Är det någon som har information och erfarenheter om fisket i området runt Kolåsen i Jämtland? Planerar en tur upp dit nästa sommar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kolåsen
Collapse
X
-
Vi tänkte åka upp i början eller mitten av juli. Vi ska fiska i Gaundalen på Norska sidan först, sedan tänkte vi ta några dagar i Kolåsen-trakten efter det. Vi är flugfiskare så det är bra flugvatten vi är ute efter. (Även flytring). Var vi ska fiska vet vi inte, det är därför jag söker information.
Hur är fisket i Äcklingen, Juvuln ? Andra sjöar eller tjärnar ? Rinnande vatten, Rutsälven ?
Kommentera
-
Gaunan rinner ut i sjön Törrön om jag minns rätt. I mynningen där lär det vara fint öringsfiske har jag hört.
Om ni åker från Kallsedet upp mot Kolåsen kommer du så småningom till en bro över ån (Ycklan) som förbinder Äcklingen & Juvuln. Forsnacken där är väldigt lättfiskad och hyser oftast bra med harr. Det är förbjudet att fiska i Ycklan dock. dvs ån nedanför bron..
Runt Kolåsen har du ett par riktigt fina tjärnar. Bla Bergtjärn som är utmärkt att fiska i från flytring. Riktigt fin storlek på öringarna där. Germundtjärn ligger ett par km längre bort och även där är det fint att guppa runt i flytringen. Mycket röding i sjön.
I Grundtjärn är det gott om harr, men öringarna är av mindre format tyvärr..
Oxöga är en pyttetjärn men väl värt att försöka sig på.
I Rutsälven är det ganska glest med fisk men en 3-4 km upp finns det en fors (vackert som fan) där det brukar stå fint med både harr & öring om vattenståndet är någorlunda högt.
lycka till & hoppas du tycker du fått lite tips
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera