Heta platser på/runt Gotland! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heta platser på/runt Gotland!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ArturSöderlund Visa inlägg
    Hejhej! Någon som bor på gotland här på FS? Jag undrar lite om vi kan tipsa varandra om heta ställen på gotland och andra andvändbara saker inom Gotland.
    (gärna från land)
    Insjö:
    Jag kan tipsa om Fardume träsk men där behövs markägarens tillstånd.
    Tingstäde, Lite åar på Gotland,Bläsebrottet.
    Och för Havsöring: Ygne, Högklint Utanför kruttornet,Snäck, Söder om hamnen, Burgsvik, Allmänt runt kusten med mycket stenar och varierande vattenmiljö.

Torsk finns vid solnedgången vid Visby Hamns pir men vet folk som fått torsk när dom fiskat havsöring i solnedgången också.
    Tipsa på så blir det en bra och fungerande tråd!
    /Artur
    Hej Artur Söderlund;

1987 och 1988 var jag med och fiskade Lax vid Laxtrollingtävlingar runt Gotland, tävlingar som anordnades av Gotland turistförening. Från den tidens Laxtrollingelit var kändisar med och trollade runt Gotland som Jan Olsson (Mr Trolling), Stig Söderström, Gösta Wadh, Johan Abelsson, Lennart "Sjötorpsmaffian" Larsson, Peter Sundelin (Normark Scandiavia), Tomas Storm, Ingvar och Peter Lindström (Fiskarnas) och ett 20-tal andra Laxtrollare. Jag trollade två år med Johan Abelsson (idag Wildwater Fishing) i hans 21 fots Chris Craft Sea Hawk runt Fårö.

I slutet på 1980-talet och början på 1990-talet fick jag den stora äran och glädjen att flera gånger få tävlingstrolla efter Lax och Öring med hockeytränaren Thomas Storm från hans Flipper 640 Fisherman på Vänern och även på Östersjön åtskilliga distans öster om Gotland runt Klints bankar. Vi hade med ett 15-tal andra båtägare kommit överens om att träffas ute vid Klints Bankar en blåsig och solig dag i slutet av oktober. Thomas Storm och jag blev ensamma därute och fiskade Lax. Ingen av de andra båtarna hittade ut eller vågade sig ut när Gotland hade försvunnit ur sikte. Bättre och sjödugligare båt än Flipper 640 har jag aldrig tidigare varit ombord på.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Artur Söderlund;
      Kontakta Nicka Hellenberg som bor på Gotland. Han fiskar bl.a. Gädda och Havsöring runt Gotland samt är fiskeskribent hos tidningen FiskeJournalen och sitter med i redaktionen hos Fiske.Nu. Du kan nå Nicka Hellenberg via mail nicka@hellenberg.se. Kanske har han tid att ta dig med på en Havsöringstur till hösten eler berätta lite Var, När, Hur om fisket runt Gotland.
      Go for the Big Trouts!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar rräcker längst!
      Old Firehhand
      Lägg till att han är fiskeguide och tar självklart betalt för sina tjänster.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Lägg till att han är fiskeguide och tar självklart betalt för sina tjänster.

Hej Alex Mc Fire;

Jag nämnde Nicka Hellenberg som lokalt orienterad runt Gotlands Havsöringsstränder, men hade inte en aning om att Nicka även är fiskeguide. Däremot vet jag att jag sedan 6-7 år tillbaka står allra högst upp på Nicka Hellenbergs "Persona non grata"-lista... ända sedan jag gratulerade Nicka på Fiske.Nu´s Planket till en nyfångad Gädda och undrade om det var hans senaste personbästa...

Johan Abelsson är en personlig vän tilll mig sedan vi fiskade havsöring tillsammans i slutet av 1970-talet. Johan Abelsson är också välkänd fiskeguide sedan början av 1980-talet och tveklöst en av Sveriges skickligaste Lax- och Öringfiskare.

Jag har fiskat med Johan Abelsson i flera norska laxälvar, i Atlanten utanför Hitra och Fröja, nere i Pukaviken, i Vänern och på många platser i Stockholms och Trosa skärgård.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Alex Mc Fire;

Jag nämnde Nicka Hellenberg som lokalt orienterad runt Gotlands Havsöringsstränder, men hade inte en aning om att Nicka även är fiskeguide. Däremot vet jag att jag sedan 6-7 år tillbaka står allra högst upp på Nicka Hellenbergs "Persona non grata"-lista... ända sedan jag gratulerade Nicka på Fiske.Nu´s Planket till en nyfångad Gädda och undrade om det var hans senaste personbästa...

Johan Abelsson är en personlig vän tilll mig sedan vi fiskade havsöring tillsammans i slutet av 1970-talet. Johan Abelsson är också välkänd fiskeguide sedan början av 1980-talet och tveklöst en av Sveriges skickligaste Lax- och Öringfiskare.

Jag har fiskat med Johan Abelsson i flera norska laxälvar, i Atlanten utanför Hitra och Fröja, nere i Pukaviken, i Vänern och på många platser i Stockholms och Trosa skärgård.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          Alltid lär man sig något, jo han guidar både ihop med fishyourdream och i egen regi sedan ett par år tillbaka, du är inte ensam på denna lista.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av rookie2010 Visa inlägg
            WHAT??

e det förbjudet att stå på vågbrytaren i hamnen å fiska?
            Hej, lite sent svar kanske men så som jag har förstått det så är det inte olagligt att gå ut på vågrbrytaren(den långa) men det varken rekommenderas eller stöds på något sätt av polisen då det är mycket farligt att gå på stenarna om man inte har koll och upplyser säkert folk om detta. Dock så är jag nästan helt säker på att man inte får gå ut på den korta piren. Någon mer som har någon het plats att dela med sig av eller en fiskerapport från någon av ställena ovan? Skitfiske!
            Skitfiske!

Kommentera

Det är olagligt att vistas på båda vågbrytarna men det har bara med EUs hamnsäkerhetsdirektiv att göra. Klassas som olaga intrång men det är nästan alltid folk där ute ändå. Är det lugnt väder så kan man få riktigt fin torsk från den långa vågbrytaren. Från inre betongplattan och ut till fyren brukar det gå bra även på insidan. Nu har äntligen tången börjat frodas på botten efter senaste muddringen så snart kanske torsken kommer in längre i hamnen igen. Plattfisk går att bottenmeta i hela hamnen. Finns även ganska rejäla gäddor men dom är sällsynta liksom de större abborrarna. Piggvar går också att få men känner bara till exemplar fångade på utsidan av vågbrytaren.
              Vart man än fiskar får man dock räkna med ganska solida bottennapp så ta med många drag och tackel.
              Senast ändrad av Eric H; 2012-07-02, 10:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av Eric H Visa inlägg
                Det är olagligt att vistas på båda vågbrytarna men det har bara med EUs hamnsäkerhetsdirektiv att göra. Klassas som olaga intrång men det är nästan alltid folk där ute ändå.
                Sådana där stolliga påbud är det närmast en medborgerlig plikt att ignorera. EU...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...