Era bästa nymfer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era bästa nymfer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Era bästa nymfer?

Hej allihopa!

Dags för nytt ämne för alla skrivsugna!

Tänkte att jag skulle fylla på asken lite med nymfer...vilka nymfer skulle ni inte vilja vara utan? Kanske en topp 10 lista?

Ha det bäst och tackar på förhand för svaren!

//Peter
    Remember; never test the depth of water with both feet.

Min 11 i topp lista
    -----------------

1. Black Martinez. # 10 och 12 streamer krok. Till ving säcken, använder jag grön plast från en vanlig, hederlig plast kasse. Klipper bort allt hackle utom det som sticker ut på sidorna.

2. Haröre nymfen. # 12, 14 och 16.

3. Peasant Tail Nymph. # 12, 14 och 16.

4. Fjädermygg puppa. # 16 och 18. Fiskas ju hängandes i ytfilmen och mycket sakta. Har märkt att vit cdc eller foam lapp till gälar / flyt hjälp inte är så bra. Iaf inte där jag brukar fiska. Grått eller svart skyggar inte fisken för iaf.

Visserligen får man jäkligt svårt att se puppan. Men man har ju ändå en ungefärlig ide' om var den är?

Min Fjädermygg puppa variant. På böjd sedge / shrimp krok:

Kropp: Svart bind tråd. Slank form som bara tjocknar något mot bröstet.

Ribb: Mycket tunn koppar tråd. Kroppen lackas med klar flug lack ett par ggr som skydd mot fisk tänder.

Ben: 3 st Grizzly hackle strån på var sida om bröstet. Ska sticka ut på sidorna.

Bröst: Påfågel herl. Lindas över tråden där du fäste in benen.

Gälar: Grå eller svart cdc. Ca 1 1/2 cm lång. Alternativt en triangel formad foam lapp. Som du binder in i den smala spetsen. Gälen, ska sticka ut uppåt - framåt över krok ögat.

5. Flickslände nymf. 12 och 14. Den gul / olive varianten med ganska lång marabou stjärt, chenille kropp och krag hackle + svarta, ganska stora ögon. Medium, damsel eyes är ju ett bra val då.

6. Montana nymfen eller för all del Bitch Creek. # 8 och 10. Med gult bröst.

7. Nattslände puppa. på böjd krok # 12 och 14. Beige / brun eller brun / gul - oliv.

8. Husmask. 10 och 12. på streamer krok. Enkel variant, med kropp av brunt och grått mohair garn mixat. D.v.s. jag tvinnar ihop dem innan jag börjar linda kroppen. Sedan bara 2 stycken mjuka hackle = brunt och svart över hela kroppen som jag klipper ner så ojämt jag kan. Ska imitera stickor och strån som husmasken bygger sitt "hus" av b.la. Förtynger den något i den första, främre 3:e delen under Mohair garnet också.

9. Hjorthårs puppa. (flyter) # 10 och 12. I stort sett ett Muddler huvud som formas till tjock cigarr form, med ganska platt under sida, Och har ett par varv brunt, mjukt hackle längst fram. Nu mer binder jag den med 3/4 naturellt (grå /brunt) hjort hår som bak kropp. Och den främre, sista 4:e delen med brunt dito hår. Detta för kontrast verkans skull.

10. Black nymph. # 12, 14 och 16. Några strån svart hackle till stjärt. Svart mohair garn med en mycket tunn, oval guld ribb (Ultra wire t.ex.) till cigarr kropp och ett varv svart höna eller annat mjukt hackle. Kan förtyngas vid behov. Men jag fiskar den oftast oförtyngd.

Pilla gärna upp litet extra "mohair ludd" med nålen efteråt.

11. Black & Peacock spider. # 12, 14 och 16. Gärna med litet oval silver tinsel precis där krok böjen börjar. Och med max 2 varv mjukt hackle som är ca 1 cm längre än kroken.

Dessa, vill jag inte vara utan!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-01, 10:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Så var hela veckan räddad!!!
      Kommer försöka att beta av din lista Göran med en fluga perkväll! )

Kommentera

Hej igen Göran!

Har du någon bild på hur du tänkt att det här ska se ut?
        "Gälar: Grå eller svart cdc. Ca 1 1/2 cm lång. Alternativt en triangel formad foam lapp. Som du binder in i den smala spetsen. Gälen, ska sticka ut uppåt - framåt över krok ögat."

Kommentera

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
          Så var hela veckan räddad!!!
          Kommer försöka att beta av din lista Göran med en fluga perkväll! )
          He, he, he! Ja, nu har du väl att pyssla med ett litet tag?

Kommentera

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
            Hej igen Göran!

Har du någon bild på hur du tänkt att det här ska se ut?
            "Gälar: Grå eller svart cdc. Ca 1 1/2 cm lång. Alternativt en triangel formad foam lapp. Som du binder in i den smala spetsen. Gälen, ska sticka ut uppåt - framåt över krok ögat."
            Inget foto på exakt den puppan tyvärr. (Måste snart se till att skaffa en ny digital kamera !) Men det här fotot ger dig en skaplig bild av det hela. Minus stjärten, som jag inte bryr mig om att använda mig av :

En sådan här fjäder mygg puppa kallas för "Suspender buzzer" på Engelska. Har inget med suspensoar att göra dock.

Här har du Fjädermygg puppan "live" så att säga:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-01, 12:31.

Kommentera

Tja, ett tips bara när du fiskar små flugor..
              Knyt en större fluga på tafsen ex klinkhammer sedan knyt den "lilla"flugan i en kort tafs från den..
              Bra när det mörknar på lite när man börjar bli lite hängig..

mvh Johan

Kommentera

Nummer ett avbetad Göran...så tråkigt bara att man inte har lite "spräckligt" hackel med undantag för whitings torrflugehackel som jag bara vägrar att använda till en våtfluga...

Och vilken skillnad det har blivit nu sen man bara använder fingrarna för att köra en dubbingloop! Tack för det Guideline!

Kommentera

Trevlig kuse det där!

Nä, jag tycker väl inte heller att Whiting eller Metz tupp hackle känns riktigt rätt att använda till detta.

Dels kostnads mässigt. Men inte minst för att hackle stråna är för styva för att funka riktigt bra. Jag har en Grizzly, höns saddle, och ett litet gäng 25:- Indiska höns nackar i samma färger som torr fluge nackarna + en (brun) spräcklig dito till "våta flugor".

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-01, 19:21.

Kommentera

Är det Genetisk hönssaddle du menar som grizzly hönshackel?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg suzan
                    av suzan

Arbetar...
                    X