Fiska i Norge frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska i Norge frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska i Norge frågor

    Hejsan!

    Jag och frugan tänkte dra på fiskeresa och fiska i Norge.
    Det är första gången någon av oss fiskar och vi hoppas vi kan få lite hjälp med att fånga åtminstone 1 firre :P Vi har väl fiskat lite på skoj någon gång bara, har ett gammalt spö från Abu Garcia är det enda jag vet.

    Skulle gärna få lite feedback på detta upplägget vi har:

    Vi tänkte hyra en bil och åka från Göteborg någonstans i Norge som är max 5-6 timmars körning.
    Vi tänkte åka i Juli nån gång.
    Hyra en stuga som ligger nära något vatten.
    Vi tänkte stå på land och fiska och inte fiska i från båt, tror jag.

    Lite frågor vi har:
    Vart är bäst att åka? Spelar det stor roll eller är det generellt samma fisk överallt?
    Ska vi fiska i fjordar?
    Var fångar man tex Lax, Öring, Röding?
    Vad behöver vi för utrustning för detta?
    Vilka drag? Spö?
    Vilka tider är bäst att fiska på dygnet?
    Är juli en bra månad?
    Vi behöver något slags fiskekort antar jag?
    Bra sida för att hyra en stuga?
    Bra appar att ha?

    Uppskattar verkligen om någon kan svara på någon eller flera av frågorna, eller peka oss i rätt riktning.

    Tack för er tid!

  • #2
    Ursprungligen postat av smaragden Visa inlägg
    Hejsan!

    Jag och frugan tänkte dra på fiskeresa och fiska i Norge.
    Det är första gången någon av oss fiskar och vi hoppas vi kan få lite hjälp med att fånga åtminstone 1 firre :P Vi har väl fiskat lite på skoj någon gång bara, har ett gammalt spö från Abu Garcia är det enda jag vet.

    Skulle gärna få lite feedback på detta upplägget vi har:

    Vi tänkte hyra en bil och åka från Göteborg någonstans i Norge som är max 5-6 timmars körning.
    Vi tänkte åka i Juli nån gång.
    Hyra en stuga som ligger nära något vatten.
    Vi tänkte stå på land och fiska och inte fiska i från båt, tror jag.

    Lite frågor vi har:
    Vart är bäst att åka? Spelar det stor roll eller är det generellt samma fisk överallt?
    Ska vi fiska i fjordar?
    Var fångar man tex Lax, Öring, Röding?
    Vad behöver vi för utrustning för detta?
    Vilka drag? Spö?
    Vilka tider är bäst att fiska på dygnet?
    Är juli en bra månad?
    Vi behöver något slags fiskekort antar jag?
    Bra sida för att hyra en stuga?
    Bra appar att ha?

    Uppskattar verkligen om någon kan svara på någon eller flera av frågorna, eller peka oss i rätt riktning.

    Tack för er tid!
    Hej Charles;

    Glöm inte att betala norska "fiskedtrygdavgiften" innan ni fiskar i Norge....http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/ ...

    När det gäller köp av spön, rullar , linor och beten till dig och frugan rekommenderar jag dig att besöka Sonny Stjärnås, Stjärnås Sportfiske i Göteborg....

    Go for the Big Ones!

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

    Kommentera


    • #3
      Fisketrygdavgiften er kun nødvendig ved fiske etter laks, sjøørret eller sjørøye i elv. Fiske i saltvann er fritt. For øvrig ferskvann kan det være lokale fiskekort.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Charles;

        Glöm inte att betala norska "fiskedtrygdavgiften" innan ni fiskar i Norge....http://fiskeravgift.miljodirektoratet.no/ ...

        När det gäller köp av spön, rullar , linor och beten till dig och frugan rekommenderar jag dig att besöka Sonny Stjärnås, Stjärnås Sportfiske i Göteborg....

        Go for the Big Ones!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Grymt, ska kolla med Sonny!

        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Fisketrygdavgiften er kun nødvendig ved fiske etter laks, sjøørret eller sjørøye i elv. Fiske i saltvann er fritt. For øvrig ferskvann kan det være lokale fiskekort.
        Jag tror vi ska sikta på fiska sjövattensfiske, tack!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av smaragden Visa inlägg
          Grymt, ska kolla med Sonny!



          Jag tror vi ska sikta på fiska sjövattensfiske, tack!
          Strömvalls och Elge har bättre service och expertis än Stjernås tycker jag, trevligare och mer prylar oxå/ mvh

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Fisketrygdavgiften er kun nødvendig ved fiske etter laks, sjøørret eller sjørøye i elv. Fiske i saltvann er fritt. For øvrig ferskvann kan det være lokale fiskekort.
            Hej Erik Grimsøen;
            ;

            På 1960-talet fram till slutet av 1990-talet fiskade jag Lax i Altaelva, Gaula, Orkla och Namsen. Då var jag tvungen att betala den statliga fisketrygdavgiften innan jag fiskade i Norge. Dessutom fick jag betala fiskekort eller hyra en tidsbegränsad fiskesträcka långt, långt i förväg för att få fiska Lax i exempelvis Altaelva. ...

            Det ser ut som om reglerna har mildrats både år 2002 och 2013 för fiske i saltvatten.....

            Go for the Big Salmons!

            Old Firehand
            www.trumman.com

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
              Strömvalls och Elge har bättre service och expertis än Stjernås tycker jag, trevligare och mer prylar oxå/ mvh
              JunkOne;

              Jag har både som personlig vän och kund känt Lars-Gunnar Hansson (in memoriam), EL-GE Sportfiske AB sedan våren 1971 tills han allt för tidigt gick bort... Idag är det sonen Stefan Hansson som äger butiken.....

              Sonny Stjärnås arbetade både hos EL-GE Sportfiske och Adexa innan han startade sin egen butik Stjärnås Sportfiske.

              Memories!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                JunkOne;

                Jag har både som personlig vän och kund känt Lars-Gunnar Hansson (in memoriam), EL-GE Sportfiske AB sedan våren 1971 tills han allt för tidigt gick bort... Idag är det sonen Stefan Hansson som äger butiken.....

                Sonny Stjärnås arbetade både hos EL-GE Sportfiske och Adexa innan han startade sin egen butik Stjärnås Sportfiske.

                Memories!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Har ingen aning vem som jobbar vart men har köpt fiskegrejer i alla Göteborgs butiker under många år och bemötandet man ofta får på stjernås är helt värdelöst om man jämför med dom andra butikerna/ mvh

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Arbetar...
                X