Vaxa bindtråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaxa bindtråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Haha... kunde inte låta bli att kommentera... Har faktiskt provat typ... röda Dax vax... det var för länge sedan, funkade faktiskt riktigt bra. Det var under glada studenttiden. Dock är det principen less is more som gäller vid vaxning. Vaxet skall ju bara vara där för att dubbingmatrialet inte skall glida av tråden. Alltså egentligen bara för att underlätta bindningen.

Använder man för mycket och vaxet i flugan blir varmt, så kan resultatet som nämnts tidigare. Missfärgning av flugan osv. som följd (Har faktiskt aldrig själv råkat ut för det.).

När jag jag väl använder mig av vax. Använder jag mig av en så liten mängd som möjligt (Prova dig fram! Hur lite vax du faktiskt kan klara att dubba med. Brukar själv ta bort ev. överskott av vax.). Som andra nämnt så är det möjligt att dubba utan vax (vilket jag försöker alltid att göra). Använder man en ex. dubbingögla så kan man oftast utan vidare klara sig helt utan vax.

De få gånger jag använder mig av dubbingvax, då är det till grova syntetmatrial. Alltså de som annars är helt hopplösa/ i princip helt omöjliga att dubba utan.

Mvh Fredrik

PS. Har själv en burk "flytandevax" från veniard tror jag. Köpte för ca 20 år sedan, Samt ett extra kletigt fast vax av okänt märke (Blåvit burk, har inte sett den på marknaden på 10 år.). Tror knappast någon av produkterna finns att köpa mera. DS

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
    1 svar
    1 321 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg SharkGirl  
    Arbetar...
    X