De bästa flug bindnings tusch pennorna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De bästa flug bindnings tusch pennorna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• De bästa flug bindnings tusch pennorna.

Vatten fasta / permanenta, tusch pennor är numer ett ganska viktig ingrediens i flug bindarens arsenal.

I synnerhet om man vill binda riktigt natur trogna imitationer. Det finns ju en hel del plast och gummi material idag som man kan färg lägga så att de ser ut i färg tekningen som den levande förebilden.

Tyvärr, är det si och så med "vatten fastheten". Jag blev t.ex. riktigt besviken när jag köpt ett set s.k. frys påse pennor som sades vara permanenta. Men den tuschen fäste ganska dåligt på foam m.m. Flugorna bleknade betänkligt efter en fiske tur eller 2.

Nu har jag hunnit testa ett antal märken och funnit 2 st som håller måttet.

Prisma Marker, som många fiske butiker säljer om de har flug bindnings material i sitt sortiment? Är den klart lysande stjärnan på "tusch penna himlen". Finns i de intressanta insekts färgerna och med både bred och tunn spets. Men framförallt, så sitter färgen som berget!

Må sedan vara att en sådan penna kostar 65 - 70 kr. Men det är det värt.
    Skaffar du brun, svart och grön, så klarar du dig i 95 fall av 100.

Nummer 2, är Bic, den väl kända, franska penn tillverkaren. Som har permanenta, overhead pennor i set för ca 35:- På ICA b.la. Tyvärr, saknas den bruna färgen här. Men den är ganska sällsynt utom som kalligrafi pennor och då Prisma marker.

Inte fullt så bra som Prisma marker, men godkänd. Det enda abret med Bic pennorna är att spetsen är ganska grov.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-02, 17:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Jag använder mig av pro marker. Tycker de är grymma. Gillar de bättre än prisma marker. Pro marker har också två spetsar. Går att köpa på de flesta sportfiskebutiker. Finns i galet många färger.

Eller på panduro hobby för 29,50 kr/pennan. http://www.pandurohobby.se
    Senast ändrad av Niklar; 2011-03-02, 18:04.

Kommentera

Bra att det kommer fram fler bra märken i tråden. Ska testa Pro marker vid tillfälle.

Tack för tipset!

Edit. Har beställt ett par Pro marker från Panduro. Cyan b.la. som är perfekt till Flicksländor. Fanns inte som Prisma marker.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-03, 12:07.

Kommentera

Det är som du säger inte helt lätt att hitta rätt pennor. Jag har testat det mesta- dock inte dom som säljs i fiskebutiker för dom är så sjukt överprisade. Var på Panduro senast igår och köpte en ny liten sax, kollade inte på pennor just då men nästa besök så!
        Följ bloggen!:
        "Snipkungens blogg"
        ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

-1700 + bilder i fiskedagboken!
        -Steg för steg på Spinnfluga!
        -Steg för steg på magnumspinnare!
        -Steg för steg på gäddfluga!

Kommentera

Nej, inte ska man köpa sådant av fiske butikerna inte! Förutom Panduro, så finns det ju konstnärs material, och kontors material butiker på nätet b.la. som ligger bättre till i pris i så fall.

Kommentera

Jag köpte av J:son han hade riktiga som dom använder på reklambyråer helt perfekta i paketet ingår en penna som löser upp färgen innan den torkat, så man kan hel måla och sen torka av på toppen med pennan och få väldigt naturtrogna färger som J:son gör i sina filmer lika enkelt var det i verkligheten kostade 600 nånting men då är dom påfyllningsbara helt kalas.

Kommentera

Jo, de är ju bra. Men jag tycker också att Pro Marker från Panduro Hobby är riktigt bra. Torkar litet långsamt kanske? Men de är billiga = 33:- Och finns i en massa färger. Det finns även en blender (blandar) penna. Har en smal och en bred spets.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
              1 svar
              1 321 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg SharkGirl  
              Arbetar...
              X