Gör din egen mini dubbing nål. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör din egen mini dubbing nål.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gör din egen mini dubbing nål.

Det här kanske jag har nämnt vid något tillfälle?

Men tar upp det igen.....Tjatig som jag är.

Dubbing nålar man köper är ju oftast bra. Men man kan uppleva själva nålen som aningen för grov när man ska lacka huvudet på flugor som är storlek 16 och mindre.

Så här kommer en beskrivning på en mini dubbing nål som vem som helst klarar att göra.

Ta en tändsticka. Klyv den försiktigt några mm i den nedre änden med ett rak blad eller en tunn bladig hobby kniv t.ex.

Ta en knapp nål eller tunn sy nål och nyp av huvudet. Akta ögonen bara!

Stick ner nålen i tänd sticks skåran. Och antingen ( super) limma över skåran. Eller linda litet stark bind tråd runt skåran och "flug lacka" 2 - 3 ggr.

Och voila'! Din mini dubbing nål är klar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-12, 20:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Jag håller på och klurar ut hur man kan göra en överambiös dubbingnål
    Bilder kommer när den är klar. Måste hitta lite bra nålar först.
    Följ bloggen!:
    "Snipkungens blogg"
    ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

-1700 + bilder i fiskedagboken!
    -Steg för steg på Spinnfluga!
    -Steg för steg på magnumspinnare!
    -Steg för steg på gäddfluga!

Kommentera

O.k. Ska bli intressant att se!

Vill du ha en något grövre nål typ de som sitter på köpe dubbing nålarna ? Så är ju stopp nål en variant.

Kommentera

En variant kanske skulle vara att helt enkelt ta en vinkork och trycka in nålen i så får man ett rejält grepp om den plus att den inte försvinner så lätt...
        Själv skulle jag behöva neonfärg på prylarna hemma för sitter jag framför städet så spenderar jag halva tiden med att leta...
        Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Tjena Peter!

Jo, de ide'n är inte alls dum! Kork - super lim - nål. Och man har en, som du säger grepp vänlig dubbing nål.

# Själv skulle jag behöva neonfärg på prylarna hemma för sitter jag framför städet så spenderar jag halva tiden med att leta... #

Samma här. Men ett ny infört pärm system med plast fickor och register underlättar en hel del. En pärm för nackar och en för fjäder och div hår och annat dubbing material. + ett trä block med en massa dm långa, tunna trä pinnar på som gör att man har ordning på sina spolar med garn, tinsel och bind tråd är inte alls fel heller.

Sedan finns ju dessa grejor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-24, 11:34.

Kommentera

Ska köpa en så där skräpsamlare som man fäster på städet, som det är nu så åker allt ner på golvet och sen drar jag runt det i huset...och det sker inte helt utan kommentarer från de övriga familjemedlemmarna...
            Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Pärmar är smart. Jag har allt i plastbackar nu. Fyller en stor svart sopsäck.

Gjorde en annan dubbingnål för ett tag sen. Tog en tops och tog bort bomullet. Sen en vanlig synål som jag
              tejpade för att få en skön passning i topsen. Slutligen på med bindtråd och sen lack. Blev en styv rackare.
              Följ bloggen!:
              "Snipkungens blogg"
              ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

-1700 + bilder i fiskedagboken!
              -Steg för steg på Spinnfluga!
              -Steg för steg på magnumspinnare!
              -Steg för steg på gäddfluga!

Kommentera

Pärmar + plast fickor är kanon. Ingen risk att fjädrarna bryts heller.

Ja, bommulls pinne skaft är bra till mycket. Jag har använt det till nål knuten mellan backing och flug lina ett längre tag. Blir helsikes mycket enklare att göra den knuten på så sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
                  Ska köpa en så där skräpsamlare som man fäster på städet, som det är nu så åker allt ner på golvet och sen drar jag runt det i huset...och det sker inte helt utan kommentarer från de övriga familjemedlemmarna...
                  En sådan korg är jätte bra! Du vet ju självt hur mycket det skräpar när man klipper Hjort hår bara. Efter ett par Streaking Caddis, eller Hjort hårs puppor så ser man ut som en Hjort självt.

Här kan man höja skräp korgen precis under flugan och fånga upp 95% av eländet iaf.

Ett annat riktigt skräp jobb när man binder, är när man håller på med Angel Hair till streamer vingar.

Kommentera

De där var smart! Ska nog göra ett försök
                    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X