Harr i Lagan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr i Lagan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr i Lagan?

Har hört rykten om att det ska fortfarande finnas harr i Lagan, eller är den utrotad där? Nån som vet? Nån som vet nåt annat ställe i södra sverige nedanför vättern/jönköping med vild harr?

Ursprungligen postat av phoney
    Har hört rykten om att det ska fortfarande finnas harr i Lagan, eller är den utrotad där? Nån som vet? Nån som vet nåt annat ställe i södra sverige nedanför vättern/jönköping med vild harr?
    Har för mig att det gjorts utsättningar i tillflöde till Lagan, för att återersätta ett tidigare bestånd. Tror inte att det lyckats!
    Ska även finnas harr i ett P&T-vatten, tror det är ett strömmande parti inom Harasjömåla?
    Med andra ord inga vilda bestånd söder om Jönköping!

Ser att BraxMax hade ett exempel på vild harr i Älmhulttrakten
    Se inlägget om öring i småland/blekinge!!
    Senast ändrad av Guest; 2005-01-10, 09:53. Anledning: Tilläggsinformation

Kommentera

Harasjömåla har ingen harr, var nått försök i flugströmmen som inte fungerade!
      Men helge å vid Gustavsfors FVO har det ju planterats ut harr som skall ha reproducerat sig eller tror det!
      Annars finns det inga vatten nedanför!
      MVH J

Kommentera

någon som har nån koll i frågan?
        om harr i Lagan

Kommentera

Jag fiskar mycket i Lagan, men har aldrig
          Hört om harr där.

Kommentera

Vild harr fanns förr i lagan, men den dog ut någonstans runt 60-talet. Makaryds FVOF gjorde för några år sedan ett försök att plantera ut några tiotusen harr-yngel. Några bekräftade fångster som resultat av detta har jag inte hört talas om.
            Även i Gusatvsfors (Helgeå mellan Markaryd och Älmhult) ska det ha planterats ut harr, och rykten där säger att det fångats 3 st förra säsongen.

Kommentera

Jag har i alla fall mejlat Markaryds FVO För att få svar på om det gjort
              s någon utvärdering av försöken. Hade ju varit hur sjysst som helst om man kan fiska harr här nere på rivieran ju :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X