Fiske utan båt i och runtomkring Borås? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske utan båt i och runtomkring Borås?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske utan båt i och runtomkring Borås?

    Är Boråsare från början och har mer eller mindre fiskat i hela mitt liv, mest mindre.
    Dock har fiskeintresset vuxit rejält under de senare åren till att nu innebära en del fiske varje vecka.
    Jag fiskar nästan uteslutande från båt nu för tiden. Mest Anten, Mjörn, Åsunden osv. Dvs större sjöar. Men ibland kan det kännas som ett litet projekt att bara ta sig ut med båten då svarfars står på trailer (även min egen som ska köpas i höst kommer stå på trailer). Med andra ord kommer jag oftast ut endast på helger. Så min fråga är, vart tar jag mig en vardagskväll då jag vill komma ut och njuta av naturen och få lite frisk luft? Alltså ställen som är enkla att komma åt men ändå hyser en del med fisk.
    Vore nice att packa sig en liten matsäck direkt efter jobbet och fylla bilen med spöna och ha prylarna i vattnet några minuter senare. Är det möjligt om man även vill få lite fisk?
    Är även väldigt nyfiken på Viskan då jag metade mycket där som ung. Hur är det ställt i dag?
    Vilka sträckor gäller? Vart får jag tag på betesfisken osv?
    Är intresserad av i stort sett all fisk men med lite mer fokus på Abborre och Gädda. Både spinn, mete och fluga.


    Tacksam för svar
    //Viktor

  • #2
    Tjena, jag tycker pickesjön är ett bra alternativ, det fångas årligen 10+ gäddor där.Annars är viskan intressant har för mig att du får fiska fritt inne i stan, och att ett fiskekortsområde börjar vid göta ner till Rydboholm(övre gräns vid Saltemads camping).Men hör med Wollmars eller turistinfo för säkerhetsskull.
    Det finns riktigt mycket gädda mitt i centrum ungefär vid badhuset och ute vid ridhuset men där är det lite svårare att komma åt utan båt.

    Fiskar du själv eller?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
      Tjena, jag tycker pickesjön är ett bra alternativ, det fångas årligen 10+ gäddor där.Annars är viskan intressant har för mig att du får fiska fritt inne i stan, och att ett fiskekortsområde börjar vid göta ner till Rydboholm(övre gräns vid Saltemads camping).Men hör med Wollmars eller turistinfo för säkerhetsskull.
      Det finns riktigt mycket gädda mitt i centrum ungefär vid badhuset och ute vid ridhuset men där är det lite svårare att komma åt utan båt.

      Fiskar du själv eller?
      Pickesjön har jag fiskat en del i men aldrig fått något att tala om. Iofs va det säkert 10-15 år sedan jag va där
      Vad är det för fiske som funka bäst där då? Vilka beten? Vart ska man stå? Trots allt en ganska stor sjö.
      Fisket inne i stan har man hört är rätt ok men kanske inte så avkopplande efter en dag på jobbet.

      Nja, är lite för social av mig för att fiska själv men det är inte alltid lätt att få med någon...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
        Pickesjön har jag fiskat en del i men aldrig fått något att tala om. Iofs va det säkert 10-15 år sedan jag va där
        Vad är det för fiske som funka bäst där då? Vilka beten? Vart ska man stå? Trots allt en ganska stor sjö.
        Fisket inne i stan har man hört är rätt ok men kanske inte så avkopplande efter en dag på jobbet.

        Nja, är lite för social av mig för att fiska själv men det är inte alltid lätt att få med någon...
        Det är egentligen mest regnbågsfiske där, men finns både abborre och gädda.Kompisen tappade en fin båge där i våras, såg riktigt fin ut.
        Mete med mört efter gädda i viskan ovanför bron vid druvefors är rätt så bra med.

        Kanske ihop nån gång då?:

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
          Det är egentligen mest regnbågsfiske där, men finns både abborre och gädda.Kompisen tappade en fin båge där i våras, såg riktigt fin ut.
          Mete med mört efter gädda i viskan ovanför bron vid druvefors är rätt så bra med.

          Kanske ihop nån gång då?:
          Ska försöka koma ut en sväng i helgen och testa lite i Viskan. Du har inga bra tips om vart jag får tag i Mört smidigt? Jobbigt att lägga en hel förmiddag på att få tag på betsfisk.


          Absolut kan vi åka ut tillsammans någongång, alltid kul med nya bekanta.
          Dock lär det inte bli allt för mycket fiske en tid framöver då tjejen hemma är höggravid

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
            Ska försöka koma ut en sväng i helgen och testa lite i Viskan. Du har inga bra tips om vart jag får tag i Mört smidigt? Jobbigt att lägga en hel förmiddag på att få tag på betsfisk.


            Absolut kan vi åka ut tillsammans någongång, alltid kul med nya bekanta.
            Dock lär det inte bli allt för mycket fiske en tid framöver då tjejen hemma är höggravid
            Ett bra ställe är under järnvägsbron vid göta(man kan stå på gångbron och meta) och fortsatt neråt en bit till nästa bro, väldigt mycket vitfisk.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
              Ett bra ställe är under järnvägsbron vid göta(man kan stå på gångbron och meta) och fortsatt neråt en bit till nästa bro, väldigt mycket vitfisk.
              Kanon... Då blir det dit jag åker till att börja med. Kanske rentav kan testa att lägga ett litet nät?
              Får se om jag kommer ut på lördag eller söndag.

              Då får det bli att handla lite metprylar idag, alltid kul att handla

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                Kanon... Då blir det dit jag åker till att börja med. Kanske rentav kan testa att lägga ett litet nät?
                Får se om jag kommer ut på lördag eller söndag.

                Då får det bli att handla lite metprylar idag, alltid kul att handla
                Gött, vill ha resultat efteråt.
                Som sagt alltid gött och handla, gärna lite för mycket

                Kommentera


                • #9
                  Någon som vet om det finns möjlighet att fiska Karp i området?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                    Någon som vet om det finns möjlighet att fiska Karp i området?
                    Ankdammen på Norrmalm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    272 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X