Material till flugbindning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Material till flugbindning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Material till flugbindning

Hejsan alla!!

Är ny på detta med flugfiske och binda flugor osv.
    Har sett på en del ställen att de säljer tex rådjurs päls, fasan fjädrar osv är detta behandlat eller det går att ta direkt från djuret?

Tacksam för svar
    //
    Jadu

Hej!

Det du köper är ju noggrant anti ohyra behandlat och tvättat. Men du kan även ta sådant material om du har jakt byte eller hittar över körda dito?

Fasan t.ex. kan du lägga i en försluten plast påse och lägga i frysen ett par dygn. Sedan tar du ut den och tinar upp det hela för att sedan åter igen, slänga in fågeln eller vad det nu är? I frysen ett dygn eller 2 igen. På så sätt har du ihjäl den ohyran från de ägg som ev. har kläckts under upp tiningen mellan ned frysningarna.

Det skadar inte att skölja av materialet och torka det innan du slänger ned det i påsen heller.

Hjort, Älg och Rådjus hår är ju fint flug material till ett antal olika torrflugor. Streaking Caddis, Goddards Sedge, Hjorthårs puppan och huvudet på streamern Muddler Minnow t.ex. Detta eftersom hår stråna från dessa djur är ihåliga och gör att torr flugor flyter bra.

Men skrapa hud bitarna noga från kött och talj innan du preparerar håret i så fall! Annars så har du snart en stink bomb som lockar dit nytt elände!

Fasan, är också mycket användbart. Både tuppen och hönan. Ja, alla vilda höns fåglar är bra material.

Hittar du en överkörd Uggla? Ta vara på den då! Fina, ludna fjädrar och dun som är toppen till nymfer.

När fågeln är klar preparerad? Plocka dun och fjädrar och sortera dem i förslutningsbara plast påsar.

Vill du färga hår självt? Då finns det färg pigment för detta ändamål att köpa.

Detta pigment fungerar även på fjäder förstås.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-01, 13:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack Jock!!
      får be pappa ta vara på lite till mig,,,,,

Kommentera

hur funkar det med hund och katt hår?
        någon som vet?

Kommentera

Jag använder hår från min halv lång håriga, svarta kisse. Katt hår är utmärkt till dubbing kroppar på nymfer. Och min lilla katt dam gillar ju att bli borstad. Så det är en win - win sits.

Det spräckliga håret från randiga (tigre') eller tabby tecknade katter är fint dubbing material till en variant på haröre nymfen också.

Hund hår har jag aldrig prövat. Men varför inte? Man får ju fin klippa ner det om det är en jycke med längre päls då?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-03, 09:56.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om du inte vill betala överpris för färgen så kan du köpa samma färg fast 30:- billigare per förpackning härhttp://webshop.flugbindning.com/Kemi...argpulver.html

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
            1 svar
            1 320 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg SharkGirl  
            Arbetar...
            X