Hornborgasjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hornborgasjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hornborgasjön?

ska till Hornborgasjön i helgen & fiska lite gädda tänkte jag, har aldrig varit där förut.
    men är det någon som har några tips om spinnbeten & fisketeknik som ger fisk?
    vad ligger medelvikten på gäddorna i hornborga?

Ursprungligen postat av pottifar
    ska till Hornborgasjön i helgen & fiska lite gädda tänkte jag, har aldrig varit där förut.

Hej Pottifar; Själv har jag aldrig förunnats att få fiska i Hornborgasjön. Några av mina gamla arbetskompisar från Vadstena brukar få enorma mängder med gädda i Hornborgasjön. Sjön är jämngrund och oerhört lättfiskad! Enligt Hasse Ö. hugger gäddorna på varje kast! Hans Hornborgafavoriter är Heddon Lucky 13 i färgerna BBR, GRA och JRH samt Bomber 16A i färgerna BBO(OS), XM7 och XSIO (fegisen). Några riktigt stora gäddor på 10 kilo och uppåt har jag inte fått rapporter på, men det är oerhört gott om gädda mellan 1,5 och 4 kilo samt några mellan 6 och 8 kilo i Hornborgasjön.
    Här kan du verkligen träna mothugg och drillning!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Pottifar; Vadstena ligger på andra sidan Vättern långt från Hornborgasjön, men mina gamla Vadstenakompisar är fågelskådare och brukar mest hålla till runt Tåkern (en annan grund, gäddrik fågelsjö). När fåglarna samlas runt Hornborgasjön hyr de en stuga i närheten, studerar och fotograferar fåglar samt utnyttjar dötiden till att fiska gädda.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
        Hej Pottifar; Själv har jag aldrig förunnats att få fiska i Hornborgasjön. Några av mina gamla arbetskompisar från Vadstena brukar få enorma mängder med gädda i Hornborgasjön. Sjön är jämngrund och oerhört lättfiskad! Enligt Hasse Ö. hugger gäddorna på varje kast! Hans Hornborgafavoriter är Heddon Lucky 13 i färgerna BBR, GRA och JRH samt Bomber 16A i färgerna BBO(OS), XM7 och XSIO (fegisen). Några riktigt stora gäddor på 10 kilo och uppåt har jag inte fått rapporter på, men det är oerhört gott om gädda mellan 1,5 och 4 kilo samt några mellan 6 och 8 kilo i Hornborgasjön.
        Här kan du verkligen träna mothugg och drillning!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Welcome to 2006 Så var kanske fisket för ett par år sedan, men så är det verkligen inte längre om man skall tro alla som fiskat där de sista åren.

Dom höjde/sänke ju sjön för ett tag sedan vilket ur sportfiskesynpunkt var en riktig miss. En Bomber 16A skulle jag vilja se vart man kan fiska nuförtiden

Men det som var då var precis som du skriver helt sjukt!
        sigpic

Kommentera

Ytgående beten uteslutande. "Kanalen" med "mangrooven" brukar fungera

Men vad får dig att åka så många mil för att hiva några småpikees?
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Welcome to 2006 Så var kanske fisket för ett par år sedan, men så är det verkligen inte längre om man skall tro alla som fiskat där de sista åren.

Dom höjde/sänke ju sjön för ett tag sedan vilket ur sportfiskesynpunkt var en riktig miss. En Bomber 16A skulle jag vilja se vart man kan fiska nuförtiden

Men det som var då var precis som du skriver helt sjukt!
            Spenderade nästan två heldagar där för ett par helger sen, inte ett hugg, såg en pytteliten efterföljare, jag och min kompis träffade tre andra båtar alla dom hade sett inklusive dom hade fått en eller två gäddor, också på två dagar.

Mötte en gammal man när vi packade ihop, han menade att sjön bottenfrusit och att skarven tagit resten, så nu fanns det bara några enstaka medelstora kvar typ.

Säger inte att det är så, men intressant att en införding säger det i alla fall..

