Dellen i Hälsingland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dellen i Hälsingland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dellen i Hälsingland

    Hej,

    Tänkte fråga hur jag ska fiska i denna sjö, främst Sördellen. Har svärföräldrar där uppe så jag måste ju åka dit några gånger om året. Är ute efter gädda, abborre, öring/lax.

    Detta är fiskegrejerna jag har att tillgå:
    Vinter: Pimpelspö, ismetespö, vertikalpirkar, rödingblänken.
    Resten av året: Gäddwobblers, jerks, softbaits, spinnare, lite skedar, bombarda med lax- och öringflugor.

    Tänkte kanske köra lite dragrodd alternativt elmotortrolling fattigmansstil med två spön utan paravaner.
    1. Några skeddrag som rekommenderas till öringen/laxen?
    2. Hur djupt måste jag ned för att komma åt dem? (kommer försöka tynga ned med päronsänke 10 m framför draget)
    3. Finns det några ställen där man kan få fisk från land (gädda och abborre)?
    4. Vad ska jag pimpla efter nu när isen ligger? (orkar nog inte ismeta gädda dock, kommer inte att ha tillgång till betesfisk) Går det att lura några fiskar med rödingblänke och räka?

    Om ni inte vill avslöja för mycket här på FS välkomnar jag glatt PM. Någon enstaka abborre och öring blir nog bonkad, C&R på resten.

    Mvh
    Marcus

  • #2
    Min erfarenhet av sördellen är att det är väl inget toppenfiske på gädda där, Abborre finns det däremot gott om. Dellen verkar vara en sån sjö där det är viktigt med lokalkännedom, Får man fråga vart dina svärföräldrar huserar?

    Dellen från land är nog inget att lägga allt för mycket tid på. Jag har inte fiskat alls mycket där, men om jag ska ge nå tips så är det på lake, öring och abborre.

    Är från Näsviken själv

    Bonustips: kanalen i näsviken på sensommarn om du är sugen på id

    Och du Isarna på dellen ska du vara försiktig med, har hört ett par som gått igenom i år. I vanliga fall så är det luriga isar på grund av strömmar men iår med snön, nah ah... jag skulle inte va där å ränna, kanske i vikar
    Senast ändrad av skranken; 2010-03-12, 18:27.

    Kommentera


    • #3
      Svärfar heter Kjell-Åke Hamrén och har hus i Hålsjö (Norrbo). Han har bott i Stockholm i säkert 30 år, men är nu nästan tillbaka i Hålsjö på heltid. Han växte upp i lanthandeln i Håljsö och busshållplatsen där heter ju just Hamréns efter hans föräldrar. Numera bor de bara några hundra meter från skolan i Hålsjö.

      Eftersom jag mest kommer att vistas där på somrarna så blir det nog abborrfiske jag får satsa på med anledning av dina tips. Har åsidosatt abborrfisket en längre tid nu, men är nu lite sugen på en comeback =) Kanske ger mig på att försöka ta någon öring också, men abborre är nog lättare för min del.

      Isarna tar jag och håller mig borta ifrån eftersom du säger att de kan vara luriga samtidigt som jag inte är någon van ismänniska.

      Lake sa du också. Går det att få på sommaren och vad är det som gäller då? På natten eller dagen? Bottenmete eller pimpel med sillbit? Kan det vara nåt?

      Tack så mycket för tipsen. Kommer vara bra att ha i sommar. Över påsk ska jag faktiskt ta en sväng till Norrbo så ser jag någon med en grå jacka och en fin gädda i famnen så ska jag heja =)

      Kommentera


      • #4
        nedanför lanthandeln kan du pimpla lake, det är faktiskt där vi brukar köra, på kvällen runt åttasnåret. Men det är vadarbyxor som gäller på isarna nu

        Du lär inte se mig så mycket i dom trakterna längre tyvärr, men jag blir nog där hemma i sommar du kanske vill hänga med på nån tur, alltså inte dellen. Det blir nog mest gädda och abborre.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av pikeman59, 2023-08-01, 13:15
        2 svar
        196 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg pikeman59  
        Startad av Sadda, 2024-02-03, 11:40
        5 svar
        305 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Niklar
        av Niklar
         
        Arbetar...
        X