Fiske I Uttran! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske I Uttran!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske I Uttran!

    Det är så här att den närmsta sjön som jag fiskar i är Uttran och då undrar jag , är det någon som vet något "toppenställe"? Skulle vara bra att veta
    främst för abborre och gädda då, gös blir det ju sällan!

  • #2
    Leta, leta, leta. Sjön är inte alltför stor och man kan hitta djupkarta på internet som underlättar sökandet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Leta, leta, leta. Sjön är inte alltför stor och man kan hitta djupkarta på internet som underlättar sökandet.
      Tackar för det snabba svaret! Men är det någon som redan vet om något ställe i Uttran? (salems komun) Ska kolla på djupkartor också, men var finns de flesta fiskarna på för djup? Jag har hört att abborren ska trivas där det grunda går ut till djupt, om ni förstår var jag menar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        behöver man fiskekort i uttran ?
        finns det kort dit å isåfall var köper man det ?
        eller det kanske är "provfiske" som gäller .
        kan tänka mig att det skulle kunna vara bra där ån från glasbergasjön rinner ut i uttran
        i glasberga har det iallafall funnits stora gäddor förr
        Det Finns fiskekort till Uttran! Här på sidan står allt du behöver veta.
        http://www.ronningefiske.se/pages/fishing_licence.htm
        Tack för tipset

        Kommentera


        • #5
          Eino, det är två olika fiskekort som gäller i Uttran. Sen är inte hela sjön med ändå. Erguwi, Uttran var jättebra för ett par år sen. Nu är det svårt att få till en matabborre.
          Verkar som om abborren har det lika svårt som gösen i sjön nu.
          Sen det kom i signalkräftor har det blivit färre borrar. Kan vara att dom snaskar i sig alldeles för mycket abborrrom.
          Några direkta platser ger ju inte många ut.
          Det beror ju på att många med mig sökt i många herrans år efter fetborre.
          Då lämnar man inte ut det hur som helst. Du får nöta som alla andra tills du hittar dina hotspot.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #6
            Eino, provfiske?. Du menar väl tjuvfiske.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              Elanen: Ingen kritik mot dig. Bara allmän vetgirighet.Läste för ett antal år sen i en tidning att du rekomenderade att kolla om det fanns kräftor i en sjö, då fanns det förutsättningar för storabborre. Är detta på gott och ont när det gäller abborrbestånd, kräftor=storabborre och litet bestånd. Inte kräftor=mindre abborrar men stort bestånd. Är det sillnad på signalkräftor och flodkräftor när det gäller att äta abborrom? Lite off topic men det går nog bra eller hur
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

              Kommentera


              • #8
                Har börjat tänka i lite andra termer när det gäller kräftor. Tycker mig sen en skum trend i att när det sätts ut kräftor i sjöar där det inte funnits på länge.
                I Magelungen, Orlången, Dreviken och alla andra sjöar i det sjösystemet.
                Har sett att antalet abborrar, gösar och även gäddor minskar i antal.
                Ett skrämmande exempel är ju att bottenlevande Snorgärsen helt försvunnit ur dessa sjösystem helt.
                Och det var jättevanlig innan kräftan sattes i.
                I Magelungen trivs kräftan som fisken i vattnet. En kombination är också inte nån is längre som smälter på våren. Och inga översvämmande områden där fisken kan leka på grunt vatten.
                Nu blir dom tvingade att lägga rommen mer i anslutning till djupare vatten.
                Där kräftorna tidigt kan kalasa på rommen.
                Har mer börja se kräftor som ett otyg.
                Sen att det blir mindre abborrar av det och i stället större borrar.
                Är nog det som är en del av att det blir klumpborrar i kräftsjöar.
                Men till priset av snoris och mindre mängd andra arter.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                Kommentera


                • #9
                  Signal eller flodis har nog ingen skillnad. Finns ju knappt flodkräfta kvar. Ditt tankesätt var helt riktigt om abborre kontra kräftor. I Uttran har det minskar radikalt med abborre sen signalen kom i.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan tänka mig att i sjöar där det funnits kräftor i alla tider har det bildats en symbios i förhållandet mellan kräftor och fisk. Men som i allt annat där människan lägger sig i och planterar in arter som inte funnits där sen urminnes tider ( i vilka sammanhang som helst) så är det några arter som får stryka på foten.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    272 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X