Big game fishing under december, var? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big game fishing under december, var?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Big game fishing under december, var?

Ok, här kommer drömfrågan!

Var ska jag åka?

Jag funderar på att skita i jul och nyår här hemma och dra iväg 3v. Från början var det tänkt att åka till Austalien till en polare men nu ska hans päron dit på besök. Osäker om jag får plats... jaja! Dagens ilandsproblem

Eftersom jag redan planerat in annat än lutfisk i SWE då så fundar jag på alternativ!

Tanken är nåt varmare land. Gärna där det är lite fart och möjligheter till grymt fiske.

budget: 35'
    restid: 3v

Det jag behöver råd om är ju om firrarna nappar då, priser att åka ut, länkar till fiskegubbar på orten (guide) gärna inte så dyr!

Drömmen är ju Marlin men min budget håller nog inte för det... Man måste ju givetvis splitta på en båt med andra.. men hur ofta plockas dom firrarna upp?

Hur långt räcker pengarna?

Bör jag testa något annat fiske?

Någon som vet något som är bra att veta och som inte ska ut på denna sida? Mejla!

Tobago är mitt tips! Jag har vart dit 2 ggr, sammanlagt ca 7 veckor.

Capt. "Frothy" Da Silva är mannen du behöver! Han driver Hard Play Fishing Charter tillsammans med sin Svenska fru Teija. Han har guidat mig till en marlin på 150 lbs och vi brände ett par till. Wahoo, tunor av olika slag och Dolphin (Guldmakrill) brukar man få en del mellan marlinhuggen. Han kan även fixa nattfiske efter haj och svärdfisk. Han har synts i nordisk TV några gånger, grabbarna på fiskedrag har vart där och Bård & Lars har gjort sitt i särklass bästa avsnitt där hos Frothy.

Maken till levande hav har jag svårt att tänka mig, det skvätter multe, ballyhoo, needlefish och flygfisk framför båten hela tiden. Delfiner är vanliga och kommer gärna för lite surfning i bogvågorna. Man kan få se havssköldpaddor, valar, klumpfisk, valhaj, stora hammarhajar osv osv. Det är värsta vildmarkskänslan trots att man är flera kilometer från land... Har vart ut på big game i mexico också, i sundet mellan Yacutanhalvön och Cozumel men det havet var stendött i jämförelse.

Noggrannare och skickligare guide än Frothy är det svårt att hitta, han knyter tex. om alla tackel från grunden på vägen ut till fisket och har järnkoll på riggningsteknik och alla smådetaljer som måste klaffa på en biggamebåt.
    Komplettera djuphavsfisket med ett par dagars flugfiske med flugfiskeguiden Chester ute på Bucco reef, ett av världens bästa permithak där det är vanligt att se 50-100 permit per dag, värre att få dem att nappa som överallt annars... Det finns flera ställen man kan fiska på egen hand efter bonefish, barracuda, stingrocka, jack crevall, snook, tarpon, snappers, ladyfish mm.

Vid lägenheten jag hyrde senast kunde man fiska barris på natten, tappade en på ca 15 kg på jerkspöt. Man orkar ju inte fiska jämnt Inte i den solen iaf... Då finns massor med stränder att göra utflykt till som är mer eller minder öde, 5-10 pers är vanligt, med fin snorkling och bad. Regnskogen är värt ett besök också, den har vart reservat sen 1790 typ och klart sevärd! Fan, jag blir så sugen att dra ner igen jag med...
    Har en del tips om boende mm om du är sugen, PM:a i sånt fall!

Edit: din budget bör räcka utmärkt. Har klarat mig på runt 20' de 2 gånger jag vart ner. Då har vi haft hyrbil hela tiden. Det du har över på det räcker ju till 3-4 heldagar alldeles ensam på båten Men du måste nog ha någon med dig att dela boende och bil med om du vill komma undan såpass billigt.
    Senast ändrad av apersson69; 2006-09-04, 17:06.

