Otroligt segt fiske i Hjälmaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Otroligt segt fiske i Hjälmaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Otroligt segt fiske i Hjälmaren?

    Hallå!

    Tänkte höra om det finns någon med erfarenheter ifrån fisket efter abborre/gädda i Hjälmaren nu under vintern och även i höstas? Jag och mina polare har haft riktigt dåligt spinnfiske efter gädda hela hösten. Pimpelfisket efter abborre är även det riktigt dåligt nu. Ett fiske som annars brukar gå helt okej.

    Vattennivån har varit upp till 70 cm längre än normala nivåer och jag antar att det är den främsta förklaringen. Fisken finns ju dock kvar i sjön och den borde ju äta någon gång kan man ju hoppas. Så finns det någon annan stackare där ute som håller till i Hjälmaren och har samma problem? Eller om ni har haft ett bra fiske så skulle det vara väldigt uppskattat med en liten hint åt vilket håll vi borde bege oss.

  • #2
    Jag har inte varit ute nått på Hjämaren den här vintern ännu på grund av dåliga isar och det låga vattenståndet. Jag ska eventuellt ut i veckan eller under nästa vecka, men tror det blir andra vatten istället. Vilka områden har du testat? Runt Vinön och Fiskeboda brukar både abborren och gösen vara på hugget i alla fall.

    Kommentera


    • #3
      Har inte testat områdena runt Vinön än just på grund av isläget. Har varit ute ett par gånger omkring Dimbobaden men det har varit helt dött båda gångerna. Normalt sett brukar fisket vara helt okej där och det är väldigt sällan som vi har gått hem helt tomhänta efter en hel dag ute på isen. Funderar på om vattenläget kan ha så pass stor inverkan på fisket eller om vi helt enkelt bara har prickat fel dagar.

      Kommentera


      • #4
        Jag testade några timmar i Fiskeboda under helgen. Det var det sämsta fisket som jag har varit med om i Hjälmaren. Under 3-4 timmar fick vi 4 hugg på två gubbar och ekolodet visade knappt ett tillstymmelse till liv oavsett djup. Däremot så syntes gott om döda fiskar som hade frusit fast i isen. Ett par bekanta säger att det har varit otroligt trögt när de har varit ute på Hjälmaren också.

        NA har tidigare rapporterad om fiskdöd i Hjälmaren, men då har det främst rört sig om mellanfjärden.
        http://www.na.se/orebro-lan/orebro/m...n-utreder-inte

        Jag såg att det hade varit en fisketävling förra månaden på Hjälmaren. Den som fick mest fick ca 1.2kg. Samma tävling förra året hade en vinnare på ca 29 kg.
        http://team-orebroarna.blogspot.se/2...hjalmaren.html

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av DIFAnders, 2023-06-27, 12:19
        1 svar
        222 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jooakiimm  
        Arbetar...
        X