valsjöbyn e jävligt trevligt... har väl varit där 8 gånger eller nått de senaste 10 åren, och i år ska ja dit igen... de borde väl säga nått kanske?=)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dammån eller Valsjöbyn????
Collapse
X
-
jemte
I ärlighetens namn är väl bägge ställena lika svårfiskade!
I Valsjöbyn dräller det väl inte direkt av större fisk även om man kanske vill påskina det, i dammån finns det bevisligen mera större fisk fast kanske lite mera svårfiskad, MEN.....det är nästan kastavstånd till kvissleströmmen och där brukar det vara både gott om fisk och relativt lättfiskat OM vattenståndet är lagom.
Så mitt tips skulle absolut vara Dammån av den anledningen att även kvissleströmmen finns inom räckhåll.
Kommentera
-
nepp de har ja inte... och av vad ja läst o hört har ja inga större planer på att åka dit... visst stor fisk o så... men svårfiskat som fan... orka stå o nöta o nöta o nöta efter nån enstaka fisk när man e på semester.... inte bara fisket man e ute efter... naturen e jävligt viktig åxå... sen e de inte så förbannat me folk i valsjöbyn heller.... nått de lär va vid dammån me tanke på hur uppskrivet de e
:Edit: vet igentligen inte va ja pratar om :slut edit:Senast ändrad av Tekky; 2006-05-13, 11:28.---------------------------------------------------------------------------------------
Team Pikings
Kommentera
-
Vi har ett hus uppe i Valsjöbyn, så där har man varit de senaste 27 åren.... Och på vägen upp är det perfekt att stanna till vid Dammån, så man kan väl säga att jag har viss erfarenhet från båda ställena.
I Dammån gäller som redan skrivits nöta, nöta, nöta, nöta och nöta! Dygnet runt om man vill ha något. Inte min sorts semester, men man vet ju att chansen finns på stor öring om man kommer vid rätt tillfälle. Det fiskmässiga resultatet vid våra besök (kanske 10-12 besök totalt) har varit mycket skralt.
I Valsjöbyn finns lugnet. Inte så trångt på fiskeplatserna, men gott om fisk även om storleken kan vara tveksam ibland.
Vill man ha kontakt med den storöring som trots allt finns i Valsjön får man ge sig ut med båten och köra trolling. Inte heller min grej.
Flugfiske i strömmande vatten ska det vara och det finns det gott om. Rengströmmen och Toskströmmen är större strömmar med gott om fisk - öring + röding i Rengen och öring + harr i Tosken. Om man vill jaga storöring i ström kan man prova Tosken i slutet av augusti eftersom Valsjöns öringar är nedströmslekande.
Annars kan man ha fint nattfiske i både Tosk- och Rengsströmmen.
Mycket harr i Tosken, men svårt att nå upp över kilot. Öring kring halvkilot kan man plocka varje natt nära land, om man vet vart flugan ska läggas...
Rengströmmens nacke är en populär fiskeplats; mycket vak dygnet runt hela sommaren, men det kan vara ganska så selektiv fisk däruppe. Nedanför Rengsfallet kan man ibland få kontakt med storöring som gör sina jakträder upp mot sik- och harrstimmen vid utloppet. Mycket nötande här också. Eller tur!
Sammanfattningsvis:
Dammån - lite men stor fisk!
Valsjöbyn - mycket men mindre fisk!
Välj själv!
Kommentera
-
Dammån, mest då pga att jag fiskat där varje år sedan 1989.
Ja, fisket är svårt men inte otroligt svårt alls. mycket folk, Nej.
det är mycket folk runt campingen, det är där alla står. Testa längre upp i Rismyr, tufft att traska runt där , ja. Svårt att se var fisken står om man inte är van att "läsa" vatten.
hursomhelst, dammån kan få den tuffaste fiskare på knäna efter 1 vecka, men ån kan belöna den ihärdige duktige fiskaren likväl.
kolla lite på www.fishersguide.com så kan du se lite om ån. Från Juli kan du börja fiska hela ån hela vägen upp till höglekardalen, men jag brukar fokusera på Rismyrströmmarna................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tekkyinte bara fisket man e ute efter... naturen e jävligt viktig åxå...
:Edit: vet igentligen inte va ja pratar om :slut edit:
Har du varit där ???
Grymt vackert runt ån, bäver, utter, varg, lo och björn har jag och mina kompisar sett efter ån...................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Min uppfattning om Dammån (några dagars erfarenhet) men en viss grundkunskap om förutsättningarna är att visst, Storsjöns storöringar leker där. Den nämnda 12kg+ öringen från kvissleströmmen var säkert på väg till dammån. Att stor öring finns där är 100%-ig. Men..chansen eftersom de finns där, att på ren tur dra ett par kast och klippa en är närmast noll...Du MÅSTE kunna läsa vatten...Och så många öringar finns det inte, de flesta tänkbara ståndplatser är det ingen öring hemma på...Men ingen trängsel på folk där jag fiskade, inga alls..
Kommentera
-
Allmänt skulle jag säga som så, naturupplevelsen/äventyret i Dammån är helt ok. Skitkul att vara där och kolla upp läget, veta av en av Sveriges största sjöars öringar huserar där. Spännande..Hanterbart vatten, ganska litet, lätt att läsa. Men realistiskt, ur fångsperspektiv,chansen att ta en stor öring i Sthlms ström är oerhört mycket större. Tippar att ett års fångster av en flitig person i strömmen, tar många decennier att överträffa i Dammån...Om ens någonsin.
Kommentera
-
Om man inte orkar stå och dänga efter storöring hela tiden så har du ett otroligt harrfiske i dammån och chans på hyffsat stor harr mycket fisk från 5-10hg och en del större fisk också. finns även otroligt trevliga vatten på sidan om ån också.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera