Städ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Städ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Städ

Hej hopp,

När jag började med flugbindningen i höstas och köpte på mig lite verktyg så köpte jag regentstädet som är en direkt kopia av Regal städen. Helt klart prisvärt och har hållit krokarna bra. Dessutom extremt enkelt att använda.

Tyvärr så är det ju inte superstål i käftarna och jag har säkert satt en och annan krok lite långt ut så att man märker att det inte är nytt längre, om man säger så... (käftarna har blivit lite sneda och det har blivit märken i metallen så att krokarna sitter inte helt hundra längre, även om det fortfarande fungerar bra).

Hur som helst så får jag väl erkänna att jag fastnat för flugbindningen och kommer att fortsätta med den, så då är det lika bra att köpa ett nytt städ. Jag har dock fastnat för modellen så det kommer med sannolikhet att bli ett likadant, fast då orginalet (Regal), vilket finns i två modeller. Dels Medallion dels Revolution. Medallion har fördelen att man kan sätta dit andra typer at chuckar, bl a en liten rackare som klarar ner till storlek 32. Revolution har fördelen att det är kullagrat och att man kan snurra den för att t ex lägga på dubbing. Dock så finns det bara en chuck, men den klarar ner till 24 och antagligen så kommer jag aldrig att behöva göra mindre flugor.

Jag tror mig se fördelen med att kunna rotera kroken, men har aldrig bundit på det sättet. Är det någon som har erfarenhet av detta?

/Daniel

Var ligger budgeten?
    Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
      Var ligger budgeten?
      Ungerfär det som de här städen kostar (upp till 3,5 - 4). Jag köper gärna in det som levereras av Guideline och de har Regalstäden (vissa positiva inköpsvillkor för mig nämligen). Men det är inte 100% nödvändigt. Dock så har jag fastnat för enkelheten med Regalstäden.

/Daniel

Kommentera

Gillar själv inte direkt regent städen..känns klumpiga och lite väl budgetaktiga...ha ett tills i vintras då jag på flugbindningsgurun Jock Scott tittade på ett Odyssey Spider städ...under tusenlappen och har själv kört flugor ner till storlek 20 på den...så himla skön..och är man i flugbidnningsstadiet av nybörjare(medel så har man här ett städ som kommer att hålla länge!!!

Kommentera

Håller med Peter om Odyssey Spider städet. Och det säger jag inte p.ga. att jag rekommenderade honom det. Jag har läst en hel del "kund tyck" om det städet. Och de är odelat positiva. Klart det mest prisvärda runt 1000:- städet. Finns med samma snabb låsning av kroken som Regent Men heter då Odyssey CAM. Och kostar ca 650:- mer än Spider städet.

Finns ingen anledning att köpa något annat städ, om du inte ska köpa värstingen Dyna-King Barracuda. Men då får du lägga upp ca 3.500:-

Visst, det är städens Rolls Royce. men jag skulle då inte lägga upp en sådan slant på ett städ.

Spider och CAM städen lär hålla många år ändå.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-21, 06:02.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som Jock säger, med den budgeten så kan importera detta.
            Då behöver du aldrig mer köpa nytt städ.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej och tack för svaren. Gillar dock regalstäden, men det är inte helt säkert att det blir någon av deras städ ändå, Skall titta lite till. Men hur mycket använder ni (som har det) funktionen att kunna snurra på kroken när ni binder flugor. Kan tänka mig att det är en fördel om man t ex har trådar och annat elände hängande ut från kroken (så slipper man byta grepp hela tiden).

/Daniel

Kommentera

Snurrfunktionen på städet använder jag nästan alltid då man ska ha på kroppsmaterial...man får så pass mycket bättre kontroll och översyn över vad man gör.

Kommentera

Så snart jag har råd, så blir det att pensionera mitt gamla Regent och köpa Spider städet. Iof, har Regent städet gjort bra ifrån sig även om jag tycker att chucken är litet för bred och klumpig i spetsen när man binder på riktigt små krokar. Och att godset inte är riktigt top notch heller. Men för det priset är det ju ändå klart bra.

Sedan är det ju väldigt bekvämt med ett full rotations städ som Spider städet t.ex. när man som Peter säger ska ha på kropps material.

Och ergonomin ser ju klart mycket bättre ut än Regent dessutom.

Sedan gillar jag bind tråds armen som följer med detta städ, som håller tråden och tråd hållaren ur vägen när man jobbar. Det har jag saknat på mitt gamla städ. Ett gallows tool till parashute hackle flugorna som jag redan köpt, och Spider städet klarar alla mina behov.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-22, 10:49.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X