Grodyngelsimitation? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grodyngelsimitation?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grodyngelsimitation?

Jag läste i en tidning att något som funkar bra på våren på Regnbåge/Öring är grodyngelsimitationer.

Men hur binder man ett sånt yngel?? Någon som har förslag?
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

chenilekula med maraboustjärt borde göra jobbet rätt bra, bara att förtynga efter behov
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Tjena!

Jag antar att det enklaste sättet är att binda den ( på en krok #10?) av hår typ Ekorre i brunt eller svart. Som denna grod yngel fluga nedan. Ser ut som om man bundit in ögonen först. Och sedan de ljusa "benen" och en tjockare bunt mörkt hår. Därefter har tydligen bindaren vikt bunten med håret bakåt. ( Tänk på att binda in hår bunten så att den pekar ut framför krok ögat först. När du sedan viker håret över kroken / kroppen, så får du ett snyggt och rundat huvud ). Och så har tydligen bindaren surrat fast den vid krok böjen med en metall tråd eller nylon lina av tunnare sort. Och till sist lackat kroppen och "huvudet" några gånger med klar flug lack.

Det är iaf min ide' om hur att binda denna fluga. Jag hittade tyvärr ingen riktig bind beskrivning på den.

Edit.

Det är också möjligt att man byggt upp en kropp av dubbat, svart hår av något slag? Eller rent av mohair garn? Innan man vikt håret över ryggen. Men du kan ju lika väl ta svart chenille eller något annat svart garn också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-04, 21:58.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

När jag tänker efter, så gör så här istället.

Material:

1. En vanlig flug krok #10.

2. Svart bind tråd.

3. Svart marabou eller hår av mjukt slag.

4. Ögon: Typ kulkätting eller "plast hantel"

5. Vit chenille eller garn.

6. En remsa svart plast. Sop säck t.ex. Klipp den så att den är smal i båda ändarna.

Bind beskrivning.

1. Bind in en 3-4 cm lång och ganska tjock tuss marabou (eller hår). Ska helst vara spetsig på mitten. Fukta tussen ordentligt och stryk den några gånger mellan tummen och pek fingret. Då ser du vilken form stjärten antar när den är våt.

2. Bind in garnet eller chenillen. Gör en bullig kropp som är tjockast nästan framme vid krok ögat (Se till att ha plats för ögonen!) och som smalnar något bakåt.

3. Bind in ögonen och sedan plast remsan. Den senare, så att den pekar framåt över krok ögat. Gå bak till där krok böjen precis börjar med bind tråden.

4. Vik och sträck plasten något. Så att den går från framför ögonen och ända bak till där bind tråden är. Remsan, ska vara så pass bred att den täcker i stort sett hela sidorna på kroppen.

5. Gör några varv med bind tråden, så att du låser plast remsan ordentligt. Klipp bort ev. överskott av remsan. Knyt och lacka lindningarna.

Klart!

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-04, 23:29.

Kommentera

Hur lägger jag upp en bild?!? :O
          Hittar bara där man lägger upp en bild med URL-adress!!!

Kommentera

Enklaste sättet är att skaffa ett gratis Photobucket konto.

Ladda sedan upp bilden och spara. Kopiera sedan IMG länken. Glöm inte att kryssa i "full size" innan bara!

Klistra in IMG länken här.

Klart!

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Kommentera

Det bästa borde väl vara att binda in en liten jiggsvans för den mest naturtrogna rörelsen.

Kommentera

kanske inte den vackraste skapelsen men det är fisken som får avgöra det och inte jag!

Kommentera

Är väl inget fel på den imitationen tycker jag. Är säker på att firren låter sig luras att tro att det är ett grod yngel. Men om du binder in ögon av något slag? Så blir den nog ännu mer attraktiv.

Tänk på att fiska den här flugan med 1 dm långa drag / knyckar och tämligen fort. Gör en liten paus på ett par - tre sekunder emellanåt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-06, 08:22.

Kommentera

Jo jag kom på det efteråt! Får göra några till!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X