Tips för Hjörnerredssjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för Hjörnerredssjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för Hjörnerredssjön?

Är det någon som känner till bra ställen att börja på i Hjörnered? Jag har varit där med kajaken ett par gånger och med min son i en roddbåt en gång och inte haft någon större lycka. Jag är helt grön på gösen, men har förstått att jag antagligen missat några nafs i jiggarna. Det är i Lagan från Odens hallar (portar eller något) och ner till kraftverket, runt öarna norr om bron och en snabb avstickare in i södra delen jag har varit.

Jag brukar paddla runt och jigga, har inget ekolod och använda wobblers på förflyttningarna. Är det några färger som brukar generera bättre än andra och modeller? Wobblerna jag har använt har varit blanka silvriga med olika färger, ljusblått, grönt, svart.

När har ni haft störst framgång med gösen? Årstid, väder och klockslag?

Tips för borren och krokodilen mottas också gärna för grabbens skull. Han har inte lika mycket lite tålamod som jag.

Skitfiske på er!

Har varit i där några gånger men bara fått smågös och någon liten gädda. Sist jag var där sänkte de vatten nivån med säkert en halv meter och då bubblade de från bottnen överallt så ekolodet såg fisk överallt.

Kommentera

Jag uppskattar också lite tips om hjörneredssjöarna... är där ibland och fiskar från land men helt utan framgångar... finns ju inte så många bra strandkanter (om man nu kan skylla på det).

Edit: Hittade förresten lite bilder på någons fångst tidigare... http://www.skyttegrav.se/viewtopic.p...t=935&start=50 (rulla ned till bilderna nedanför rödspättorna).

Edit igen: Som en sista utväg, hyr en fiskeguide: http://www.blocket.se/halland/Guidad...n_34996490.htm - det sista var mest på skämt, men någon gång har man nästan varit sugen på att ringa det där numret, det sitter på infotavlan vid scoutplatsen också...
      Senast ändrad av Matso; 2011-08-15, 18:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matso Visa inlägg
        Edit igen: Som en sista utväg, hyr en fiskeguide: http://www.blocket.se/halland/Guidad...n_34996490.htm - det sista var mest på skämt, men någon gång har man nästan varit sugen på att ringa det där numret, det sitter på infotavlan vid scoutplatsen också...
        Jag läste ett reportage i någon tidning, där reportern följde med nämnda guide, tror jag, på fiske i Hjörnered. De fiskade gös ifrån land och de landade flera stycken. Var dom stod stod så klart inte, men de använde levande mört som bete. Just nu minns jag inte vilken tidning det var, men jag ska försöka komma på det. En av lokaltidningarna vill jag minnas.

Det finns en ganska bra karta över sjön (kan hämtas på turistbyrån i Laholm) och den ger ett hum om flera bra stränder att stå på, tycker jag. Vet du var Ysby lanthandel har sina kanoter? På nordsidan där tror jag att gäddfiske från land kan vara givande, men jag har inte testat det.
        Senast ändrad av Ante_J; 2011-08-19, 23:03.

Kommentera

Ni kan hyra mig som guide med
          Dock är det väldigt sällan man får någon Gös som är värd att behålla. Medelvikten är ju under kilot i det sjösystemet.

Kommentera

Hej!
            Jag är den som tidigare nämnt glada fiskeguiden!

Jag har haft ett väldigt omväxlande resultat i Hjörneredssjöarna, som de föregående talarna tidigare nämnt så är Hjörneredssjöarna väldigt svårfiskade, men efter otroligt många timmar i båten så har jag provat det mesta och slutsatsen är att det är Jerkbait med dova naturtrogna färger som är de mest effektiva tex http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29006...i-skitmart.jpg gärna med någon slags tail.

Men kan stark rekommendera de partierna som ligger längst ifrån Lagan, alltså den västra delen av sjön mot de "allmänna bryggorna" runt halvön som ligger där. Ligger en kant där ut mot Storsjön som har varit den mest fiskgivande platsen i sjön för mig. Speciellt vid relativt stark östlig vind.
            Detta gäller framförallt för gädda!

Största fångsten som har tagits upp med mig bakom rodret i båten var på 8.7 kg detta var en sen oktober kväll på en rastafärgad Reflex ABU spinnare http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAQ&dur=318 (18g) denna gäddan återhämtade sig tragiskt nog aldrig efter en runda i båten. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n..._2641639_n.jpg

Gösen i Hjörnered hugger bra på vertikal jigg, samt silvriga spinnare av de flesta sorter.
            De platserna med bäst resultat är runt de djupare partierna i Storsjön, rätt å slätt mellan grundet i mitten och den södra sidan. Dock är det som skrivet inga större vikter, mitt PB i sjön ligger på 3.2 kg.

Ursprungligen postat av Matso Visa inlägg
            Du var inte den ensam med den tanken, men jag delar mer är gärna med mig med tips ang Hjörnered.
            Så om du har några frågor, skicka dem gärna till PM.
            Ursprungligen postat av Ante_J Visa inlägg
            Jag läste ett reportage i någon tidning, där reportern följde med nämnda guide, tror jag, på fiske i Hjörnered. De fiskade gös ifrån land och de landade flera stycken. Var dom stod stod så klart inte, men de använde levande mört som bete. Just nu minns jag inte vilken tidning det var, men jag ska försöka komma på det. En av lokaltidningarna vill jag minnas.
            Tidningen var Hallandsposten, vi fiskade i båt efter gös och gädda. Jag hade Jerkbait medans reportern fiskade med sina egna spinnare, vi landade ett antal gäddor samt gösar om jag inte minns fel, men endast i den mindre viktklassen. Använde dock inte levande beten.
            Senast ändrad av Myllern; 2013-08-05, 18:33.

Kommentera

Hatten av, jag bugar och bockar. Tänkte jag skulle göra en seriös gössatsning i år och jag har valt Hjötnered framför Västersjön. Så din post är precis vad jag letat efter. Massor av matnyttiga tips!
              Ante

Kommentera

Kanon!
                Posta gärna resultat samt plats!

Kommentera

Det finns nu (äntligen) en båtramp som är värd namnet vid Hjörnered. Den finns strax före kanotuthyrningen vid bron. Jag hade tänkt åka och testa sjön direkt, men tyvärr så ligger hemsidan www.djupkarta.se nere för tillfället. Det finns en karta för nedladdning för medlemmar. Jag laddade ned den förra sommaren och granskade den i plottern, men jag sparade den inte eftersom sjön ändå var otillgänglig med trailerbåt.
                  Nu finns det ramp men ingen karta, för tillfället. Efter vad jag hört om sjön så ska den vara ganska grund och ha gott om undervattenshinder.

Mvh
                  Johnny Click image for larger version

Name:	DSC00191.jpg
Views:	1
Size:	1,08 MB
ID:	1781477

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X