Ska finnas karp i hallstahammar vad jag vet, är skyltat runt sjön iallafall att man måste använda avkrokningsmatta samt att man måste släppa tillbaka det man får.
Har för mig att jag sett en skylt där det står typ: Här finns: Så står det olika karparter.
Fan Pellle vi får ta och ringa kommunen och be dom sponsra med lite pengar så vi kan sätta i lite karp i liten sjö.
Det tycker jag fan dom kan ställa upp på. Sen kan dom ordna en fiskekorts automat.
Det "finns" några småsjöar som sommarstugeägare har planterat in karp i på 70-80-90 talet i. Svårt att få tillstånd att fiska i. Sen finns det några rykten som säger att det ska finnas tre sjöar med fulplantera karp, vet inte vilka det är.
Mitt ända tips är att hör med dom som brukar fiska vid "Sjösa". Där finns i bland en skicklig karpfiskare vid namn Stefan.
Tjena Ivman dom där småsjöarna vart ligger dom i sörmland?
Man kanske kan höra av sig till dom och fråga?
Det där sjösa vart ligger det då?
Mvh Macke
Det är fler än jag som fiskar vid dessa sjöar, så dom vill nog inte att jag lämnar ut dom.
Men så här gjorde vi för att finna dem.
Ringde några kommuner och frågade var någonstans det planterats ut karp de senaste 20 åren (de som sökt om tillstånd), dom flesta hänvisade till länstyrelsen. Men två kommuner hade full koll och det kom en lista eftrer någon vecka. Vi fick svar även från länstyrelsen men det tog tid. Samman lagt frågade vi 10 kommuner några i Sörmland. Offentlighetsprincipen är väldigt bra.
Det svåra var sen att få tillstånd att provfiska i sjöarna (en flaska whisky kan göra underverk). Jag tycker det är bra att säja att man vill provfiska efter några arter som är helt obegripliga för dem och på så sätt har garanterat att deras små gäddor och abborar blir kvar.
Efter en till vända hos länstyrelsen fick jag addresser till vattenägaren och dom fick ett välformulerat brev, sen så ringde vi upp dem och tjatade.
Sen var det väldigt få av dessa vatten som gav något, eller så fiskade vi dåligt.
Jag tror att vi fiskade av för många vatten samtidigt och gav dem för lite tid.
Jag tror att realistiskt så är det bara 5-10% av sjöarna från länsstyrelsens lista som kan vara ett riktigt schystt karpvatten, om äns det.
Sjösa ligger norr om nyköping.
Det finns sjöar I Katrineholm som det tidigare har planterats Karp i.
jo de skulle vi kunna ta o gö ,men de e fan en hel del jobb me det alltså!
Och vart fan skulle vi plantera karpen i för liten sjö?
Men ringa länsstyrelsen o så måste vi bara göra!
jo de skulle vi kunna ta o gö ,men de e fan en hel del jobb me det alltså!
Och vart fan skulle vi plantera karpen i för liten sjö?
Men ringa länsstyrelsen o så måste vi bara göra!
Jag har ju skickat mail till länsstyrelsen, och den enda sjön de viste om var gräskarparna i jungfrun..
Vilka sjöar i Katrineholm har det planterats karp i, som inte komunen/länsstyrelsen vet om Ivman?
Kommentera