Ryssbysjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryssbysjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryssbysjön

Tänkte att jag på allvar skulle satsa på gös i Ryssbysjön denna säsongen och då skulle det inte sitta fel med en massa bra tips... Känner inga som fiskar i Ryssby nämligen så det är tunnt med information All information mottages med öppna armar, det verkar ju finnas några Ryssby gurus på forumet

Behöver veta allt ifrån var man kan hyra / lägga i båt, var man köper fiskekort till vad för färger och drag som gäller för gösen, bra trollingsträckor och sånt vore förstås kanon! Även en bra djupkarta vore UNDERBAR, för den som finns på kurres är "sådär"
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Fråga i forumet eller och i gästboken på småländska specimentävlingens hemsida ( www.specimen.se ) många som vet vad dom sysslar med som är där en hel del...

Kommentera

Gick på Ryssby-skolan under gymnasie tiden, och jag kan säga att i den sjön så är det fullproppat med gös och desutom grov gös.
      Jag och en kompis fick som erbjudande i trean att göra ett examensarbete om Ryssbysjön. Ni kan ju själv tänka er, examensarbete i provfiske i en sjö där det var/varit fiskeförbud i ett antal år.
      I alla fall, vi skulle försöka räkna ut förhållandet mellan gädda/gös och deras bytesfisk. Till detta hade vi diverse redskap som provfiskenät och olika ryssjor.
      Skall tillägas att det vi gjorde var helt legalt och detta skedde i samarbete med Lunds universitet.

Kommer ihåg att utanför Lanthushållskolan var där extremt bra med gös, ca en 100-200 meter ut så fanns där djupbranter där det var packat med denna fina fisk. Om jag skulle fiska i sjön igen så hade det varit det ställe jag skulle testat i första hand. Fiskekort kan man nog köpa i kiosken, någon båtuthyrning kommer jag inte ihåg, däremot kan man hyra kanoter. Ett litet hotell finns också i mitten av byn om man är ute efter logi. Båten lägger du lättast i vid badplatsen eller om du får så har jag för mig om inte minnet sviker att man kan lägga i den vid lanthushållsskolan.
      Hoppas detta varit till någon hjälp.
      Senast ändrad av gabriel; 2005-04-18, 12:48.

Kommentera

Skulle vara roligt att höra vad största gösen vägde som ni fångade?

Kommentera

Ska försöka leta reda på mitt examensarbete, så ska jag dela med mig av fångsterna.

Kommentera

För att klargöra, Är det ryssbysjön vid Ljungby eller ryssbysjön vid Nässjö?
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

om vi pratar om samma ryssby så har sjön förändrats.. på grund av vitfisk brist har kanibalismen ökat och magrandet av storfiskarna blivit väl påtagliga..
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ryssbysjön utanför Ljungby menar jag.

Kommentera

jag var i ryssbysjön utanför nässjö med skolan en gång o fiskade. han som fick mest fisk använde rapala wobbler färg cln. kom inte ihåg ifall det var sjunkade eller flytande. den funkade bra eftersom att den syns väl i det grumliga vattnet. antagligen. önskar dig god fiskelycka. och just det båtar fanns att hyra hos en bonde nära badplasten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X