Vi hade perfekt gäddväder och ena dagen klart vatten, andra dagen lite grumligt, vi fiskade i norra delen tror jag.

Sen tycker jag nog det var en tråkig sjö, såg aldrig ett djup över 40cm och ingen som helst topografi, en gigaaantisk översvämmad gräsmatta kändes det som.

Någon som i år fått bra med gädda där? I så fall borde inte den gamle mannens teori stämma.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Pottifar: fick du aldrig mitt pm jag skickade dig ang dina frågor:S?

Ni andra: Jag har fiskat mkt i sjön från och med 2000 och framåt (då jag kunde ta mig dit på egen hand). Tyvärr har jag sett en allt större nedgående trend på det mängdfiske som en gång fanns där. Även jag var lite för sent ute för att få vara med om den explosition som skedde slutet på 80 början på 90-talet då de gjorde de sista höjningarna i sjön. Näringen fanns där redan innan i överflöd och när de då höjda vattennivån på den platta slätten täcktes enorma ytor som då blev en grund sjö. Explositionen av fisk och insekter blev ett faktum och ett decennium framöver fick de som besökte sjön ta del av ett fiske som aldrig kommer komma tillbaka. De flesta gäddorna var jämnstora. Detta borde väl bero på att de flesta ur de första kullarna överlevde och på så vis utgjorde de 99% av den totala populatioen. Allt eftersom tiden gick kom fler fiskare dit. Bland de okunniga gick snacket om att sjön avr alldeles för fiskrik och var man därför borde ta sitt ansvar och se till att klubba så mycke tman kunde:S Helt ologiskt då sånt alltid rättar sig till med tiden. Därför fick man tass med en vidrig stank av ruttnande gäddor var gång man besökte sjön(som om det inte vore nog med doften av sumpgas!). De flesta klubbade allt för att sedan lämna sina 40-50, ibland ännu fler gäddor i vassen. Kul... Nu har sjön utöver att naturen har haft sin gång och "normaliserat" bestånden så har även föregående vintern vattenreglering lagom till att isen lade sig och sedan en vargavinter på det gjort att det blev en syrebrist. denna tog mkt fisk, men än finns där en hel del kvar.

Var senast förra helgen i ån för lite gäddtrotting med mört och hade lite kontakter. tre landade ca 4kg o nån bättre tappad.
              Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Jag fick just en känsla av att det borde ligga is på sjön? med tanke på att det ligger på dem djupare sjöarna här hos mig iaf. Men men ) Jerkbait är tipset jag kan ge. Slider/buster funkar fint, Ytbeten tror ja inte är någon hit så här sent på året.
                När vi var där fick vi fisk på 80cm djup. djupaste vi hittade var ca 3m djupt en lite djuphåla där stog det en del abborre. Sen fiskade vi lite precis vid "hamnen" där man hyr båtar där tappade jag en vid båtkanten också. Fanns iallafall mycke fisk i sjön. Men absolut inte så mycke som man hört om. :/
                "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
                  Jag fick just en känsla av att det borde ligga is på sjön? med tanke på att det ligger på dem djupare sjöarna här hos mig iaf. Men men ) Jerkbait är tipset jag kan ge. Slider/buster funkar fint, Ytbeten tror ja inte är någon hit så här sent på året.
                  När vi var där fick vi fisk på 80cm djup. djupaste vi hittade var ca 3m djupt en lite djuphåla där stog det en del abborre. Sen fiskade vi lite precis vid "hamnen" där man hyr båtar där tappade jag en vid båtkanten också. Fanns iallafall mycke fisk i sjön. Men absolut inte så mycke som man hört om. :/
                  Ingen is här inte
                  sigpic

Kommentera

"Näringen fanns där redan innan i överflöd och när de då höjda vattennivån på den platta slätten täcktes enorma ytor som då blev en grund sjö. Explositionen av fisk och insekter blev ett faktum och ett decennium framöver fick de som besökte sjön ta del av ett fiske som aldrig kommer komma tillbaka." /Noyman

Noyman: Är det inte bara att höja sjön lite till, en gång till?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    195 visningar