dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mjo... majoriteten är förstås grått, har lite mer än varannan penna i gråskalan, eftersom vi skulle göra sånt här: http://fc02.deviantart.net/images3/i..._Popgrafix.jpg
    Men en del accenter hade jag sen innan... sen har jag kompletterat med lite olika bruna och gröna varianter.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• O.k. Har du någonsin använt Promarkers färg blandnings penna? I så fall funkar den bra?
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Faktiskt inte, vi körde blandning direkt, "vått i vått" (färgerna blandas automagiskt när man drar nästa linje innan allt hunnit torka) i och med att vi mest jobbade med skuggor och kanter mellan skugga och ljus.
        Jag anar att pennan i fråga är en genomskinlig "färg" som funkar på samma sätt.

Det finns ju också refill till pennorna, minns jag rätt är den flytande. Kanske köpa sig några sådana och testa sig fram droppvis till rätt proportioner för några färger...

Helvita pennor är rätt skoj också, så kallade "mås-skit-pennor". I alla fall noterade jag att en del nattsländemönster med fibervävsvingar har vita prickar på vingen... men säkerligen mer för fiskarens skull än för fiskens...

Kommentera

• Intressant att man kan köra vått - i - vått. Det måste jag pröva.

Tack för tipset!

Kommentera

• Frågan är hur det funkar på foam... men jag tror att pennorna, i alla fall till viss del, löser varandras pigment.
            I skolan hade vi ju speciella papper som inte sög upp vätska på samma sätt som vanligt, det blev ju lite annat sätt att måla då.
            Men värt att testa runt lite...

Eftersom jag sitter med halva jämra gråskalan på hand, så blev jag mest nöjd med att tona ner färgen på det gula foamet, och sen accentuera ("drybrushing" heter det på englesiska) med andra färger.

Kommentera

• O.k. Man får väl testa på en liten bit foam och se hur färgerna blandas? Vore ju toppen om man kunde göra olika färg skalor från ryggen och nedåt sidorna på flugorna.

Kommentera

• Blandad kompott...
                Fick tag i lite vit CDC iaf, så nu blev det några dagsländor med sådan vinge.
                En uppsättning olivfärgade nymfer (harörestil) i #12 och #14.
                Blev några spents också, så även harkrankar och ett försök till nattslända med plastvinge.Click image for larger version

Name:	IMG_9278.jpg
Views:	1
Size:	156,8 KB
ID:	1767877Click image for larger version

Name:	IMG_9279.jpg
Size:	180,6 KB
ID:	1767878Click image for larger version

Name:	IMG_9280.jpg
Size:	149,4 KB
ID:	1767879Click image for larger version

Name:	IMG_9282.jpg
Size:	135,0 KB
ID:	1767880Click image for larger version

Name:	IMG_9283.jpg
Size:	143,5 KB
ID:	1767881Click image for larger version

Name:	IMG_9285.jpg
Size:	150,7 KB
ID:	1767882Click image for larger version

Name:	IMG_9287.jpg
Size:	153,1 KB
ID:	1767883Click image for larger version

Name:	IMG_9290.jpg
Size:	155,5 KB
ID:	1767884

Kommentera

• Ruskigt fina! Du kan vara stolt över ditt kunnande vid städet.

Kommentera

• Tack tack!
                    Plastvingen är lite sisådär, borde färgat den först, men den fick duga.
                    Är mer för fiberväv, men experimenterar man så experimenterar man...
                    Jag tror också på nåt mer stadigt än cdc som undervinge i det här fallet, typ polygarn.

För spent-sländorna använde jag ett recept från FishEco som inspiration, http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=1739, körde dock på lite andra färger till kropparna (flyrite mörkgrå, hareline torrflugedubbing svavelgul och brunoliv, blandat 1;2;1), blev rätt nöjd faktiskt.

Kommentera

• Plast vingen funkar nog bra ändå ska du se. Fisken är sällan petigare än fiskaren med färgerna.

Fint det spent dagslända mönstret. Jag band liknande sådana inför morgondagens fiske i Bjeveröd i dag. Men med fribärande foam bakkropp och Hends Micro fibrets som spröt. Vingarna, gjorde jag av en bit Veniard, Strike Antron. Det är litet styvare än vanligt antron, och också litet glansigt. Det är förbehandlat med Water Shred. Så något hackle behöver man inte egentligen.

Vitt och gult sådant klarar man sig med till olika vingar.

Men visst är cdc ett fantastiskt material annars.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-30, 18:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X