flugfiske vatten runt kolåsen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske vatten runt kolåsen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske vatten runt kolåsen!

tja.

jag och en kompis ska åka till kolåsen för en veckas rödingsfiske i sjöarna Äcklingen och Nordfjärden. Men som paus från all trolling efter röding så är vi sugen att tillbringa 1-2 dagars flugfiske efter Harr och öring. så vi skulle vela bli tipsad om nå fina forsar runt kolåsen där man kan få lite fina harrar och öringar.!

tack på förhand..

någon måste väll vet något om nå fint flugvatten i närheten?

Kommentera

Är det förbjudet att fiska i utloppet av Äcklingen ?
      Bara en tanke.
      Är ingen flugfiskare ska jag tillägga men jag har varit i Kolåsen och fiskat ett antal ggr.

Kommentera

någon måste det väl vara som har varit i åre/östesunds trakten och flugfiskat? någon som kan dela med sig av lite erfarenhet?

Kommentera

Leon:
          Jag känner tyvärr inte till några strömmande vatten som är utmärkta för flugfiske i de trakterna.

DÄREMOT rekommenderar jag er starkt att prova på det grunda området vid inloppet till Äcklingen (hur stort som helst, omöjligt att missa). Det går fina öringar och harrar där (öringar över 5 Kg och harrar över 1 Kg). Har lyckats bäst utanför vindskyddet precis innan bråddjupet tar över. Sedan finns det även en fåra vid grundvattnet ca. 100 meter??? ~sydöst utanför vindskyddet som brukar ge gott resultat med fluga.

OBS! Ta alla uppgifter med en nypa salt, det var trots allt några år sedan jag var där sist!!! Men det stämmer i.a.f. i grova drag.

Grundtjärn skall ha mycket grov öring om jag inte missminner mig. Har dock själv aldrig lyckats vidare bra där :o(.

Gävlebon: Japp det är förbjudet (nedanför bron). Men ovanför finns det ju ca. 20 meter strömmande vatten som man får nyttja :p!

Kommentera

Argenteus tack för ditt svar.

har hört att grundområdet ska hålla mkt stor harr och öring, så det är bara att börja nöta när man kommer upp.

Kommentera

Jag ska med leon till kolåsen! Jag var där förra året men fick inget nämnvärt!
              Kul att du ger tips Argenteus! Har bara en fråga! Hur tar du öringarna och harrarna på grundfladen? Flugfiskar du eller kör du med vobbler eller spinnare!? Mer exakt vilka flugor,eller spinnare/ vobbler som gäller skulle ju inte vara helt fel att få tips om =)

Kommentera

Jag har faktiskt lyckats med både fluga, spinnfiske & vobbler. Men bäst med spinnfiske (helsvart vibrax eller röd/svart wipp med mässingssked), kanske beror på att det är såpass grunt och att man inte kommer iväg så långt med vobbler resp. fluga. Då jag tycker fisken är mycket skygg där (öringen och harren) kanske tolleransen för båtar och andra aktiviteter gör att de håller sig på avstånd.

Vad gäller flugval rekommenderar jag att ta upp första bästa matfisk och rensa den direkt och kolla vad som står på menyn just där och då (kolla magen på fisken alltså). Även vara observant vid strandbrynet på vad som kommer upp ur buskar o snår när ni stökar omkring där. Kör på de flugor ni har som liknar dessa mest. Det verkar vara lite svårare med flytfluga, men det är ju lite mer spännande tycker i.a.f. jag.

Måste tillägga att harrarna verkar gå på flygrakssidan (högra sidan då man kör mot inloppet)! Alltså inte på sidan där vindskyddet finns. Kommer ärligt talat inte ens ihåg att jag någonsin fått en harr på vindskyddssidan!
                Rödingarna finns överallt!!! I med ett långedrag med Spin N´ Glow så hugger dom :o).

Skitfiske på er!

Räknar givetvis med ett fångstresultat och gärna några fina bilder ;o).

Kommentera

Lyfter tråden utifall det är några fiskesnackare som missat den här tråden förra gången.

Åker upp igen på lördag till kolåsen för tredje året irad vilket jag ser fram emot.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                  20 svar
                  2 659 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg skyler
                  av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                  0 svar
                  192 visningar