Hej! jag undrar om det finns någon som vill fiska gädda med fluge här, har inte fiskat mycket efter gädda men ska beställa flytring och är ju altid roligare att vara 2 st. någon som är sugen? hör av er!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gäddflugfiskare östergötland
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag gillar inte att fånga gädda längre men kan ändå ge ett par tips:Ursprungligen postat av Arnefan Visa inläggHej! jag undrar om det finns någon som vill fiska gädda med fluge här, har inte fiskat mycket efter gädda men ska beställa flytring och är ju altid roligare att vara 2 st. någon som är sugen? hör av er!
*Du behöver extra tjock tafs, för de skär av linan med tänderna.
*Mickey Finn är en mycket bra gäddfluga, samt enkel att binda.
*Ringarhultsån vid Tjällmo var väldigt bra för gäddflugfiske förr, dock inte så stora gäddor men många. Det ska gå att köpa fiskekort. Flytring behövs inte här.
Kul att du ska skaffa flytring. Det är skitkul och ökar fångstmöjligheterna betydligt jämfört med strandfiske. Se till att du skaffar vadare som är varma nog, eftersom man blir kvar i vattnet länge när man flytringsfiskar.
Flytring är bättre än båt i små vatten. Fisken skyggar inte för en heller.
Använd flytlina i den här lilla ån.Senast ändrad av Boe; 2012-08-24, 20:47.
-
Jag har en föråldrad "Caddis" flytring. Den är av den cirkelrunda typen och därför svår att kliva i/ur. Fördelen är att innerslangen är av typen lastbilshjul, och går att få tag på enkelt när den torkat och spruckit efter några år.
Du måste nästan ha en elpump till en flytring, även om det går att pumpa upp den med en fotpump. Det går att pumpa upp den med en liten fotpump men det tar nästan en timme och är rätt ansträngande.
Kommentera
-
ska fixa pump till bilen, tack för tipsen
http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"
Kommentera
-
Med flytring; du skulle nästan kunna "kittla" fisken och ta dem med händerna, dock måste du ändå lura dem med spöet som vanligt. Det är väldigt kul att fiska från flytring, det kan jag garantera.
Använd flytväst.
När det gäller elpumpen så duger det faktiskt med den billiga sorten från t.ex. Biltema. Den är långsam dock. (liten cylindervolym)
Den bör väl klara att blåsa upp en flytring på kanske 30min.
Pumpa inte för hårt, för då kan du spräcka sömmarna och förstöra flytringen.Senast ändrad av Boe; 2012-08-24, 22:26.
Kommentera
-
ja det verkar roligt och det är billigare och smidigare än båt och trailer i inköp,skatt och försäkring
http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"
Kommentera
-
Har provat vid Älvarums udde med vågor som var en meter. Inget problem. Jag avråder dock från att använda flytring i frisk vind på vättern, för vinden kan tvinga ut en från land, speciellt om man blir trött i benen. Har man å andra sidan varma vadarbyxor och flytväst; man får vänta tills man kan kliva iland i Karlsborg eller Hjo
Senast ändrad av Boe; 2012-08-24, 22:38.
Kommentera
-
Om Älvarums udde.
Nu är det spärrat för bil på den vägen som finns. Massa djävla kor som lallar omkring och skiter och tydligen skall vara ekologiska. Enda sättet att nå Älvarums udde är en extremt jobbig brant stig genom skogen, en jättelång väg med koskit, eller med båt.
Kommentera
-
Om Älvarums udde.
Nu är det spärrat för bil på den vägen som finns. Massa djävla kor som lallar omkring och skiter, trampar sönder marken och tydligen skall vara ekologiska. Enda sättet att nå Älvarums udde är en extremt jobbig brant stig genom skogen, eller en jättelång väg med koskit och onödiga låsta grindar.
Eller med båt, och då får det väl vara. Nästan allt uttag av fisk sker från båt. Med flugutter på Harren.
Korna bajsar diarre så det rinner ned i sjön så den inte går att dricka längre, det är ekologi det.
Det skulle väl varit får, om det skulle vara så djäva puttinuttigt.
Det växer minsann idegran i skogen mellan vägen och Älvarums Udde. Är det förklaringen ?Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 05:24.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
|
54 svar
22 595 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg