Hends flug material och krokar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hends flug material och krokar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hends flug material och krokar.

Den Tjeckiska flug material och krok tillverkar företaget Hends är en trevlig bekantskap.

Än så länge är det bara 2 st nät handlare som säljer deras material här. Så här i Sverige är de små än så länge. Men ute i Europa och i USA, är de betydligt större.

Material och krokarna håller bra kvalitet. Jag gillar att de har böjda buzzer / sedge krokar t.ex. som är svart eloxiderade. Inte för att fisken bryr sig ett dugg om detta. Men flugorna får litet extra bling när man binder på svart krok gentemot de vanliga bronserade. Alltid trevligt när man rotar i askarna nere vid vattnet. Och härdningen + hulling och spetsens skärpa är det absolut inget fel på. Priset för 25 st krok är som för Kamasan och Mustad i allmänhet. D.vs inte alls speciellt dyra krokar.

Sedan har ju Hends en del annorlunda material som kan vara intressanta att pröva. Inte minst för er som ibland binder Czech nymfer. Inte så konstigt med tanke på att Hends kommer i från Czech nymfens hemland.

Här kan ni kolla in litet av Hends grejor: http://stip.se/ulfsflugor/index.php

Uffes, är en bra butik som jag varmt kan rekommendera. Leveranserna sköts perfekt. Och ägaren svarar oftast fort på mail.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-08, 14:28.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Det fick mycket av Hends utbud på Tradera.

Jag har köpt någon slags självlysande 6mm chenille jag trodde skulle fungera att göra en yvig kropp av men det funkade inte att få att ligga kvar på kroken trots att det fanns bindtråd såväl över som under. Något för klumpiga nybörjare, som jag, verkar just denna chenille inte vara.

Jag har använt deras Tiemco TMC 811 S till mina jiggar när jag fiskar regnbåge. Funkar perfekt. Kroken är lätt och stark!

Flugan jag ville göra skulle vara flytande och yvig och kunna användas när jag inte hittar jiggar av tillräckligt provocerande sort.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Just deras chenille har jag ingen erfarenhet av. Men väl av marabou, hår material och en del av deras andra kropps material + micro fibrets till dagslände stjärt spröt och antenner + krok. Och jag är iaf helt belåten med dessa.

Visst, Tiemco, liksom Partridge är bra krok om än ganska dyra.

Hmm, chenille, kanske inte är det optimala material valet om du vill ha en flytande och litet luden jigg? Det suger ju i sig en del vatten.

Furry foam, är nog ett bättre val i så fall? http://www.superfly.ca/index.php/new...am-bodies.html Wittlock, har ju detta material exempelvis.

Alternativt en remsa av vanligt flyt foam ark 2 eller 3 mm som du sedan kan dubba litet natur hår eller syntet dito över i lämplig färg.

Den sist nämnda varianten har ju fördelen av att du självt kan styra mängden "ludenhet".

Bara att pilla litet i dubbingen med en nål och sedan frisera.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-08, 15:11.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det jag var ute efter var en flytande kropp som gav tydlig siluett underifrån och lite svallvågor om den fiskades på ytan en mörk höstdag samt var lätt synlig från sidan om den fiskades djupt en sommardag samt i bägge fallen hade lite fladder efter sidorna och bakåt som gav intryck av rörelse.

Kusen skulle absolut inte imitera något utan snarare vara en ren provokatör som skapade rena upprorsstämningen bland regnbågarna. Efter som den inte skulle kastas på vanligt sätt utan endast bogseras runt i sjön så hade jag tänkt mig få till något med en total längd av ca 2". Skulle inget annat hjälpa skulle den dränkas in med doftmedel!

Men av BeBest Riotmaker blev det inget såvida inte någon som kan hantverket tar sig an uppgiften. Hends prylar kan säkert passa men mina usla kunskaper om flugbindning gör det inte möjligt för mig att få till det.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
        1 svar
        187 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Arbetar...