Whip finisher a la Klingberg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Whip finisher a la Klingberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Whip finisher a la Klingberg

hej

Har börjat komma igång ganska ordentligt med flugbindningen och har gått igen en hel del av flugbindningstrådarna. Tack för all värdefull information

Har sett en del flugbindning på DVD med Johan Klingberg. Han har i vissa av dessa en Whip Finisher som i stort sett bara är en ihålig metallstav och den ger som jag kan se det samma resultat som de mer normala Whipparna. Dock så är det betydligt lättare att komma in under spretiga hackel o d.

Är det någon som sett var man kan köpa en sådan?

/D

Kanske du ska maila honom och fråga? http://www.johanklingberg.com/maanadens-fluga.aspx

Hittade ingen butik som säljer den tyvärr.

Tips för att slippa få med oönskat hackle under tråden:

Ta och klipp av finger spetsen på en gummi disk handske. Gör ett litet hål i botten på "gummi koppen". Stort nog att passa precis över trådhållar röret.

När du ska använda den. Dra den över tråden och krok ögat så att den pressar hacklet bakåt medan du knyter. Sedan är det ju bara att skjuta tillbaka den över tråden till trådhållar röret innan du klipper av tråden.

Roligt att du också har nappat på flug bindningen !
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-10, 21:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Kanske du ska maila honom och fråga? http://www.johanklingberg.com/maanadens-fluga.aspx

Hittade ingen butik som säljer den tyvärr.

Tips för att slippa få med oönskat hackle under tråden:

Ta och klipp av finger spetsen på en gummi disk handske. Gör ett litet hål i botten på "gummi koppen". Stort nog att passa precis över trådhållar röret.

När du ska använda den. Dra den över tråden och krok ögat så att den pressar hacklet bakåt medan du knyter. Sedan är det ju bara att skjuta tillbaka den över tråden till trådhållar röret innan du klipper av tråden.

Roligt att du också har nappat på flug bindningen !
      Maila honom blir en bra idé.

Läste igenom de flesta inläggen innan jag började binda (i november) och såg då ditt inlägg om gummihandsken. Hjälpte mig mycket i början, men tycker att jag klarar big bra utan den numera. hålet blir lite stort med de trådrullehållare jag har (kort keramikrör, sedan blir den bra mycket tjockare och det är där handsktoppen skall in. har funderat på om det kanske blir bättre resultat med 2-4 mm krympslang, samma som används över krokarna vid mete, men har inte prövat ännu.

Men med klingbergs variant så kommer man direkt in under alla fjädrar och då behövs inte övriga hjälpmedel :-)

Dina inlägg och kommentarer har hjälpt till mycket på vägen... Tack

/D

Kommentera

Till det kan du använda hålet på en kulspetspenna med spetsen "inne". Annars så brukar vissa dubbingnålar ha ett hål i andra änden som är till för såna halvslag. Det är som du säger mycket smidigare med den metoden om du binder flugor med hackle eller annat som är i vägen.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
          Maila honom blir en bra idé.

Läste igenom de flesta inläggen innan jag började binda (i november) och såg då ditt inlägg om gummihandsken. Hjälpte mig mycket i början, men tycker att jag klarar big bra utan den numera. hålet blir lite stort med de trådrullehållare jag har (kort keramikrör, sedan blir den bra mycket tjockare och det är där handsktoppen skall in. har funderat på om det kanske blir bättre resultat med 2-4 mm krympslang, samma som används över krokarna vid mete, men har inte prövat ännu.

Men med klingbergs variant så kommer man direkt in under alla fjädrar och då behövs inte övriga hjälpmedel :-)

Dina inlägg och kommentarer har hjälpt till mycket på vägen... Tack

/D

Krymp slang kan vara en ide' värd att pröva. Annars, hoppas jag att Klingberg kan fixa fram en sådan där grej åt dig.

Glädjer mig att jag kunnat vara litet till hjälp för dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
            Till det kan du använda hålet på en kulspetspenna med spetsen "inne". Annars så brukar vissa dubbingnålar ha ett hål i andra änden som är till för såna halvslag. Det är som du säger mycket smidigare med den metoden om du binder flugor med hackle eller annat som är i vägen.
            Ahh, skall titta på olika dubbingnålar. Och så får det bli penna under tiden.

Har även dragit iväg ett mail till Johan, så får vi se vad han svarar.

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Krymp slang kan vara en ide' värd att pröva. Annars, hoppas jag att Klingberg kan fixa fram en sådan där grej åt dig.

Glädjer mig att jag kunnat vara litet till hjälp för dig.
              LITE hjälp... Du är ett levande uppslagsverk och otroligt bra på att dela med dig av din kunskap

/D

Kommentera

Tackar, tackar! Man blir glad av att kunna glädja andra.

Kommentera

Fick svar från Johan och det är (som sas ovan) baksidan på en dubbingnål från Tiemco, skall finnas på stockholms flugfiskecenter så det blir till att smita förbi där vid tillfälle :-)

/D

Kommentera

Juste! Ja då har du snart en sådan dubbing nål whip finish då! Vore kul att se foto på den dubbing nålen sedan? Finns ju inga bilder på Stockholms flug fiske centers hemsida på verktygen tyvärr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X