Gamla klassiska flugor. Bind beskrivnigar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla klassiska flugor. Bind beskrivnigar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Autch

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Tup´s indispensable är ju kanske inte den lättaste att hitta material till, den innehåller nämligen punghår från en getabock.
      Tror inte att flug bindar butikerna har det i lager? Och skulle inte ens tänka tanken att försöka fixa det från en getabock. Den är farlig i båda ändarna....I synnerhet om man står framåt böjd.

Hittade substitut för orginal kropps materialet:

En blandning av creme och mörk / smuts gul Fly Rite exempelvis. + klar gul dubbing.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hittade denna hans lidman klassiker på ett flugfiske forum
        Fiske med torrflugor och nymfer är äkta flugfiske!
        Spinnfisket kan slänga sig i väggen

Kommentera

Ja, Royal Coachman (fan wing) har verkligen en plats bland klassikerna. Används fortfarande en del för Harren och Öringen.

Men man måste vara super noggrann när man fäster in vingarna, så att de hamnar spik rakt uppe på kroken! Annars blir fan wing flugorna till en propeller i luften som tvinnar tafsen något för jäkligt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-06, 23:23.

Kommentera

tips på bra abborrfluga! om någon är intresserad,, DropShot fluga, det är jag själv i videon,,
            bunden ute i det fria få inget redigerat, det ska va 100% live!! hoppas fler blir inspirerade att göra dessa underbara flugorna!! har aldrig sett liknande fluga på en sådan här krok,, brukar ju bara vara små jiggar,,,

Kommentera

Gammal, men bra tråd!
              bumpar lite skamlöst med att säga att jag har ett biblioteksband ute på säljes-delen hära på brädan på Preben Torp Jacobsens trevliga "Torrflugefiske". Den innehåller ju mängder med trevliga fina illustrationer på bland annat olika flugor samt mönsterbeskrivningar och massa annat! ( https://www.fiskesnack.com/forum/sho...en-hugger-quot )

Annars är detta ju ändå en trevlig tråd värd att lyftas ibland!!!
              Gamla klassiska flugor är ju bland de finaste!!!

mvh/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Riktigt fina böcker de där! Torrfluge fiske, var ju en klassiker redan när jag startade min flugfiskare karriär på 70 talet.
                Du som gillar gamla flugor verkar det? Kolla om du kan få tag på Veniard's gamla flugbibel? Den är rena hård porren för en flugbindare som gillar klassiska mönster. En riktig guldgruva till bok med runt 500 mönster i och med fina illustrationer vill jag minnas?

Kom visst en ytterligare litet senare:

Jag önskar att jag hade kvar Rolf Smedmans och Bill Sjöströms bok Den fulländade flugbindaren. Men den hängde knappt ihop innan jag kasserade den. Mycket pga. väldigt flitigt bläddrande de första åren när man lärde sig att binda. Fanns nog en och annan fläck av bivax och flug lack på några av sidorna också.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2017-11-08, 16:22.

Kommentera

Ah, ja, visserligen, men, nu försöker jag ju göra mig AV med saker, inte skaffa mer!!!

Men, ja, hade ju kunnat vara skoj å ha lite såna böcker, dock inte just nu, men, kanske i framtiden...

"Den Fulländade Flugbindaren" hade även jag! och, samma hära, den bläddrade jag verkligen till bitar!
                  Riktigt mycket lärde man sig från den boken!!! grym bok minns jag!

mvh/peter

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Riktigt fina böcker de där! Torrfluge fiske, var ju en klassiker redan när jag startade min flugfiskare karriär på 70 talet.
                  Du som gillar gamla flugor verkar det? Kolla om du kan få tag på Veniard's gamla flugbibel? Den är rena hård porren för en flugbindare som gillar klassiska mönster. En riktig guldgruva till bok med runt 500 mönster i och med fina illustrationer vill jag minnas?

Kom visst en ytterligare litet senare:

Buy A Further Guide to Fly Dressing 2 by Veniard, John (ISBN: 9780713612479) from Amazon's Book Store. Everyday low prices and free delivery on eligible orders.

Jag önskar att jag hade kvar Rolf Smedmans och Bill Sjöströms bok Den fulländade flugbindaren. Men den hängde knappt ihop innan jag kasserade den. Mycket pga. väldigt flitigt bläddrande de första åren när man lärde sig att binda. Fanns nog en och annan fläck av bivax och flug lack på några av sidorna också.
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Håller helt med dig. Den boken slukade man ju då på den tiden. Smedmans illustrationer till den skulle man bra gärna vilja ha i större storlek som tavlor i flugbindare hörnan nu.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	1510678902462421136438.jpg
Views:	1
Size:	906,8 KB
ID:	1785941Click image for larger version

Name:	15106789611691660916026.jpg
Size:	895,4 KB
ID:	1785942Click image for larger version

Name:	15106790174792030429653.jpg
Size:	971,9 KB
ID:	1785943
                      Här har ni gammalt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X