Tillgängliga vatten i helgen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillgängliga vatten i helgen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm jag blir nog rätt sugen på det där. Jag är ofta inne i Norrköping och brukar gå förbi strömmen när jag ska till tåget.
    Så man kanske ska införskaffa sig ett lämpligt spö för havsöringen/laxen. Mitt #5 spö är nog inte speciellt lämpligt.

Kommentera

En femma får du nog svårt med ja...
      Det stora problemet i Norrköping är vattenmängd kontra djup.
      De flesta rekommendationer jag har fått är att köra med en Deepwater Express-lina (just denna är Scientific Angler, men vad som helst på 850-1150 grains duger) och tuber med dubbla tungstenshuvuden för att komma ner.
      Som jämförelse är då mitt #8/9 tvåhandsspö avsett för 32-34 gram (493-524 grains), så använder man såna linor blir det nog mer till att släppa ut linan i strömmen och menda så gott man kan än att egentligen kasta.
      Min S7/S8 var riktigt tung att både kasta och bända upp ur vattnet när man hade hela klumpen ute (11,4 meter), och min arm mår inte alls bra idag kan jag ju säga.
      Nästa försök blir nog att göra en egen klump av T-17 tip, den är mycket tunnare än vanlig lina och borde så sett vara lite lättare att få ner (och upp).

Men enhands, tvåhands eller switch i #8-9, 10-13 fossingar borde funka fint som spö. Tänkte se om jag kan lura med svågern, då får han låna mitt gäddspö att testa med (#8, 9'), borde ju funka lika bra.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
      54 svar
      22 745 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TIMPA
      av TIMPA

Arbetar...
      X