Kustfiske efter öring i umeå?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske efter öring i umeå??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske efter öring i umeå??

Hej alla fiskekollegor.
    Har just flyttat till Umeå och väntar förtvivlat på att fiskesäsongen skall börja.
    Jag skulle behöva tips om det går att fiska efter kusten efter havsöring.
    Eftersom jag inte har båt så är det fiske från strand som gäller.
    Öringen går ju in i vikar osv i sitt sök efter föda.
    Finns det bra ställen i närheten som är fiskbara från strand, kanske utanför Holmsund, Obbola osv, och när är det lämpligt att börja det fisket.
    Vore mycket tacksam för seriösa svar.
    Hälsningar bodenlasse.

Jag har inte heller någon båt och fiskar i älven på Röbäcksidan, ganska strömmande vatten så man behöver lite tyngre beten och sänken om man kör tubfluga. Det brukar räcka med 28 eller 40 grams beten/sänken. Kolla på Blixt sport dom hjälper dig och man kan köpa fiskekort där!

M
    Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Holmsund är ett hett ställe, om du åker längst ut till piren i Holmsund där finlandsfärjan avgår så har du ett bra ställe. Fiske från maj tills vattnet blir varmt helt enkelt. Obbola är också ett ställe men har inte varit där själv. Du åker ut till Vitskär tror jag det heter. Ska finnas rätt bra med Harr och Sik också om intresse finns.
      Skicka ett pm så ska du få lite mer tips på heta havsörings ställen

Kommentera

Nu är inte jag någon öringfiskare men längst ut i Rovågern finns det fina stenvikar där jag hade bott om jag var havsöring. Vet att det tappats fina öringar under sikpimpel på våren där i omgivningen.

Har faktiskt själv funderat på om man skall fiska där men det har mer blivit att man tar med sig kameran istället.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av mvbatte Visa inlägg
          Jag har inte heller någon båt och fiskar i älven på Röbäcksidan, ganska strömmande vatten så man behöver lite tyngre beten och sänken om man kör tubfluga. Det brukar räcka med 28 eller 40 grams beten/sänken. Kolla på Blixt sport dom hjälper dig och man kan köpa fiskekort där!

M
          Fiskade mycket på Röbäckssidan tidigare innan jag flyttade söderut och försöker komma upp nån gång vår och höst. Men jag dubblar vikterna, minst 60 gram, gärna 80 krävs för att komma ner till botten på de flesta ställen. Där det är grundare inne vid vikarna duger det med skeddrag i 28-gramsklassen, då kommer man åt djupkanten där det kan stå mycket fisk.

Ska man verkligen ut på kusten så är det nog vitskärsudden vid bredskär, ja egentligen hela älvmynningsområdet. Annars är det på våren sydvända vikar som värms upp snabbt som kan vara intressanta. Dock får du räkna med mååånga timmar på varje fisk.
          http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
            Men jag dubblar vikterna, minst 60 gram, gärna 80 krävs för att komma ner till botten på de flesta ställen. Där det är grundare inne vid vikarna duger det med skeddrag i 28-gramsklassen, då kommer man åt djupkanten där det kan stå mycket fisk.
            Det stämmer säkert bra när det är fart på vattnet, när jag började fiska i älven i höstas var det enormt högvatten i havet och lite vatten från Norrfors kraftstation. Ska man fiska där så får man räkna med att förlora utrustning, man fastnar ofta så det gäller att ha med sig många olika vikter beroende på vattnets fart!

M
            Senast ändrad av umeafishing; 2009-02-14, 11:57.
            Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Skepsviks herrgårds kanal mynning brukar kunna ge någon höring på vårkanten!

Holmön finns ju också, går gratis båtar dit...

Har testat många ställen för höring kring norum kusten, så jäkla närings fattigt så det inte är sant..
              ...............___@@@__
              ......_____//____?____\______
              ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
              -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Är man ute rätt dag i Holmsund som jag var en juni dag så kryllade det av höring. Hoppade och vakade överallt.
                Brorsan min hade bra fiske en höst dag med storm och regn. 2 öringar med topp på 2.5kg.
                Järnäsklubb är ett ställe att testa också, liten bit bort(ca 6mil) dock från Umeå.

Bara och nöta så kommer det att hugga en vacker dag

Kommentera

Bodenlasse

Ursprungligen postat av Finnen Visa inlägg
                  Holmsund är ett hett ställe, om du åker längst ut till piren i Holmsund där finlandsfärjan avgår så har du ett bra ställe. Fiske från maj tills vattnet blir varmt helt enkelt. Obbola är också ett ställe men har inte varit där själv. Du åker ut till Vitskär tror jag det heter. Ska finnas rätt bra med Harr och Sik också om intresse finns.
                  Skicka ett pm så ska du få lite mer tips på heta havsörings ställen
                  Stort tack för tipsen.Ska snarast ta mig ut och börja reka i området så jag får en uppfattning om hur det ser ut.Tar gärna emot tips som du nämnde.
                  Det går att maila mig på bodenlasse@hotmail.com

Tack/Lasse

Kommentera

rapportera !
                    ...............___@@@__
                    ......_____//____?____\______
                    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
                    -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    188 visningar