Foam kroppad Bäckslända med plast vinge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam kroppad Bäckslända med plast vinge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foam kroppad Bäckslända med plast vinge.

Satt idag och skulle binda upp någon slags Bäckslända till en kompis.

Funderade litet över hur jag skulle få den att flyta riktigt bra, eftersom den skulle bindas på en storlek 8 ( vanlig ) flug krok.

Då slog mig tanken att använda en tunn remsa 2 mm foam till kropp från ett svart foam ark som kropps material. Men sedan ändå, använda det så vanliga för Bäckslände imitationer svarta kropps och front hacklet ( kropps hacklet, ned klippt på ovansidan) för att få flugan att stå högt på vattnet.

Men vingen då? Jag har aldrig varit riktigt förtjust i att använda grå eller Grizzly färgade tupp hackle spetsar som är det vanliga materialet att använda till denna slags fluga.

Den riktiga Bäcksländan, har ju 4 st vingar som när den fällt ihop dem, ser ut som en enda, ganska lång smal och nästan transparent vinge med svarta ådringar.

Varför inte ta en något litet styv plast bit? Och forma den till en vinge med saxen och sedan ådra den med en svart, vatten fast tusch penna? Slog det mig. Letade litet bland de flug bindar grejor jag har och hittade till slut ett tomt "plast kuvert" för Mustad flug krok som jag hade sparat. Fungerade utmärkt!

Och här är det färdiga resultatet. Kroppen, må vara litet i det fetaste laget. Men flyter gör den som fn! Och jag tror inte fisken har något emot en lätt över viktig slända heller.

Den äkta varan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-04, 20:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
1 svar
187 visningar
0 gillar
Senaste inlägg .art
av .art

Arbetar...