dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mojoman
    replied
    Click image for larger version

Name:	12030121.jpg
Views:	1
Size:	699,4 KB
ID:	1762161

En nattslända i enbart CDC, väldigt enkel fluga att göra bara lite pilligt

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    Kommer nog inte köpa en väska, men däremot går jag i tankarna att skaffa 2 stora lådor med massa fack i som man kan samla alla sina alster i. Dessa är lätta att packa i bilen och väl framme så blir första ronden med favorit askarna medans man spanar vad som finns i och ovan vatten ytan. Efter det kan man plocka ihop 1 ask med aktuella imitationer. Vatten där man fiskat förut vet man redan vad de finns för kryp så där vet man vad som skall finnas i askarna.

Kanske blir att man köper flera askar men skriver på dessa vart de funkar, ungefär som flugor.se har på sina samlingar. Regnbåge/p´n´t, havsöring, harr/öring osv. Men som det ser ut för säsong 2012 blir det följade askar, dagsländor1, dagsländor2, nattsländor, övriga/bäcksländor och streamer askar. Då kommer de finnas våtflugor i natt och dagslände askarna. Sen får man inte glömma TEST-asken med diverse provflugor man gärna lånar ut

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    He, he, he! Ja, "bind galen" är det väldigt lätt att bli. Förut, så hade man ett ton med askar med sig ut till vattnen. Man såg ut som en korsning mellan Michelin gubben och en sumo brottare som vaggade fram ungefär. Och sedan så ägnade man mycket tid till att försöka bestämma sig för vilken fluga som skulle åka på tafsen?

Du kanske ska köpa en sådan här?

Nu mer kör jag stadigt med denna: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...e-handles.html

Har "hölster" för en peang med spiral retraktor + ytterligare en sådan retraktor för tafs klippare t.ex. och 2st "läsk burk fickor"

Tar 4 st normal stora askar, tafs material och allt annat små plock man behöver. Skön på sommaren i jämförelse med en väst.

Det enda, som jag inte är helt såld på är den orange färgen. Men tycks trots allt inte göra en så pass synlig att det stör fisket. Annars, kan man ju alltid ta en tub textil lim, ett tyg stycke av litet kraftigare modell och i en mer neutral färg. Och helt enkelt klistra över de orange delarna om de stör en mycket?
    Önskade också att det fanns en "flug torkare" på väskan. Men en sådan kan man ju iof. köpa lös och klistra dit. http://www.wittlock.se/sv/utrustning...lare-foam.html

Annars, så håller väskan god Vision kvalitet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-17, 12:44.

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Härligt att du hann få boken innan helgen.

Blev ju riktigt fina dina flugor. Hade iof inte förväntat mig något annat heller.

Ja, CDC, är ett grymt bra material. Jag har ju ett par CDC favoriter i F Fly och Super F Fly.
    Är inte riktigt nöjd med dessa, men för att vara en test runda är man nöjd Ska finslipa lite på dessa, sen får man byta ut lite flugor i askarna igen eller kanske köper fler askar, får nog köpa en ryggsäck för mina askar snart om inte säsongen sätter igång snart

I boken fanns en hel del mönster som verkar riktigt intressanta kommer binda några av dessa o ha i test lådan, bilder på dessa kommer, kanske hittar nått du gillar

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    Joo bilder på askar är alltid kul. Kanske starta en ny tråd " hur ser dina flugaskar ut ?"

Lämna en kommentar:

• sorseleman
    replied
    Lite bilder på fyllda askar skulle ju också vara grymt intressant att se tycker jag

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Härligt att du hann få boken innan helgen.

Blev ju riktigt fina dina flugor. Hade iof inte förväntat mig något annat heller.

Ja, CDC, är ett grymt bra material. Jag har ju ett par CDC favoriter i F Fly och Super F Fly.

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    så nu har boken om cdc och nattsländor landat i brevlådan. Självklart va man tvungen att prova lite cdc dagsländor. Blev en emerger, dun och en spent. Måste säga att cdc är verkligen bra till de mindre flugorna (dessa storlek 14). Känns inte lika klumpigt på nått sätt.

Click image for larger version

Name:	12030103.jpg
Size:	499,7 KB
ID:	1762158
    Senast ändrad av mojoman; 2012-03-16, 21:57.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Snyggt jobbat! Tur att jag inte har den där framme. Kissen, Skulle nog bli VÄLDIGT intresserad av den!

Och det är säkert fisken också.

Lämna en kommentar:

• sebsun
    replied
    nu när alla har visat sina talanger så dåå vill jag oxå göra de på den här sidan, men jag vet inte riktigt vilka som har sett mina flugor på fotoalbum så jag lägger ut nån här, nu får ni es en mus jag hoppas kommer funka bra på gäddan Click image for larger version

Name:	mus.JPG
Size:	40,5 KB
ID:	1762151

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X