Fiske runt Södertälje - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske runt Södertälje

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske runt Södertälje

Jag har nyss flyttat till Södertälje och vill ha lite tips om ställen.. Jag fiskar ALLT.. havsöring lär ju gå att lura.. hur är det med lake nu? Alla tips tas tacksamt emot..
    Mörkö

Det finns ju folk som tar HÖ nere i maren i södertälje city men kanske inte så kul omgivning. Kanalen kan vara idé att testa för Lake ... eller sunden ut mot skärgården. Nu är ju isarna snart här i skärgården så om du gillar isfiske så har du nära till grymma vatten.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

HÖ i Brandalssund brukar vara populärt. Sedan är isfisket efter gös utanför Järna att rekommendera bara isen kommer nån gång.

Kommentera

Det är bra strömmingsfiske i Skansundet

Havsöring fiskar jag från Fituna och neråt, samt östra sidan av Mörkö har endel fina vikar och skär.

Lake kan rekommenderas att fiska nere vid Pålsundet, och Ulvsundet..

Gädda och gös kanske inte behöver nämnas, men Mörkö och Trosa skärgård kan vara en ledtråd.

Kommentera

tackar för tipsen... är det värt att ismeta i mälaren? hälften av dom jag frågat, fnyser och säger att mälaren är död...
          Mörkö

Kommentera

Det får ju stå för dom som säger det. Jag är också relativt nyinflyttad till södertälje. Har tidigare bott i Blekinge (grymma gäddvatten). Har fiskat en del i mälaren och där finns iaf vår och höstgäddor. Men eftersom vi inte har nån gös där nere så är det den jag ska satsa på i vinter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm
              Det får ju stå för dom som säger det. Jag är också relativt nyinflyttad till södertälje. Har tidigare bott i Blekinge (grymma gäddvatten). Har fiskat en del i mälaren och där finns iaf vår och höstgäddor. Men eftersom vi inte har nån gös där nere så är det den jag ska satsa på i vinter.
              Mälargösarna sitter väl antagligen i något yrkesfiskarnas nät om dom är större en kilot , testa mindre insjöar i närheten istället så får du större gös. Har fiskat en del vid strängnäs och största gösen jag fått där ligger på kilot ungefär. Medans medelvikten i en mindre sjö i närheten ligger på 3kg.

Kommentera

Fiske kring Södertälje

Havsöringsfisket i Södertälje är faktiskt rätt bra under Klaffbron, vid sidan mot kyrkan har du ett litet strömmande parti mellan land och bropelaren där brukar man alltid lyckas lura en och annan större havsöring, sen har du ett enormt bra siske ute vid Torpaviken/ Södertälje syd. Det långrunda avsnittet där vid badet brukar vara fint flugfiske den här årstidenefter H-ö. Sedan har du också ett rätt bra fiske vid Bränninge ån. Tänk dock på att allt fiske från mynningen och 500m därifrån är förbjudet. Tyvärr är det många kända Fiskeguider som inte lyckas hålla det så om du skulle vara där tidigt en morgon så bli inte förvånad om du ser en båt stå där...
                Som någon nämnde ovan så har du ett halvbra fiske vid brandalsund, jag har inte lyckats så bra där med havsöring så jag ens skulle vilja nämna det men eftersom någon annan redan har gjort det så får jag väl ge dig ett råd och fiska av viken där. Däremot kan jag rekomendera Brandalsund om någon månad för Gäddfiske. Många stora och fina gäddor åter upp sig och leker runt om där. Vill du åka en bit rekomenderar jag Stendörren Nyköpingsskärgård. Finns skyltat från E4:an och Gålö samt kanalen genom Djurgården i Sthlm. Men där brukar fisket vara som bäst i December månad.
                Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Kommentera

Mer tips

Jag har själv frågat om havsöringsfisket runt på en annan sida på webben och här kommer svaren :-)

Hej.

Något som har några tips på bra havsöringsställen runt Södertälje?
                  Hur är det vid skansundet, brandalssund eller inne i södertälje vid Maren?
                  Hur är det vid stendörren norr om nyköping? Tacksam för tips.
                  Mvh
                  Petter

Hej Petter!

Alla 4 platser är bra öringslokaler.
                  Spinn, fluga och mete med räka fungerar.

Innre maren och kanalen hyser fisk från slutet av Aug fram till vårkanten. Få fiskar under hösten men betydligt högre snittvikt än under vintermånaderna.
                  Exemplar på 7-9 kg fångas varje höst!
                  Mest mörk fisk. Lite fler blanka under den kallaste perioden.
                  Mycket hoppande fisk i innre maren.

Brandalssund/Skansundet. Nov-April. Fisk finns över hela området. Prova gärna att vada till höger om Brandalssunds pir, mycket långgrunt. Obs! Vada försiktigt om du går nära branten vid farleden.
                  Övervägande blank fisk. De flesta 0,5-3kg men enstaka större fångas.

Stendörren. Nov-mitten på Maj. Mängder av fina platser, en underbar skärgård och havsörn i luften. De vanligaste platserna är från hängbroarna och utåt. Finns flera platser som är minst lika bra om man går en bit. Blank fisk upp till 3 kg

Fick Öring 5/12 vid brandalsund, till vänster om piren, vid gräsytan som finns där! ca 1-1,5 kg. Polaren fick en fin 3 kg direkt efter på samma ställe!!!

Lite högre vatten nu, inte så mycket sjögräs problem....

Bra vid blåsigt mulet väder, växlar från mulet till sol....toppenfint fiske

Kommentera

Stendörrens Naturreservat är ett kanon ställe å fiska på
                    Maren sejjer alla att d e bra å fiska men har aldrig orkat dra ner te stan å ställa mej å fiska för d e så mkt folk där på sommaren :-) sen d där me klaffbron låter intressant får nog dra ner dit nån dag å testa fiskelyckan där ;D har testat å fiska vi den nya bron kmr inte ihåg va den heter fö tillfället men den som ligger brevid tågbron iaf... ganska bra ställe där... gäller bara att man har tur så får du upp nån sjyst borre

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    191 visningar