Torsk från land? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsk från land?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsk från land?

Nu när gäddorna sviker mig hela tiden har jag upptäckt att man faktiskt kan fiska andra fiskar här i blekinge. Så nu har jag ett gäng frågor om torskfiske från land då jag inte har någon båt.
    Jag har varit ute och testat och det har ju faktiskt gått ganska så bra men vill gärna ändå ha flera tips.

Finns torskarna när land hela året eller drar de ut till havs på sommaren?
    Vilka drag använder ni?
    Hugger de bättre i något särskilt väder?
    Spelar det nån roll om man fiskar på dagen eller kvällen?

Har ni några tips på platser runt Karlshamn där man kommer åt bra?

Tackar så mycket för svar!

Draget som jag använt än så länge.

Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg
    Nu när gäddorna sviker mig hela tiden har jag upptäckt att man faktiskt kan fiska andra fiskar här i blekinge. Så nu har jag ett gäng frågor om torskfiske från land då jag inte har någon båt.
    Jag har varit ute och testat och det har ju faktiskt gått ganska så bra men vill gärna ändå ha flera tips.

Vilka drag använder ni?

Var någon stans runt k-hamn brukar du vara och fiska från land ? och vad brukar du fiska med ?

Kommentera

Ursprungligen postat av mrmacke Visa inlägg
      Var någon stans runt k-hamn brukar du vara och fiska från land ? och vad brukar du fiska med ?
      När jag fiskat efter torsk, vilket jag bara gjort två gånger, har jag varit runt stan och östra piren. Draget jag använt är det på bilden och ett likadant i svart.

Kommentera

Okey. vilken vikt brukar dom ligga runt ? har båt så brukar vara ute och pilka torsk men kan man ta dom från land med så kan de vara trevligt.

Kommentera

Har fått ett par st och den största var på knappt tre kilo, den mista var riktigt liten. Så det finns lite blandat.

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg

Vilka drag använder ni?

När jag var yngre bottenmetade jag ofta torsk i Malmös hamnbassänger under sommarkvällar och nätter. Inga bestar men upp till 5 kilo fick vi. Så på dina frågor kan jag lätt generaliserande (finns antagligen mängder med undantag och andra åsikter) svara att torsken drar till djupare vatten på sommaren men kan nås på kvällar och nätter när mindre torsk kommer in för att äta. Annars kan man säkert ha bra fiske från ställen med bra djup nära land på sommaren (har dock inga belägg). Drag använde jag inte men det borde gå med klassiska varianter som Elbe, Wiggler etc men mitt förslag är att meta med räka, tobis, etc. Ang. väder har jag alltid tyckt att lugna och ljumna sommarkvällar/nätter har varit bra. Var i Karlshamn man ska fiska vet jag inte men hade jag fått välja, med tanke på den erfarenhet jag har av K-hamn, så hade jag fiskat utifrån Vindhamn eller vad den heter samt de industrihamnar ni har väster om stan.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
              Annars kan man säkert ha bra fiske från ställen med bra djup nära land på sommaren (har dock inga belägg). Drag använde jag inte men det borde gå med klassiska varianter som Elbe, Wiggler etc men mitt förslag är att meta med räka, tobis, etc.
              Man kanske ska testa mete då, men brukar inte ha så mycket tålamod för det.. Kör du hela räkor på kroken eller ska man skala dom?

Kommentera

Tar gärna mot flera tips! Var ska man fiska?

Kommentera

Testa med Jigg samt mindre silvriga skeddrag, tycker torsken nappar på det mesta.

Kommentera

Meta...

har metat en del torsk just vid östra piren, hyfsat bra ställe, vi tog ganska många där för ett par år sen, tröttnade dock när alla ytlänningar "bosätter" sig där ute. Meta med sillbitar och räka. Gör det så enkelt som möjligt för dig, blir roligare med mindre krångel, stort sänke (60-150g), enkelkrok och ut o bottenmeta med dig. Kan tipsa dig om ett annat ställe som ger lite. Kör ner mot sternökrossen, precis nedanför backen brukar ge en del och man får ha platsen för sig själv med (eller fick kanske efter detta inlägg :p)
                    Klubbens sida

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X