Vad vill ni med Svenska Gäddklubben? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad vill ni med Svenska Gäddklubben?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag är absolut för svenska gäddklubben och Catch n release! Jag har varit medlem i klubben, för många år sedan, men pga av privata problem låg fisket på is ett bra tag och avgiften betalades inte! Går gärna med igen!
    Min vision med klubben är såklart att informera och få folk att använda Catch n release! MEN ligger åxå på klubbens ansvar att informera om att svårt skadade fiskar INTE skall sättas tillbaka! Att sätta tillbaka gäddan på rätt sätt, är att respektera gäddan. Att sätta tillbaka en fisk där krokarna sitter i gälarna och fisken blöder är att INTE respektera gäddan!
    Jag tycker Catch n release ibland blir smått hysteriskt, där ALL fisk sätts tillbaka! Oavsett hur krokarna tagit och hur mycket den blöder! Man ser det allt för ofta, även av garvade gäddfiskare! Detta är inte okej! Folk verkar vara livrädd för att ta upp en matfisk!? Det är en av tjusningarna med fiske, att tillaga sin egenfångade fisk över elden ute vid vattnet! (Gratis god mat dessutom!) Tänker man på hur många länder barnen svälter så ter det sig lite löjligt att inte kunna ta upp en matfisk!
    Betyder detta att jag är motståndare till Catch n release!? Absolut inte! Gäddor (speciellt romstinna olekta) som krokats på ett bra sätt i munnen sätter jag ALLTID tillbaka! Iag ser det som en del av fiskevården! Om jag fiskar gädda en hel dag och jag tar, kanske 10 gäddor, så tar jag upp en, max 2! Fisk som antingen krokats på så sätt att den är skadad, eller en liten fisk på 2-3kg! (små är ändå godast) Men när jag ser folk som sätter tillbaka blödande skadad fisk, mår jag inte bra!!! Sår i munnen efter krokar läker! Skadade gälar gör det inte, och plågar fisken!

    Det var min lilla mening!

    Kommentera


    • #12
      Klubben borde gå hårdare på informationsbiten, kanske trycka upp lite flyers att ha i sportfiskebutikernas kassor där dem förklarar kort hur man bör hantera fisken för att man ska kunna återutsätta den osv, är ju inte en gång man sett herr Svensson stå med en gädda på stranden, fastkilad under hans fot medans han med fingrarna bänder loss ett gammalt atom.

      Kommentera


      • #13
        Precis! Har faktiskt satt tillbaka en gädda med blödande gälar. Efter ca en halvtimma låg den död i ytan! Därför grundar jag min åsikt bla på detta! Varje fiskare har sin syn på detta med att sätta tillbaka fisk! Jag har bla sedan denna incident ansett att skador i ett så vitalt organ som gälar, som har med andning att göra, så tycker jag att det är mest humant att snabbt avliva fisken! Jag chansar inte på att den eventuellt ska överleva, utan klubbar en sådan och tar hem och lagar till middag! Men absolut merparten av filmer på gäddfiskare som bedriver Catch n release gör detta på ett enligt mig rätt och riktigt sätt! /Johan

        Kommentera


        • #14
          Jag tycker man i första hand skall gå på yrkesfiskarna som dammsuger våra havsbottnar med trålar, stänger av viktiga lekvikar och marer med nät osv! Dessa gör betydligt mer skada på våra fiskbestånd än om man tar upp en och annan matfisk!

          Kommentera


          • #15
            Här finns Svenska Gäddklubben ? :

            https://www.facebook.com/gaddklubben/?fref=ts
            Senast ändrad av Peje; 2016-12-05, 17:38.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Arbetar...
            X