Fyrväpplingen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyrväpplingen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fyrväpplingen

Skall för första gången fiska vid 2 av Fyrväpplingens sjöar framöver. Det kommer bli Skysjön och Rörsjön under 2 dagar och både med fluga och spinn.
    Är det någon som har tips om dessa sjöar.. vad gäller drag, flugor, djup etc..

Jag måste få slå mina 3 bröder någon gång så jag försöker läsa på nu och samla tips innan vi reser dit.
    Någon som kanske kan hjälpa mig med lite tips för en lyckad och med förhoppningsvis ett gott skitfiske.

Prata med BeBest här på forumet. Han kan en hel del om de sjöarna.

Kommentera

Orange maraboumuddler brukar fungera bra.

Kommentera

Orange är en bra färg i Fyrväpplingen. Jag tycker den färgen fungerar speciellt bra när vattnet är svalare än badvarmt. Gul tyckrt jag gör bättre ifrån sig i badtemperaturer men då gäller det att se till att få ner betet i djupet där vattnet är svalare än ytvattnet.
        Jag fiskar inte fluga men John godkände mina små jiggar uppträdda på metkrok som flugor.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kör du med spinn så välj små wobblers som är "knubbiga" och vibrerar mycket. Och det är som de föregående talarna säger, orange färg som gäller men även en skrikig röd kan funka bra. Vad gäller vilka delar av sjön som är bäst så är det dags temperatur och vind som gäller. Sök på forumet så ska herr BeBest ha ritat en karta vid något tillfälle som kan vara nyttig att titta på....

Kommentera

Ang. Fyrväpplingen

Hej!

Spinn - 3ans Vibrax med orange kropp.
            Fluga - Muddler - färg efter väder.
            Mete - Powerbait, mask eller räka.

Om du har båt så är långedrag med mask överlägset - kör du detta så lovar jag att du krossar dina bröder.
            /D
            Stå på dig... annars gör någon annan det!

Kommentera

Bugar och tackar för alla tips.
              Och Jag måste verkligen få tacka Börje (BeBest) för den utomordentliga beskrivning som jag fick av dig.
              Om jag nu inte får någon fisk så kan jag ju iallafall inte skylla på att jag har fel utrustning eller är dåligt förberedd.

Kommentera

Är fyrväpplingens sjöar öppna för fiske nu? Jag trodde dom var stängda tills
                isen ligger tjock nog för pimpelfisket, annars säger jag bara orange/röd med svarta prickar....

Kommentera

Ursprungligen postat av PPC Visa inlägg
                  Bugar och tackar för alla tips.
                  Och Jag måste verkligen få tacka Börje (BeBest) för den utomordentliga beskrivning som jag fick av dig.
                  Om jag nu inte får någon fisk så kan jag ju iallafall inte skylla på att jag har fel utrustning eller är dåligt förberedd.
                  Du får återkomma om jag missat något.

Du vet att jag inte är så hemma på flugfiskeriet men jag har sett att dem som rott saaaaaaaaakta med sjunklina på sommaren fått ner igelimitationerna och nymferna rill botten där vattnet är svalast och de får också fisk. De som fiskar stående i båten och lägger flugan i eller på ytan under högsommaren har väl också kul i sin förhoppning att få fisk men de bör enligt min mening vänta med torrflugorna i ytan till sena kvällen och natten.
                  Samma med spinnbeten. Ner med dem djupt på sommaren! Vår och höst finns regnbågarna mycket högre upp i vattenlagren dygnet runt men veckorna efter midsommar börjar det bli svettigt uppe i ytan och då stiger inte regnbågarna lika villigt upp från kalaset på alla skalömsande småkräftor vid botten.

Kolla gärna här om uppgifter för isfisket. Frågan är väl om det ens blir av. Inför den gångna helgen planerade min brorson ett gäddpass från den gamla träekan i Gisslaren. Det har nog inte hänt på många mannaminnen att något dylikt varit möjligt.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ska du köra i Skysjön ska du nog tackla en stor mört och ligga och nöta utanför mynningen. Då har du chans på lite STOR fisk...
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X