St. Anna eller Ekön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St. Anna eller Ekön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St. Anna eller Ekön

Hej,

jag har fått en lucka i min kalender längre fram i höst som jag hade tänkt att lägga på att testa (äntligen) fiska i skärgården. Jag har ingen egen båt så vi måste hyra för att kunna ta oss ut. Har hittat några som hyr bra båtar till ett helt ok pris i både St. Anna (tyrislöt) och Ekön (Gryts skärgård valdermasvik). Frågan är bara vart är bäst att åka till av de båda om man är ny på skärgårdsfiske men ändå vill ha en någorlunda chans att kanske få sig några feta gäddor? Är någon som har erfarenhet av båda så tar jag gärna emot tips men även om man bara har varit på det ena stället.

En annan fråga också, är på g att köpa ett nytt spö och rulle. Jag tänkte för första gången testa att köra med amabassedurer eller liknande. Men sen har man ju sett jerkbait fiske komma mer och mer. Vad tycker ni ? Ska man köra på ett mer allround spinnspö eller ett jerkbait spö? vad är roligast enligt er?

tips? Tack!
    Senast ändrad av lindellan; 2012-08-07, 20:31.

Mitt tips är st Anna hur båt här

Och ta dig till lagnö eller sandfjärden för bra fiske .

Kommentera

Angående fiskesätt så är det helt upp till en själv vad som är roligast. När man jerkar är man lite mer aktiv och man kan själv uttnytja fler fisketekniker än vanligt spinnfiske. Är man bara mysfiskare skulle jag rekomendera spinn där det går lite mer i slow motion. Själv tycker jag jerk slår det mesta. Kör själv med rullen ABUS Revo toro HS, tycker den är i en klass för sig. Om man är lite nybörjare skulle jag även rekomendera ett kortare spö då det blir lättare att knycka hem draget.

Kommentera

Ursprungligen postat av DrBengt Visa inlägg
        Angående fiskesätt så är det helt upp till en själv vad som är roligast. När man jerkar är man lite mer aktiv och man kan själv uttnytja fler fisketekniker än vanligt spinnfiske. Är man bara mysfiskare skulle jag rekomendera spinn där det går lite mer i slow motion. Själv tycker jag jerk slår det mesta. Kör själv med rullen ABUS Revo toro HS, tycker den är i en klass för sig. Om man är lite nybörjare skulle jag även rekomendera ett kortare spö då det blir lättare att knycka hem draget.
        Menar du alltså att man inte kan variera sig lika mycket med spinnfiske som med jerkbait? Jerkbaitfiske är ju spinnfiske. Bara det att du tar hem betet på ett annat sätt. Jerkbait och "vanligt" spinnfiske är olika bra vid olika tillfällen. Själv tycker jag mig märka att jerk ger mer fisk men spinn med wobblers, jiggar eller tailar ger större fiskar. Och är spinnfiske bara slowmotion? Kan man inte fiska snabbt? Kan man inte fiska sakta med jerkbait?
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Det är klart du kan variera dig med spinnfiske också. Det jag menade i stora drag var att du har en förmåga att anpassa hemtagandet av betet betydligt mer när du jerkar (iaf enligt mig).
          Med slowmotion menade jag generellt söndagsfiskaren som även kan fiska monotomt och få resultat medan jerkbait krävs mer fysisk aktivitet när du får hem spöt.

Jag trodde att frågan var mer antingen eller (spinn eller jerk) och jag promotade jerkfisket där min högst personliga uppfattning är variation med hemtagning av bete är större. Några andra som även promotar jerkfiske är trumman och buster. Sök på deras film "gäddfeber" så märker man skillnaden mellan dessa olika fisketekniker

Kommentera

Alltså jag vet vad jerkbaitfiske är... Har sysslat med det i snart 8 år... Menar bara att vissa dagar är jerkbait bättre och vissa dagar är spinnfiske med wobblers, tailar, gummibeten eller spinnerbaits bättre. Enligt mig får man mer variation med spinnfiske med dessa typer av beten än vad man får med jerkbaits där de flesta ändå till 80% bara använder side-to-side beten...

Dessa jerkbaits med side-to-side gång funkar troligen inte bra alla dagar. Då är det större chans att antingen en wobbler, spinnare, tailbete eller gummibete kommer att funka.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Fint, då är du mer expert än mig. Har bara hållit på med jerkfiske i 6 år. Som sagt så förstod jag frågan som om det var antingen eller (jerk eller spinn) och promotade jerk. Självklart är det som du säger att om du kan variera ditt fiske så får du bäst resultat. Förstår faktiskt inte uppstarten till den här debatten, då det uppenbara nu tas upp

Kommentera

Är själv uppvuxen på eköns camping och jag tyckte jämt att det var bra fiske, finns väldigt mycket djup Vass där i närheten och där kan man fånga ganska fina madammer, stället jag tänkte på speciellt är i en vik i närheten av ett ställe som heter gryts varv och det är helt kanon
                Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                54 svar
                22 595 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TIMPA
                av TIMPA

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                1 svar
                327 visningar