Ismete = Edsviken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete = Edsviken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, vem vet.Det kanske blir just du som får äran att vara prejudikat. Tänk efter före.

//S
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Stizo: Sugen på ett pass på Edsviken..? Jag är på!!

Kommentera

Det är ju naturligtvis upp till var och en hur man vill fiska bara man tar konsekvenserna av sitt handlande. Men just i Edsviken verkar det ju väldigt dumsnålt att inte köpa ett 35 krs TDA-kort och se till att vara på rätt område.
        Kan man inte betala en så liten avgift så tycker inte jag att man behöver fiska överhuvudtaget.

Kommentera

Men är flötmete tillåtet från isen ? Måste man ha TDA-kort då ? Hur många spön får man ha ?
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Det är nog ingen som med säkerhet kan säga hur det ligger till. Lagen har inte blivit prövad rättsligt på den punkten. Vi får se om någon ev. anmälan leder till åtal så att det utreds.
            Det är två saker som är oklara: Likställs ismete med angel? Hur många spön får man använda med enbart stöd av det fria fisket?

Kommentera

Originally posted by carpfenmazter
              Stizo: Sugen på ett pass på Edsviken..? Jag är på!!
              Hmm, kanske inte just i Edsviken. Någon annanstans skulle jag kunna tänkla mig! PM´a mig eller adda mig på MSN om du är intresserad...

Kommentera

Kanske ska förtydliga att ett TDA-angelkort alltså kostar 35 kr för ett årskort. Sen finns det olika TDA-kort for trolling med olika antal spön o.s.v Kolla med er fiskebutik, många av Stockholmsbutikerna säljer TDA-kort.
                Sen finns ju Sportfiskekortet som gäller på ett antal insjöar i Stockholmslän. På flera av de sjöarna får man angla om man har Sportfiskekortet. Är man under 16(tror jag det är) får man dessutom kortet gratis, men man måste ha ett kort med sig trots att det är avgiftsfritt.
                Man är alltid skyldig att ha koll på vilka regler som gäller där man ska fiska. Nu finns det ju oklarheter gällande ismete men man får väl göra så gott man kan eller har samvete till.

Kommentera

blanda inte ihop angel och ismete. anglar gör man med ett angeldon(som en vipphållare med rulle på) en angelkrok(stor och konstigt böjd) och dött bete. man använder även en sorts "garn" som lina i angel och fisken drillas med handen. ismete görs men vanlig krok,vanlig lina och ett kort styvt spö.

Kommentera

Gulligt benji, du kanske ska läsa lite fler trådar ang. detta ämne. Saken är inte så klar som man kan tro. Ett tips alltså.

Kommentera

Som fiskerättsägare avgör jag, om inga andra förskrifter gäller, vilka redskap och vilket antal som får användas. Det är också jag som, om inga officiella definitioner finns, avgör till vilken kategori en viss metod eller ett visst redskap ska räknas.
                      Av TDA-kortets anmärkning: ”Angeldon är en metesanordning som fästs i isen.” framgår att ett spö som hålls i handen och ett flöte inte är angeldon men att ett spö som under fisket till någondel är riggat för att befinna sig på eller fäst i isen med all sannolikhet kan komma att räknas som angeldon även om själva nappindikatorn skulle vara ett flöte eller nappalarm.
                      Beträffande de metemetoder som inte förutsätter is för att utföras, tex sutar- och karpmete med rodpod och liknande anordningar så faller de inte under beteckningen angling just på grund av definitionen ”som fästs i is”. Detta är enligt TDA-kortet, andra kort kan stipulera andra krav.
                      Flötmetar jag gädda med ett handhållet spö kan det inte räknas som angling enligt TDA. Använder jag flera spön vilka vilar på isen eller är fästa i anordningar på isen är risken stor att jag bedriver ett icke tillåtet fiske enligt TDA.
                      Slutligen något om begreppet: lagvill. Lagvill är jag när jag bryter mot en lag eller förordning, som är gällande men som jag inte känner till eller känner tolkningen av. Denna okunskap är en förklaring till lagbrottet men hindrar inte utdömande av ansvar för gärningen. Med andra ord: Man är skyldig att känna till de lagar och regler som gäller för för den verksamhet man håller på med. Detta gäller även vid fiske på sk fria vatten eller enskilda vatten. Av fiskekort eller på annat tillgängligt sätt/skrift ska framgå vad fiskekortet avser beträffande metoder, områdets storlek samt arter och deras minimimått. Fråga fiskerättsupplåtaren (kortförsäljaren) om något är oklart. Följ beskeden.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X