Fiske på Hitra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske på Hitra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske på Hitra

Tjenare!
    Jag och tre polare har just bokat en vecka i august på Hitra. Vi kommer ha tillgång till en 17 fotare med ekolod och plotter så det kommer nog funka hyggligt att hitta intressanta områden.

Hitra är en plats som jag alltid velat komma till. Förrutom att få uppleva ett hyggligt nordiskt havsfiske är mitt mål att försöka lura några skapliga gråsejar och blekor på fluga. Men vad kan jag förvänta mig? Hur svårt är det att hitta fisken? Kan ni tipsa om bra positioner. Hur är medelstorleken på torsk, bleka och sej? Är det nått vi inte får missa när vi är där? Jag hoppas hitta nått schysst sund som man kan fiska i tidvattenströmmar i, vad tror ni om det?

Så alla som varit på Hitra/Fröja dela nu med er av all info ni sitter och smyger med!

Jag är tacksam för alla svar, tips och tankar. Det gäller ju att få tiden att gå nu så att man kan komma iväg någon gång!

Ha det gött!
    Robert

Var på Hitra ska ni bo?

Kommentera

I augusti är havet varmt. Det gillar inte bleka och sej. Kan hålla sig djupt på dagen. Fiska under termoklinen. På kvällen/natten kommer blekan upp och jagar sill m.m. då kan man ha ett fint fiske i skiktet 2-15m. Mest effektivt är stora tunga skeddrag där man har avlägsnat trekroken och ersatt den med en tafs på ca halvmetern med en fluga längst ut. Den kan bestå av en räkimitation eller fiskyngelimitation. Även andra imitationer funkar som t.ex små bläckfisk.
      Flugorna binds på 2/0-5/0 rostfri enkelkrok.

Den här kombinationen har vi fått jäkla mycket fisk på här på Vestlandet/Norge. Det skall vara bra fart på betet den tiden och inte långsamt om man inte metar/jiggar med agn.

I övrigt rekommenderar jag dig att skaffa Bosse Halls bok "Havsfiske med Surprise". Där får du otroligt mycke tips om fiskesätt, tackel, årstider m.m
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
        Var på Hitra ska ni bo?
        Vi skall bo här: http://www.hitraturistservice.no/web...d=48&Itemid=32

Måste säga att jag trodde att detta skulle vara mycket dyrare.

Så vi får räkna med att fiska rätt så djupt på dagarna? Snackar vi 100+ eller hittar man fisk runt 30-40 meter? Så nattligt flugfiske med snabbsjunkande linor kan troligen ge lite bleka och gråsej... undra när man skall ha tid att sova

Ingen som har lite uppdaterad info om vilken storlek på fisken som är vanlig? Lite intressant då det ju kanske styr valet av utrustning man släpar med sig.

Kom igen nu! Jag vet att ni sitter där och suger på en massa intressant info om hitra/fröja! Jag väntar

//R

Kommentera

Ok det är desvärre inte "min" sida jag håller till på västsidan (på Frøya).
          För bleka så hadde jag konsenrerat fisket på djup från 25m upp till 2m vid strømsatta uddar og grund. Stora stim med små sei (riktigt små 5-15cm) brukar vara ett gott tecken. Vi fiskar mycket med 10-15cm shadjiggar i vitt eller gult/røtt. Savagegears sandeel jiggar är en riktig killer. 40-80g huvud funkar bra.
          Jerk och popper funkar också. Så flugor i vitt och gult gärna med någon röd detalj borde funka och lite flash är säkert inte fel heller.
          Fisk på 1-6kg är inte ovanligt men 8+ fisk är fullt möjligt.