Kommentera

Popperfiske efter GT är allt man behöver veta inför det ultimata fiskeäventyret?

Drömfiske om ngt...
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
        Tobago är mitt tips! Jag har vart dit 2 ggr, sammanlagt ca 7 veckor.

Capt. "Frothy" Da Silva är mannen du behöver! Han driver Hard Play Fishing Charter tillsammans med sin Svenska fru Teija. Han har guidat mig till en marlin på 150 lbs och vi brände ett par till. Wahoo, tunor av olika slag och Dolphin (Guldmakrill) brukar man få en del mellan marlinhuggen. Han kan även fixa nattfiske efter haj och svärdfisk. Han har synts i nordisk TV några gånger, grabbarna på fiskedrag har vart där och Bård & Lars har gjort sitt i särklass bästa avsnitt där hos Frothy.

Maken till levande hav har jag svårt att tänka mig, det skvätter multe, ballyhoo, needlefish och flygfisk framför båten hela tiden. Delfiner är vanliga och kommer gärna för lite surfning i bogvågorna. Man kan få se havssköldpaddor, valar, klumpfisk, valhaj, stora hammarhajar osv osv. Det är värsta vildmarkskänslan trots att man är flera kilometer från land... Har vart ut på big game i mexico också, i sundet mellan Yacutanhalvön och Cozumel men det havet var stendött i jämförelse.

Noggrannare och skickligare guide än Frothy är det svårt att hitta, han knyter tex. om alla tackel från grunden på vägen ut till fisket och har järnkoll på riggningsteknik och alla smådetaljer som måste klaffa på en biggamebåt.
        Komplettera djuphavsfisket med ett par dagars flugfiske med flugfiskeguiden Chester ute på Bucco reef, ett av världens bästa permithak där det är vanligt att se 50-100 permit per dag, värre att få dem att nappa som överallt annars... Det finns flera ställen man kan fiska på egen hand efter bonefish, barracuda, stingrocka, jack crevall, snook, tarpon, snappers, ladyfish mm.

Vid lägenheten jag hyrde senast kunde man fiska barris på natten, tappade en på ca 15 kg på jerkspöt. Man orkar ju inte fiska jämnt Inte i den solen iaf... Då finns massor med stränder att göra utflykt till som är mer eller minder öde, 5-10 pers är vanligt, med fin snorkling och bad. Regnskogen är värt ett besök också, den har vart reservat sen 1790 typ och klart sevärd! Fan, jag blir så sugen att dra ner igen jag med...
        Har en del tips om boende mm om du är sugen, PM:a i sånt fall!

Edit: din budget bör räcka utmärkt. Har klarat mig på runt 20' de 2 gånger jag vart ner. Då har vi haft hyrbil hela tiden. Det du har över på det räcker ju till 3-4 heldagar alldeles ensam på båten Men du måste nog ha någon med dig att dela boende och bil med om du vill komma undan såpass billigt.

KANON!

Jag ska kolla lite med Australienkillen först bara. Blir det inte åt det hållet så låter det här som ett superalternativ. Jag har faktiskt haft ormar som husdjur hemma och dom kommer ursprungligen därifrån. Sjukt skoj o kolla in dom me i trädtopparna!!

Mexico har jag firrat me och hade faktiskt ett lyckat fiske där (i mina mått mätt) men det blev en spontangrej endast en dag.

Tackar för tipset. Jag hör av mig om nån mer info behövs. Jag har hunnit sneglat på flygpriser och att det egentliga marlinfisket är i feb-apr. Äh, dom ska väl ha mat annars me o kanske simmar vilse o hamnar kring båten andra dagar på året.

Nån som kan spöa det tipset?

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH
          KANON!

Jag ska kolla lite med Australienkillen först bara. Blir det inte åt det hållet så låter det här som ett superalternativ. Jag har faktiskt haft ormar som husdjur hemma och dom kommer ursprungligen därifrån. Sjukt skoj o kolla in dom me i trädtopparna!!

