Linköping - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linköping

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linköping

HEJ ! är det non som vet något sjyst fiskeställe i stångån? Det ska hälst ligga nära stan . tack till alla som kommer med seriösa svarhttp://www.fiskesnack.com/forum/images/smilies/fiska2.gif

snälla , dem som är inne och kollar kan väll endå svara , plz

Kommentera

Kan inte påstå att jag är nån expert på Stångån, fiska mest i sjöar runt i kring, men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan.

Nykvarn, sista slussen innan Roxen, där är det lite mer fart på vattnet och bjuder på bra fiske nästan året om. På hösten går det upp mycket fisk från Roxen, så hela sista biten ut till mynningen. Se upp bara så att du inte snubblar på alla "fiske-förbud" skyltar som griniga gubbar vid motorbåtshamnen brukar sätta upp.(Fisket är ju fritt hela vägen från mynningen till Slattefors-sluss söder om LKPG.)
      Även uppströms om slussen/kraftverket så är det på Stångebro-sidan en härlig bukt med lugnflytande vatten med mycket vegetation, kliar ordentligt i metar-tarmen när man ser den. Har inte prövat själv men enligt en polare så finns det gått om feta vitfiskar och även sutare enligt rykten. Går att komma åt från ön som man kommer till om man går över bron vid slussen.

Hawaii, kallas så av alla av nån anledning. Ön vid slussen vid Braskensbro. Mycket fisk vid strömfåran sommartid, gott om bakvatten mm. Har själv plockat gäddor på över 5 kg där. Det var också där som kommunen planterade in Regnbåge, vet inte hur länge dom höll på med det, men det togs många bågar från ön då. Vore väl trevligt om dom kunde fortsätta med.

Sorry, men mer än så vet jag inte. Längre uppströms, söder om stan har jag hört om bitvis mycket bra fiske, men det är kanska svåråtkomligt från land så jag har själv ingen erfarenhet av det.

Skitfiske på dig!
      Senast ändrad av Bernis; 2008-05-10, 22:19.
      det är aldrig försent att ge upp

Kommentera

tack för svaret , men menar du nedanför reningsverket där vid hawaii

Kommentera

Precis, vid ön som är förbunden med div cykelvägar och dylikt. Ligger nån lekplats där nu också(var ett par år sen jag var där senast). Mellan slussen och utsläppet från kraftstationen (tror det är en Kraftstation iaf, reglerar vattenflödet med den). Prova lite runt i kring där, borde kunna hitta nått bra ställe, beroende på vattentemp och andra omständigheter så har man ju många alternativ att pröva där.

Blev så inspirerad av allt snack om Stångån (hittade flera trådar) att jag var tvungen att testa ett av tipsen som jag själv faktiskt aldrig hade provat förr: E4-bron. Åkte dit med flugspöt och efter att jag hade varit tillbaka hemma och hämtat vadarstövlarna så kom jag åt att fiska av även vid mittersta partiet (är ingen fantom med flugspöt =P). Resulterade i ett gäng abborrar och en gäddsnipa som faktiskt bjöd upp till en härlig fight på mitt "klena" flugspö. Näktergalen toksjöng och en fantastisk försommarkväll gjorde det till en riktigt trevlig fisketur. Kul att kunna uppleva nått sådant nästan mitt i stan, dessutom i "gamla Stångån". Man blir lite hemmablind ibland.
          det är aldrig försent att ge upp

Kommentera

E4-bron är nog det bästa och säkraste ställe för abborre i hela stångån. Synd på alla utlänningar som har börjat stå där nu och tar upp allt dom får!

Kommentera

tack för tipsen grabbar !

Kommentera

mer tpis ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X