Gäddtrolling i södra Fryken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtrolling i södra Fryken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
    ...och så har jag provat at trolla på fryken oxå. Jag och två kompisar som är ännu mera nybörjare på trolling åkte ut vid lunchtid. Vi körde efter goda råd från Danne (Tusen tack btw!) och efter en halvtimme får vi upp första gäddan. En liten rackare. Typ en timme sedan kommer den andra. Större men inte stor. Lagomt att det typ en halvtimme senare ringer på mobilen kan jag se att ett av spöna står fint böjt. Jag slänger på luren å börjar veva. I början verkade det lungt men sen kunde jag konstaera att det var nåt ganska stort. Efter några minuter ser jag något som går genom ytan typ 20 meter bakom båten. Det gäddhuvudet var (enligt mina mått mätt) grymt stort och jag hojtar till ena kompisen att göra sig redom med håven. Pulsen rusade då uppåt 170 När jag får in den till kanten ska han plocka upp den. Han drar håven underifrån för att ta fisken men konstaerar då att fisken är så stor att den bara lägger sig rakt över håven. Vi får helt enkelt inte ner fisken. Den sprätter till och kommer till slut loss och drar iväg.. Vi snackade lite om hur vi borde ha gjort. För det första tror vi att det underlättat om vi stoppat motorn (med tanke på att den var så stor, "vanliga" funkar bra med fart) och sedan att håvningen skett underfrån-bakifrån. Sedan kanske vi skulle ha drillat fisken mer så att den blivit riktigt trött. Vad tror ni om det???

Efter att vi alla tre sett fisken på nära håll och under relativt lång tid uppskattar vi att den åtminstone bör ha legat runt 8-10 kg, så det var en fin baddare...

En fråga till alla storgäddfiskare: Hur plockar nu de stora gäddorna och med vad? Underifrån/bakifrån eller ? Med krok eller håv?

Surt att ni tappade den !

Köp en större skonsam håv så går det bättre, eller om ni kan så går det ju att handlanda fisken med ett gällocksgrepp vilket jag alltid gör, använd helst inte huggkrok då det kan skada fisken en del.

Skitfiske !

Kommentera

Jag känner inte att jag skulle våga köra in handen genom gälarna på en sån där best. är det inte stor trisk att man kommer förlångt in och skadar sig på de sylvassa tänderna?

Vad gäller storleken på håven vi använde kan jag säga att det var den största jag hittade i den sportfiskeaffären jag var i.

/A

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
        Jag känner inte att jag skulle våga köra in handen genom gälarna på en sån där best. är det inte stor trisk att man kommer förlångt in och skadar sig på de sylvassa tänderna?

/A
        Man kör inte in handen genom gälarna utan håller i själva "locket" eller hur man ska säga.. Men om man är ovan så är det lätt gjort att handen kommer förlångt in och man skär sig, händer även mig ibland när gäddan börjar bråka..

Mitt tips är att du skaffar dig en större skonsam håv så går det troligtvis bättre !

Kommentera

Ok, då blev det en större håv... Gick in på Vidars i förmiddags och köpte den största håven de hade

Det där ska inte hända igen...

//A

Kommentera

synd för fisken men kul att ni fick känna på en stor fisk endå!. håven är a och o, är den förliten så händer dessa (ursäkta mig, nybörjar missar) och fisken går lös. en stor hov ovh låt fisken glida in i håven (hela fisken) före men lyfter så är biffen fixad...lycka till framöver
            Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X