Mexico har jag firrat me och hade faktiskt ett lyckat fiske där (i mina mått mätt) men det blev en spontangrej endast en dag.

Tackar för tipset. Jag hör av mig om nån mer info behövs. Jag har hunnit sneglat på flygpriser och att det egentliga marlinfisket är i feb-apr. Äh, dom ska väl ha mat annars me o kanske simmar vilse o hamnar kring båten andra dagar på året.

Nån som kan spöa det tipset?
          Jag fick min den 4:e januari så dom äter definitivt då Vi hade bra bonefishfiske ocksåbåde i dec/jan och i mars trots att det inte är några toppmånader. Wahoofisket är på topp och dom går inte heller av för hackor. Vi fick upp till 25 kg ca. Jag fick en wahoo i Mexico på en halvdag och brände 7 pga usel utrustning i båten. Var så less så jag orkade inte klaga till Mexarna som knappt kunde engelska. Fisket vid Cozumel är ju bättre stundtals (50 sail på en heldag är "normalt" i mars typ...) men havet är tråkigt! På Tobago kan man läsa vattnet på färgen, leta fåglar osv. och man har lika stor påverkansmöjlighet som kaptenen om man har ögonen på skaft, suladyket där jag fick min marlin såg jag på typ 2-3 km håll och Frothy trodde jag lurade honom tills han tog kikaren Då vart det järnet dit och pang! så tappade vi en White Malin och efter 10 minuter, pang igen så fick jag min marlin. Frothy låter er välja uppsättningen av utrustning 12, 20, 30, 50, 80 eller 135 lb alt flugspö beroende på fiskart. Självklart inom rimliga gränser, efter att han själv drog en blue på 475lb med 12lb utrustning. Det är ul-fiske det! Han sörjde mest över fisken som dog vid båtsidan av utmattning. Den fisken gav honom medlemskap i IGFA's 15:1 klubb. Den klubben är numer nerlagd pga att det är plågeri att fiska så lätt helt enkelt. Tänk själv, 15 kg gädda på 1 kgs lina osv... Vi fiskade med 50 lb standup. Många båtar har 135 lb och thats it... Ingen match att sitta i en stol med en winch!

2 st som arrangerar resor är dels Hasse Delin (Telefon: 0611-21850
          Mobil: 073-0353383) som tar runt 16000:- inkl flyg för 2 veckor. Då ingår hyrbil och en hel del fiske, både biggame och annat + att han kan området bra eftersom han arrangerat resor hit sen 1994 ca. Den andra är Jan Åström på Lifeadventure.se (070-6935562), vet inte om han är igång fortfarande eller om det lyfte någon gång för honom. Han tog ca 15000 + flyg har jag för mig.

Jan Åström har jag bara stött på som hastigast på Tobago men Hasse Delin känner jag mycket väl och kan rekommendera hans resor. Bägge anlitar samma guider så där skiljer inte mycket.
          Senast ändrad av apersson69; 2006-09-04, 21:53.

Kommentera

Hur många dagar har du totalt varit ute och firrat? Fiskat från land andra dagar eller lagt fisket på hyllan då? Snittantalet och vikt för dig per dag?Bokat båt långt innan du kommit dit?
            Senast ändrad av JohnH; 2006-09-05, 11:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH
              Hur många dagar har du totalt varit ute och firrat? Fiskat från land andra dagar eller lagt fisket på hyllan då? Snittantalet och vikt för dig per dag?Bokat båt långt innan du kommit dit?
              Var ut 2 heldagar, 2 halvdagar och ett nattfiske första gången jag var dit, det var 18 dec-12 jan -96. Nattfisket slog slintfiskemässigt men grymt häftigt med alla fiskar och djur som drogs till båtens belysning. En annan häftig sak är de alger som finns som lyser till i strömvirvlarna runt båten. Annars fick vi ca 10 fiskar med snittvikt på 6-7 kg per tur, mer per timme på halvdagarna eftersom vi fiskade mer efter wahoo och dolphin då. På heldagarna fick man också wahoo och dolphin men eftersom vi fiskade med riggning mot marlin i första hand så var dessa inte lika ivriga på de större betena. Bonefish fick vi några stycken på hela resan då, visste inte så mycket om flugor och så då. Vi fiskade 5-6 dagar i veckan men mest morgon och kväll. Frothy har hur mycket tips som helst om olika fisken man kan testa runt ön. Tappade en tarpon på 25+ på fluga vid flygplatsen och fick stingrocka på 10kg ca, snappers, papegojfisk mm.

