Karp i Brunnsviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp i Brunnsviken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp i Brunnsviken

Hej !
    Tror det eller ej, idag under lunch promenaden vid Brunnskviken, stod jag och tittade på braxen som lekte i kanten, då dyker upp en KARP på c:a 2kg. Helt säkert, spegelkarp.

Trodde inte mina ögon, har någon en aning om hur den kom dit ? Insatt, Fågelben, Act of God ??

/Mark

Hej

Jag tror jag förstår hur det har gått till. Arbetar i SAS Huset i Frösundavik. Utanför har vi en Damm som har haft Karp i sig de senaste 15 Åren. Häromveckan när vi satt och åt Lunch undrade jag varför man inte längre såg så många Karpar i Dammen. Så det är nog någon som ägnat sig åt lite Tjuvfiske, och sedan släppt i dom i brunnsviken 20 meter ifrån Dammen.

//Magnus

Kommentera

Tror knappast att dom flyttar karpar ifrån den dammen till Brunnsviken.........

Kommentera

Brunnsvik Karp

Jo, varför skulle man inte flyttar karp till brunnsviken om man var tvungen att flyttar de frå SAS dammen. Var förbi SAS dammen förra året, såg inte särskilt karp vänligt ut. Men jag köper den förklaringen a) sparkrav på SAS (som överallt) så karparna fick åka. b) slipper tjuvfiske som är särskilt populär som extra tillskott i skafferiet för Sveriges nya gästarbetare.

/Mark

Kommentera

Fiskar man karp(Läs tjuvfiskar) så flyttar man inte fisk till Brunnsviken, utan till ett "eget" vatten. Så är det bara. Självklart kan nån ha släppt karp i Brunnsviken, det har ju flyttats karp till en mängd vatten dom senaste 10-15 åren. MEN.......jag vet att dom som har flyttat fisk och gjort sig besväret(ta risken) att fiska i SAS dammen inte släpper den i Brunnsviken, då e man typ dum i huvudet. Skulle nog aldrig hända, som tur e.

Kommentera

Hej,
            Visst, jag håller med. Tjuvfiske man så tar man hem och äta om man är så lagd, eller planterar in i eget vatten. Jag menar att det kanske var medvetet av SAS att släppa ut dem, vilket i för sig de behöver kanske tillstånd för.

Jag är bara glad de finns där. Hoppas jag får en om 25 år.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
            20 svar
            2 661 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg skyler
            av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
            0 svar
            192 visningar