Fiskevatten I Och Runt Luleå - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevatten I Och Runt Luleå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskevatten I Och Runt Luleå

Jag är sedan ca två och en halv vecka Luleåbo och behöver lite tips om bra fiskevatten. Både sjöar, vikar, älvar och åar är intressanta. Kunde vara kul med en mindre å som passar bra gör mete.

Främst är jag intresserad av gädda och abborre men även andra arter är ju intressant. Jag har förstått att Luleälven ska vara bra men efter vad jag sett verkar den väldigt stor och djup. Kan tänka mig att den är svårfiskad utan ekolod (vilket jag inte har).

Jag har en gummibåt så jag är mobil dock har den ingen vidare aktionsradie då jag endast har en minn kota 30 på den.

Jag bor på Porsön och har redan testat Björsbyfjärden och ån mellan Björsbyn och Porsön. Där har jag fått några mindre gäddor dock tvivlar jag på det vattnet då det är grumligt som ärtsoppa och vad jag sett ännu endast mellan en halv och en och halv meter djupt. Fast det är ganska roligt då det är så grunt. Man måste kasta draget i huvudet på gäddan men då man träffar blir det explosiva hugg. Suickar har funkat skitbra.

Hur är fjärdarna efter Björsbyfjärden om man fortsätter förbi Sinksundet och mot havet? Är de också väldigt grunda eller finns det kanske där hetare ställen?

MVH Robertn

Jag kommer från Luleå och brukar fortfarande vara dig ganska ofta.

Det är grunt en bra bit utanför Zinksundet också, du måste ut förbi fördämningen vid Bensbyn och sen köra ytterligare ca. 4 km för att det skall bli djupare. Om du tar bilen till Bensbyn så kan man fiska vid fördämningen som också har en ramp där man kan dra båten upp eller ner vid behov.
    Vid den fördämningen brukar det vara en hel del gädda, jag var där för ett par veckor sedan men fick bara nån 2 kilos.

Bortanför Hertsön så ligger det klassiska stället vid bron de byggde för Stålverk 80 som aldrig blev av. Där fiskas det mycket från land. Kör efter Lövskärsvägen och sväng av mot bransövningsfältet, sen kör du bara rakt fram tills du kommer fram till bron med stängsel.
    På detta ställe skulle du lätt kunna sjösätta båten, det vore nog bra att kunna dra dig iväg en bit från alla andra fiskare. Jag är själv sugen på detta, har bara kört båt där någon enstaka gång.

Älven är som du säger bra på vissa ställen har jag hört, det kommer upp 10 kilos gurkor där hyffsat ofta som jag hör det. Dock har jag knappt fiskat där själv. Svärfar bor i Avan så där har jag haft i båten nån enstaka gång men det har gått dåligt för mig då.

I sommar kommer det bli fler besök upp till Luleå iaf.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Tack för tipsen.

Det blir att ta bilen och reka lite efter ställen att lägga i båten!

Kommentera

Persöfjärden. Finns ramp vid E4an.

Kommentera

pasi75
          behövs det fiskekort till Persöfjärden och vart köper jag det?
          Är det enkelt att hitta rampen? Har du någon ungefärlig uppfattning om djup?

Nu börjar jag få lite ställen att prova! Tackar!!!

Kommentera

I Persöfjärden behövs inget fiskekort, iaf. inte i verkligheten. Det är samma sak där som vid Stålverket, det brukar stå en massa folk och fiska från land.

Kör du utåt där så är det mindre än metern djupt iaf. i ett par km, jag var där för 2 år sedan. Då körde vi upp i kanalen som går under E4án, kompisen har hus nere vid Furufjärden som kanalen rinner ut i. Förra våren byggde dock bävrarna en stor damm så det låg en massa björkar över kanalen så det slutade med att vi inte kom upp och vände istället.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
            20 svar
            2 658 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg skyler
            av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
            0 svar
            191 visningar