Andra gången (mars 2003) var vi aldrig ut på biggamefiske utan flugfiskade 6-7 ggr och fiskade lite barris, jacks och snappers från land. Fick bonefish i princip varje tur, inga små utan runt 2,5-3 kilo allihopa, en permit, en igelkottsfisk på typ 5 kilo (svårt att väga när dom blåser upp sig, dom viktdopar sig själv ju ). Tappade en stor barris från land vid hotellet mm. Det finns bra möjligheter att fiska på egen hand dels från land och dels om man bokar lokala fiskare uppe i norra änden på ön, dom tar några hundra för 4-5 timmar men du får ha egen utrustning. Ett 30lb båtspö med en juste rulle fylld med 0,40 är dugligt för det fisket efter barris, kingfish, grouper, dolphin mm Ett flugspö klass 8-9 med flytlina, ett typ jerkspö eller kraftigt spinnspö på 7-9 fot och ett havsspö är en bra basutrustning att ha med.

Det är alltid bra att boka i förväg med Frothy för han kan vara rätt uppbokad ibland. Men är du där tre veckor finns det säkert gluggar. Kolla kalendern och boka ett par dagar efter fullmåne och runt nytändning om du kan.

Kommentera

Hej!

Jag kanske är lite sen men har du bestämt dig än på vart du ska åka. Jag jobbar varje år under marlinsäsongen med Frothy på Hardplay II. Har just kommit tillbaka från säsongen på Barriär revet och jag kan bara säga det att det kostar bra mycket mer i australien än på tobago. 15 000 kr om dagen kostar fisket i australien mot 4 - 5 000 kr på tobago. Detta är heldag med luch och dryck.
                Enligt mitt tycke så ska du ej dela båt med någon annan. Har sett för många som bara hängt med ut och "tagit" marlin från de riktigt intresserade. Det är bättre att bita i det sura äpplet och betala för båten själv.

Det enda problemet jag kan se med tobago är att den bästa tiden för marlin är mars till maj och att man inte riktigt kan räkna med att få en marlin tidigare. Visst skiljer det sig säsong till säsong. Men bästa fisket har vi haft i mars och april de senaste säsongerna. Men om man inte provar så kan man ju inte fånga en! Dolphin och Wahoo bör finnas iaf så fisket kan vara skoj ändå.

På Hard Play II har vi ny utrustning och riggar alltid om våra beten inför varje säsong för att krokar och tafsar ska vara i bästa skick. Varje dag på säsongen åker vi ut för att "FÅNGA" marlin.

Läste nått om frothys 15 till 1 rekord. Det är en 425 Ibs marlin på 20 Ibs lina, inte 12 Ibs.

Åker i år ner till tobago för att fånga en marlin över 1000 Ibs (450 kilo)....

Har du mer frågor är det bara att fråga på. har guidat allt på tobago.

Mvh
                Johan Pettersson
                Senast ändrad av JohanP; 2006-12-14, 11:34.

Kommentera

Åland, resan kostar i runda slängar 150:- inkl bil, när maten och boendet är betalt så har du ca 32.000 kvar till bira.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                    Åland, resan kostar i runda slängar 150:- inkl bil, när maten och boendet är betalt så har du ca 32.000 kvar till bira.
                    Om man åker från Mariehamn mot Lumparland så passerar man en fin kanal där jag vet stockholmare som fiskade stora mängder mört i kilosklassen, att mörtarna hade fettfena och var väldigt lika regnbågar verkade inte bekymra dessa naturmänniskor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X