Nymfen / Spider hybriden "Luffaren". Mitt eget mönster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nymfen / Spider hybriden "Luffaren". Mitt eget mönster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nymfen / Spider hybriden "Luffaren". Mitt eget mönster

Hej!

Förra året, en mörk och kall januari kväll satt jag vid städet och funderade över hur försöka kombinera de bästa detaljerna ur nymferna, kombinerat med det långa, mjuka och det i vattnet pulserande hacklet från en spider fluga?

Efter litet hjärn gymnastik kom jag fram till att jag ville ha följande ur den nya flugan:

1. En ganska tjock och "luden" kropp som kunde fånga upp luft bubblor i kropps materialet när flugan tar vatten. Det är ju just detta som gör nymfer som Haröre nymfen så bra t.ex. Det silver skimret som dessa luft bubblor ger, tycks ge denna nymf och andra håriga / ludna nymfer en extra touch som fisken gillar.

2. En svart kropp för bra siluett verkan. Det finns ju ett antal mycket bra svarta flugor som funkar i nästan alla ljus förhållanden. Black Gnat och för all del svart Klinkhammer (Torr flugor), Black Martinez (Större nymf på streamer krok) Montana nymfen och svart Wooly Bugger t.ex. (Streamer, som imiterar en igel) Dessa flugor är ju nästan ett måste i varje flug fiskares ask.

3. Litet tunnare, oval ribbing för att förstärka reflexerna.

4. Som sagt, det pulserande och långa hacklet som adderar mycket liv åt Spider flugorna och flymfer.

5. Ville ha en tämligen lätt jobbad kropp där jag slapp grisa med att dubba hår eller Fly Rite t.ex. Och dessutom slippa att använda kletigt, flytande vax.

Jepp! Jag kände mig lat den här kvällen.

Sagt och gjort!

Jag laddade tråd hållaren med ganska tunn, svart tråd. Och satt en en vanlig #12 flug krok i städet och började binda in svart Mohair garn, som ju är lurvigt från början och faktiskt ett ganska bra sätt att komma runt detta med att dubba kropps material. D.vs. så länge man vill ha en enfärgad kropp utan schatteringar i olika färg toner typ Har mask dubbing t.ex.

Litet oval guld tinsel bands också in som ribbing.

Lindade kroppen ganska fet och cigarr formad. Och virade tinslet 5 varv i en spiral över kroppen.

När detta var gjort, tog jag fram dubbing nålen och pillade ut en hel del fler trådar ur garnet så att kroppen nästan såg ut som en lurvig boll och klippte ner några av stråna som blivit litet för långa runt om kroppen. Några mm längd på "lurvet" räcker.

Virade sedan 2 - 3 varv av ett svart och mjukt hackle, med hackle strån som var va 2 - 3 cm längre än själva kroppen som en gles krage framför kroppen. Och tvingade hackle stråna något bakåt lutande med hjälp av bind tråden innan jag avslutade flugan.

Luffaren, har funkat bra under denna säsong måste jag säga. Har väl tagit en 5-6 bågar på den fram tills nu iaf. Har numera även gjort den i #14 också.

Fiskar den ganska sakta i allmänhet med några korta knyckar med en paus emellan på någon sekund. Och så en ny serie knyckar.

Pröva en Luffare vet jag!

Foto kommer så snart jag har möjlighet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-01, 18:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Bild?
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Kommer ev. i morgon kväll men senast dagen efter. Får inte tag i en vettig kamera förräns då tyvärr. Och så ska jag ut och fiska i morgon dessutom.

Då kanske Luffaren kommer till användning vem vet?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-01, 18:40.

Kommentera

Här kommer foto på flugan. Inte så bra kvalitet. Men ni ser iaf hur den ser ut.

Tips, förtyng den litet granna. Jag märkte att den flyter litet väl bra oförtyngd sist jag fiskade med den i torsdags. Kanske den fångar FÖR mycket luft bubblor i den ludna garn kroppen? Var ett tag sedan jag fiskade med den sist. Så detta med att den flöt halvt om halvt hade fallit i glömska.

Jag fick dra ner den under ytan med en knyck eller två av linan.

Inget fel med mycket luft bubblor iof. Men hela idee'n med Luffaren, är ju att den ska ner under ytan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 14:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X