Tillgängliga vatten i helgen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillgängliga vatten i helgen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillgängliga vatten i helgen?

Jag har drabbats av en ledig helg, och funderar därför på att klara av årets premiär.
    Frågan är då:
    Vad finns det för lämpliga vatten i östergötland så här års?
    Med lämpligt avses: öppet (inte säsongsstängt), fiskbart (isfritt, eller iaf tillräckligt isfritt), fiskbart från land (eller i värsta fall vadbart), inom rimligt avstånd från Linköping (under 1½ timmes resa dit), och värt att fiska (även om jag behöver öva kastteknik så vore det ju skönt att veta att det finns en chans att nåt nappar.

Jag är primärt ute efter flugfiske, har utrustning för öringfiske, gädda/havsöring och lax, så det är bara att komma med förslag. Worst case får det la duga med spinnfiske också...

Norrköping är ju tillgängligt, så även kusten. Det senare tar jag gärna tips om lämpliga ställen för gädda/havsöring, om det är lönt att försöka sig på, vill säga.
    Annars vore det skoj att bända lite regnbåge någonstans...
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Tror bara du har chans i strömvatten nu för bitvis i länet ligger isen tjock, borrat i 50+ is på småsjöar och ca 40 på lite större. Svartån som flyter förbi här nere ligger isen i kanterna och det lig tillomed några millimeter i lugnpartierna. jag har även sett att isen ligger i stora delar av kusten med? men jag skulle sattsa på strömvatten om jag skulle damma av flugspöt
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Känns inte riktigt som det är den bästa tiden för flugfiske nu. Även om ex. Svartån är isfri på sina strömsträckor så är vattenståndet högt och besvärligt.
      Skulle jag vilja flugfiska nu så skulle jag nog dra till kusten.
      Jag har ingen koll på hur det är med Motala ström inne i Norrköping, har aldrig fiskat där. Men kolla in deras hemsida: http://www.cityfiskeinorrkoping.com/

Kommentera

Nä, bästa tiden lär det nog inte vara, men som småbarnsfar får man ta alla tillfällen som kan ges
        Tyvärr ligger väl isen över det mesta, och resten av vattnen är fulla med vintertrög fisk... men hoppas kan man ju iaf.

Har sneglat en del på Norrköping under hösten, vore ju intressant att testa.
        En dag i Mellanströmmen vore fint det med, men det finns några aber där:
        1: ingen verkar veta när deras säsongsstart är (inte ens de själva, eftersom det tidigare inte stått på hemsidan någonstans, och de inte svarar på mail eller telefon)
        2: deras hemsida har totalkraschat, så det står nog ingenting där nu heller..

Kommentera

Om du har ett spö som passar för lax/havsöring så kanske du skulle testa Norrköping. Såg att man tagit en havsöring på 7kg för några dagar sedan.

Kommentera

Premiären i Mellanströmmen är 30/3 så det är några veckor kvar.

Kommentera

Gott, då får jag planera in det iaf.
              Till helgen blir det norrköping och bjuda på goda skratt. Nybörjare med tvåhandsspö kan säkert se roligt ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                Gott, då får jag planera in det iaf.
                Till helgen blir det norrköping och bjuda på goda skratt. Nybörjare med tvåhandsspö kan säkert se roligt ut.
                Vi vill ha en rapport över hur det gick i Norrköping sedan.

Kommentera

Klart ni ska få. Du trodde väl inte att ni skulle komma undan? :P

Nu är det flugbindning på fyllan som gäller (barley wine var starkt, visade det sig... :P ). Nåja, krokiga sunrays funkar säkert dom med.

Kommentera

Nå, någon fisk blidde det så klart inte, inte ens ett hugg.
                    Viss avundsjuka uppstod när grabbarna bredvid hade fått några havsöringar, men dom hade så klart vadare och kunde ta sig till dom bra ställena.
                    Generellt var det förbaskat svårkastat med både träd och andra fiskare i vägen, utöver det där att man stod högt över vattnet hela tiden, och att en S7/S8-klump inte är jättelätt att lära sig speykasta med kanske...

Hur som helst var det skoj att komma ut ändå, och det blir definitivt återbesök... när jag tagit några svängar på gymmet. Jag känner att jag kommer ha ont en del imorrn... tungt fiske, men rätt skoj.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    54 svar
                    22 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TIMPA
                    av TIMPA

Arbetar...
                    X