kan använda dubbing till i stort sett hur liten krok som helst. Beror bara på hur pass mycket du fin fördelar det med saxen och hur mycket du har på tråden? Ha en liten plast låda att samla upp dubbing klippet i.

Kommentera

Vill man dessutom fuska litet när det gäller dubbing till nymfer? Då kan man köra med ludet mohair garn istället. Och efter att man bundit in det, pilla upp mer trådar med dubbing nålen eller dubbing kroken tills flugan är riktigt luden. Ger i stort sett samma look och liv åt nymfen som en äkta, dubbad kropp. Fördelen, är att detta sätt är att det är mindre kladdigt och mer lätt jobbat. Mohair garn, består oftast av 2 - 3 st "kardeler" = trådar. Så du kan tex. bara använda 1 eller 2 kardeler när du binder små nymfer.

Kolla i garn butiker. Där får du oftast mer garn för motsvarande peng mot att köpa det som flug bindnings material. Ibland har ju garn bodarna en REA låda också som kan vara värd att leta igenom.

Vill man ha en litet mer slät nymf? Då kan det tunnare stopp garnet, som man "stoppar" (lagar) strumpor och sockor med vara bra.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-13, 22:54.

Kommentera

Tack för alla svar.

Då blir det till att beställa fly rite i lite olika färger. Men angående harörat, vad tror i om att binda den av underhåret på ekorre och bäver då jag har dessa tillhands (Bifogar en bild)

Click image for larger version

Name:	20100814219.jpg
Views:	1
Size:	273,7 KB
ID:	1759922

Konstruktiv kritik mottages gärna!

Kommentera

dubbing vax har jag redan och har gjort en egen dubbing snurra i ståltråd.

Kommentera

Tänkte också beställa halva metz tuppnackar och har råd med tre stycken. Men vilka färger ska jag köpa,hade tänkt svart, brun och grizzly eller någon grå?

Kommentera

Din "haröre nymf" ser fin ut. Men jag skulle nog ha en mörkare bröst sektion mot en ljus bak kropp. Jag använder de creme / beige / bruna hår stråna till bak kropp som sitter nere vid kinderna ungefär på Har masken, och de mörkare brun spräckliga stråna som sitter högre upp till bröstet. Nu säger jag inte att din färg kombination inte skulle kunna funka. Säkert funkar den bra. Men det är de färger jag kommit fram till som jag vet fungerar iaf.

Medium brun, Grizzly och svart är nog att räkna till bas nackarna.
                  Fyller man sedan på med Golden olive, oliv och Blue Dun = grå, så behöver man i stort sett inga fler.

Westforkfly.se, har Whiting 1/2 nackar som är fina. Du kan t.om be ägaren Micke att färga en nacke i den nyans du vill ha? Jag har 2 st sådana Grizzly nackar = Golden olive Grizzly och Blue Dun Grizzly. Grizzly, ger ju både fina "leder" på hacklet och dessutom får flugan mer liv.

Ska beställa en färgad, medium brun Grizzly också senare.

Blue Dun Grizzly

Golden Olive Grizzly

Foam kroppad Danica imitation med Golden Olive Grizzly hacklet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-14, 11:05.

Kommentera

ok. Men om jag nu vill binda upp "basflugor" så som black gnat, adams, blue dun mm. Behöver jag då ha en blue dun nacke till blue dun flugan eller går det lika bra med grizzly?

Sedan skulle jag verkligen uppskatta ifall du skulle kunna lägga upp en bild på en av dina haröre nymfer, om det inte är till för stort besvär?

tack igen för hjäplen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X