Seien kan du fiska på samma sätt men vi använder svarta eller mørkblå beten.
          Östsidan av Hitra och Frøya är väl inte dom mest kända platserna för stor sei
          men hittar ni sill så kan det vara stor sei. Annars så har ni väl störst chans på fisk mellan 2-6kg. Kom ihåg att seien går ofta i frivattnet från ytan ner till 100m (ibland djupare). Prata med folk på platsen dom vet helt säkert om det är mycket sei området. Annars kan frittliggande grundtoppar med djuptvatten runt vara bra platser. Djup 15-100m. Vi har fått 15+kg sei med 13m under båten och fisken tog mitt i vattnet dvs. 6-7m under båten. Här kan det vara nödvändigt med tyngre jigghuvuden om fisken går djupt 100-150g.
          Ifjor fiskade vi också väldigt effektivt med speedjig.

Kom ihåg att slå av lodet när ni har hittat fisken så den inte skräms av signalerna.

Fiske med bom och makrillstrimla kan också vara väldigt effektivt när fisken nappar dåligt. Du ska fiska den aktivt upp och ner gjenom sjön.
          Har upplevd att 10+ sei nappar som en liten vittling helt till du gör mothugg....

Lycka till!
          Senast ändrad av Gotland; 2010-01-20, 11:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Molinari Visa inlägg
            Tjenare!
            Jag och tre polare har just bokat en vecka i august på Hitra. Vi kommer ha tillgång till en 17 fotare med ekolod och plotter så det kommer nog funka hyggligt att hitta intressanta områden.

Hitra är en plats som jag alltid velat komma till. Förrutom att få uppleva ett hyggligt nordiskt havsfiske är mitt mål att försöka lura några skapliga gråsejar och blekor på fluga. Men vad kan jag förvänta mig? Hur svårt är det att hitta fisken? Kan ni tipsa om bra positioner. Hur är medelstorleken på torsk, bleka och sej? Är det nått vi inte får missa när vi är där? Jag hoppas hitta nått schysst sund som man kan fiska i tidvattenströmmar i, vad tror ni om det?

Så alla som varit på Hitra/Fröja dela nu med er av all info ni sitter och smyger med!

Jag är tacksam för alla svar, tips och tankar. Det gäller ju att få tiden att gå nu så att man kan komma iväg någon gång!

Ha det gött!
            Robert
            Hej Robert Rådén;

Min son John-Fredrik och jag brukade fiska på Hitra och Fröja på 1980- och 1990-talet när vi hade tomma dagar mellan laxdygnen i Gaula, Namsen och Orkla. Utanför Hitra och Fröja fiskade vi från Johan Abelssons 21-fots Chris Craft Sea Hawk. Vid Hitra fick vi gott om Sej och Torsk i varierande storlekar. Utanför Fröja och i sunden mellan öarna på Fröja fick vi förutom Sej och Torsk även Havsöring och Lax. På Fröja finns det mängder av Laxodlingar och det händer ofta att både Lax och Havsöring rymmer ur kassarna och präglas på närområdet runt alla kassar. Dessa rymlingar är lättast att fånga via trolling med Bomber wobbler samt Northern King och Purelure Big Horn trollingdrag.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack så hemskt mycket! Det var tips som man kan sitta och fundera kring. Blir till att köpa in lite mer jiggar i "rätt" färger nu!

Att fiska aktivt men bom och sej/makrillstrimma kan jag tänka mig även ökar chanserna på annat som torsk och katt? Vilka möjligheter till fiske efter torsk, katt och hälleflundra finns det? Och hur jagar man dessa bäst? Hur är storleken normalt? Är det Pilk och upphängare som gäller till torsken eller skall man köra hårt på agn?

Hur grova tafsar använder ni?

Vilken storlek på krokar är lagom när vi fiskar med bom och agn?

Bra tips med ekolodet, det har jag aldrig gjort hemma... kanske därför det går som det går!

Ja som ni ser så har man mycket att fundera kring.

När ni trollade efter lax och öring, vilken tid på dygnet fiskade ni på då? Går dom normalt djupt eller kan man nå dem utan riggar?

Sen har jag funderat kring, tidvattnet... hur är det, när skall man INTE sova eller äta?

Ja, nu får jag sluta inna det dyker upp mer frågor!

Tack för svaren hittills!

