Sjön Åsunden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjön Åsunden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjön Åsunden

Är det någon som har fiskat,eller fiskar i Åsunden ,i Vgötaland.
    Vill du i så fall berätta om hur sjön är.
    Djupet,sikten o och även om gös beståndet.
    Har hört att sjön är uppdelad i tre fiskekorts område.
    Jag passerar Ulricehamn och ser sjön på väg mot Göteborg.
    Det finns fler sjöar runtomkring.
    Nya fiske sjöar är roligt att pröva.

Wobblersnidarn

Det var länge sedan jag själv fiskade i Åsunden men jag vet att gösfisket var (och är fortfarande) helt ok. Det dras väl inga jättefiskar men regelbundet landas fiskar i 4-5-kilosklassen. Sjön är ganska grumlig och ca 10 meter djup med en del djupare partier. Såvitt jag vet är sjön indelad i två fiskekortsområden (möjligt att jag har fel här) men det verkar som de flesta verkar föredra den norra delen iaf. Men som sagt, det finns folk som kan sjön betydligt bättre än jag så mer utförlig information finns säkert att få.
    Vad närliggande sjöar beträffar skall Tolken tydligen vara en trevlig sjö att fiska gädda i, inga krokodiler men en del gädda i "tyngre mellanviktsklassen".

Kommentera

Som kanske framgår av mitt "nic", så har jag ett visst förflutet i Åsunden. MEN, min kunskap av den sjön är Yttre Åsunden. Den ser du inte från vägen Götet - U-hamn... den ligger ca. 2 mil söderut, men är förbunden med Åsunden, ja du fattar...?!

Yttre Åsunden är betydligt grundare än sin större kusin. Samma typ av vatten, samma typ av fiskbestånd. Gädda, Abborre och Gös finns. Inga bjässar dock. Gösbståndet var betydligt bättre "förr i tiden". Jag började fiska i den sjön på 50-talet...........

I yttre Åsunden fiskar man antingen på västra sidan meddelst fiskekort som köps i närheten av Torpa Stenhus, eller Hofsnäs. Eller på östra sidan på privata vatten. Jag känner bönderna på denna sidan så för mig är det "gratis".

En härlig sjö med lite vildmarkskänsla. Bl.a häckar Storlommen i sjön! Fiskjusen och Kungsörn kan ses ibland.

Åk dit!!!

Kommentera

elanen

Ring Kaj Jonsson i Kisa. Han är den som vet bäst om sjön. Han har väl kommit upp i åren. Men har väl minnet kvar. Kolla i telekatalogen eller sök på nättet efter hans namn. Kan inte vara många i Kisa som har samma namn.

Kommentera

Sjön Åsunden

Wobblersnidarn Tackar för svar o tipps om Åsunden i V-Götaland
          Är det någon mer som har åsikter och erfarenhet av sjön.
          Tacksam för allt

Kommentera

Åsunden 2006

I år har fisket varit grymtbra...
            340 gösar på 30 fisketurer...
            störst 5,1 kg 10st över 4,5 Kg 15 st över 3,5 kg
            150 st över 60 cm
            20 st med hem till matbordet
            Mvh
            Marko Barkström
            marko@dream-teams.se
            http://www.dream-teams.se

Kommentera

Ursprungligen postat av MarkoMaster
              I år har fisket varit grymtbra...
              340 gösar på 30 fisketurer...
              störst 5,1 kg 10st över 4,5 Kg 15 st över 3,5 kg
              150 st över 60 cm
              20 st med hem till matbordet
              Å detta var i Åsunden i Västergötland? I så fall fullständigt strålande! Grattis till oss alla som fiskar i den sjön !!!

Kommentera

Det har blitt några gösar för min del också! Fast i stora åsunden inte yttre. Dock inga stora, största på 3kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X