//R

Kommentera

Torsken gillar också shad jiggar men helst i vitt eller orange. Annars är väl en mycket effektiv metod pilk och upphängare i ett stort stim med små sei. Låt seien nappa først och fiska sedan långsamt ner gjenom stimmet. Om du får napp så måste du vara kall och vänta så den hinner svälja seien innan du gör mothugg. Vanlig storlek är väl 3-12kg men vi får flera runt 20 varje år.

Katt är det väldigt lite av på Hitra/Frøya men agnad pilk eller paternoster med nätad mussla eller bläckfisk är klassiska metoder før katten.

Flundra är det heller inte så mycket av även om beståndet har økat en del dom senaste åren. Shadjiggar är ju effektivt men vi har fått dom flesta på agn.
                Prova gärna strømsatta sund med sandbotten på 10-50m djup. Helst när strømmen är som starkast.

När jag fiskar sei med bom och släp så använder jag bara makrill el. sill
                6/0-8/0 krokar av bra kvalitet (cirkel funkar oxå) 1,5-2m släp av 0,80 nylon.
                Kan pyntas med en liten bläckfisk eller några lyspärlor.
                detta fiske kan också vara effektivt efter kummel,kolja,vitling mm.
                Fiskar du på botten så har du sjans på lubb, långa,flundra mm men då kan det løna sig att gå upp till 1,2mm nylon.

Tidvattnet är en historia för sig själv. Några gånger verkar det ha väldigt stor inverkan några gånger ingen alls. Men generellt så kan man säga att stigande vatten anses som bäst och perioderna när strømmen vänder vid låg och høgvatten som sämst. Tidvattnet varierar ganska mycket i styrka på grund av månfaserna så när det är stor skillnad mellan høg och låg vatten dvs. kraftig strøm. Så trivs arter som sei och bleka väldigt bra. När skillnaden är liten så trivs bottenfisk som tex långan bättre. Men som sagt så ska man inte stirra sig blind på det heller utan mera ha det som ett riktmärke.

Kommentera

Tack för alla tips. Känns som att de skapar nya funderingar och frågor hela tiden! Är det mycket makrill på topparna i augusti? eller finns det en anledning till att ni inte väljer att agna med sejfilé? Hur tror du att våra chanser är att nå skaplig sej och bleka med fluga? Jag är ju skit nöjd om man kan få fisk mellan 2 och 5 kilo. Har jag förstått det hela korrekt att ni främst fiskar med jiggar med blyskalle alt. kopplade på bom (för både sej, bleka och torsk) och att det först om det är trögt så tacklar ni med agn?
                  //R

Kommentera

Ja vi fiskar mycket med jiggar men fluga ska funka det med. Bleka på 2-6kg ska inte vara några større problem. Seien kan bli knepigare men hittar ni bara sei som jagar såpass grunt att ni kan nå den med fluga så ser jag ingen anledning att ni inte skulle få den på fluga.
                    Men ha gärna en haspel eller spinnutrustning på 7-8" som tar kast vikter på ca 100g som alternativ. Och ett båtspø på ca 20lb om ni ska djupt
                    Och det stämmer att vi brukar ha makrillen som ett sista men utmärkt alternativ.

I augusti brukar det vara bra med makrill øver många toppar.
                    Anledningen till att jag använder makrill är att vi har haft absolut bäst resultat med det agnet. Men det är väldigt sällan vi hittar makrill i buken på seien.
                    Det är väl lukt och smak som den inte kan motstå

Den här blev fångad med en ca 1 cm bred och 3-4cm lång makrillstrimla agnad på ett paternoster tackel. Djupet var ca 50m och den nappade i frivattnet om jag inte minns helt fel. ca 15kg.

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39312/98154.jpg

Den här blev också fångad på makrillagn med bom och släp djupet var ca 190m och den nappade 30-40m øver botten. Vikt ca 15kg.

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39312/98155.jpg

Det sjuka är att i dom flesta tillfällen så känns det som en liten vittling eller sandskjädda som är där och pillar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av LinusGrahn, 2025-02-15, 19:51
                    0 svar
                    40 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg LinusGrahn  
                    Arbetar...