Gös fiske i Ralången! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös fiske i Ralången!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Zulan333 Visa inlägg
    jaa du alltså den där lilla förkylningen vart inte så liten. Feber,torrhosta och trög näsa. Har dock blivit bättre nu, gått över till slemhosta. Så jag valde att stanna i Stockholm denhär helgen.
    Det finns väl inte så mycket att göra nere i Nollåttaträsket mer än att man riskerar att bli skjuten till döds om sticker ut nosen utanför dörren : (

Krya på dig pöjk! : )

Lämna en kommentar:

• Zulan333
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Har du varit ut o fiskat något eller är det för varmt ännu?
    jaa du alltså den där lilla förkylningen vart inte så liten. Feber,torrhosta och trög näsa. Har dock blivit bättre nu, gått över till slemhosta. Så jag valde att stanna i Stockholm denhär helgen.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Aa men detdär skall nog gå och tyda, påminner om min handstil.
    Här då typ? Detdär är ju vid vad jag kallar försjön
    Har du varit ut o fiskat något eller är det för varmt ännu?

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Bra!

Jag har förstått det!

Lämna en kommentar:

• Zulan333
    replied

Haha! Självförvållat! : )

Det hygget som jag tänker på ligger lite söder ut på kartan närmare Råby. Det ligger söder om Sjöstugan.

Handritad ritnig på spöhållare. Du får se om du kan läsa kråkfötterna.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230607_141256781.jpg
Views:	250
Size:	1,33 MB
ID:	2624539
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Jaa du det är en jövligt bra fråga, mina stövlar läcker in som fan och jag vart tvungen att gå ut i vattnet med stövlarna(inser nu att jag kunnde ha gått barfota) och så blev mina strumpor och allt blött så jag körde barfota hela kvällen. Har bara lite ont i halsmandlar och täppt i näsan. Lite huvudvärk med men men.
    Konstigt att du fick mer gös en gädda, hur kommer det sig. Gös ska ju vara svårare att fiska iaf vad jag har hört

Jag letade lite efter hygget när vi körde och jag tror att jag vet vart det ligger. Det är liksom igenväxt men väldigt lite träd och en massa buskar
    Haha! Självförvållat! : )

Det hygget som jag tänker på ligger lite söder ut på kartan närmare Råby. Det ligger söder om Sjöstugan.

Handritad ritnig på spöhållare. Du får se om du kan läsa kråkfötterna.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230607_141256781.jpg
Views:	250
Size:	1,33 MB
ID:	2624539

Lämna en kommentar:

• Zulan333
    replied

Nej, det är det inte! Ok!

Haha! Hur 17 kan man bli förkyld när det är +20-25 hos er???

Inte riktigt så långt ner för då är det väl risk för bottennapp. Jag vet inte hur mycket djupare sjön har blivit efter dom muddrade sjön. Någonstan mittemellan där du slutade på kartan o stjärneborg. Jag kunde ligga och köra fram o tillbaka i samma område fram o tillbaka och kors o tvärs. Allt för att fiska av vattnet. Ibland kunde jag få 3-4 gösar och alla vägde från 3 upp till 6-7 kg o ibland kom det någon gädda o högg också.
    När jag metade gös så låg jag till minst 90 % utanför Hästeryd där hygget var. Jag vet inte hur mycket det har vuxit upp där men jag gissar att man inte ser det mer.
    man kunde både se rådjur o älgar där ute på hygget då.

Ok! Ja, det kan det säkert behövas som rör om i vattnet.
    Jaa du det är en jövligt bra fråga, mina stövlar läcker in som fan och jag vart tvungen att gå ut i vattnet med stövlarna(inser nu att jag kunnde ha gått barfota) och så blev mina strumpor och allt blött så jag körde barfota hela kvällen. Har bara lite ont i halsmandlar och täppt i näsan. Lite huvudvärk med men men.
    Konstigt att du fick mer gös en gädda, hur kommer det sig. Gös ska ju vara svårare att fiska iaf vad jag har hört

Jag letade lite efter hygget när vi körde och jag tror att jag vet vart det ligger. Det är liksom igenväxt men väldigt lite träd och en massa buskar
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ja asså det är inte så kul att hålla i spöna i flera timmar. Jag har ett trollingfäste( den andra lämnade vi tillbaka för flera år sedan) men en till skulle behövas!
    Aa asså vi lyckades inte somna efter maten så blev typ 4-5 timmar sömn utöver att jag blev förkyld.
    hur långt? Till typ stjärneborg? Och jag antar att man inte vill köra samma sträcka flera gånger fram och tillbaka eller?
    Ja alltså vi körde i typ 2 timmar och vi kastade i kanske 1 timme på ett ställe typ mitt på sjön där det bla stog 2 andra båtar typ 100 meter ifrån oss. De fick något men jag lyckades inte se vad det var, antingen gös eller borre.
    dock så borde det komma något oväder nästa vecka på fredag så vi får se om det blir något då.
    Nej, det är det inte! Ok!

Haha! Hur 17 kan man bli förkyld när det är +20-25 hos er???

Inte riktigt så långt ner för då är det väl risk för bottennapp. Jag vet inte hur mycket djupare sjön har blivit efter dom muddrade sjön. Någonstan mittemellan där du slutade på kartan o stjärneborg. Jag kunde ligga och köra fram o tillbaka i samma område fram o tillbaka och kors o tvärs. Allt för att fiska av vattnet. Ibland kunde jag få 3-4 gösar och alla vägde från 3 upp till 6-7 kg o ibland kom det någon gädda o högg också.
    När jag metade gös så låg jag till minst 90 % utanför Hästeryd där hygget var. Jag vet inte hur mycket det har vuxit upp där men jag gissar att man inte ser det mer.
    man kunde både se rådjur o älgar där ute på hygget då.

Ok! Ja, det kan det säkert behövas som rör om i vattnet.

Lämna en kommentar:

• Zulan333
    replied

Ok! Det hände mig med att man blev fisklös men det var inte ofta i Ralången.
    Pizza+Prinsesstårta=Gottegris i dubbel bemärkelse.

Du kan köra lite längre norr ut än du gjorde på kartan. Gösen är ju inte lika aggresiv som en gädda i hugget. Bägge har tänder och lämnar märken efter sig om det vill sig illa.

På jobbet gjorde jag spöhållare som jag skruvade fast på sidorna i båten. Typ 1 m framför aktersitsen så hade man spöna i nom räckhåll och så kunde man fiska med 2 spön om man var ute själv och på det sättet så svarade det direkt om en gös eller gädda högg och för det mesta blev fisken fast på kroken.
    Var vi 2 i båten så fiskade vi med fyra spön.

Spöhållarna gjorde jag i 4-kantsrör som jag hade vinklat efter båtens sida o relingen. Sedan tog jag ett plattjärn och böjde det så att rllen rymdes mellan ringen där bak o U:et i framkant. På utsidan av båten så hade jag ett plattjärn på varje sida som var lika bred som 4-kantsröret och borrade 4 hål rakt igenom ofh fäste det med skruv och mutter. Jag ska försöka göra en ritning åt dig sedan så får du se om du är intresserad.

Ok! Det låter som att sjön har blivit lite djupare efter det att dom muddrade den.
    Ja asså det är inte så kul att hålla i spöna i flera timmar. Jag har ett trollingfäste( den andra lämnade vi tillbaka för flera år sedan) men en till skulle behövas!
    Aa asså vi lyckades inte somna efter maten så blev typ 4-5 timmar sömn utöver att jag blev förkyld.
    hur långt? Till typ stjärneborg? Och jag antar att man inte vill köra samma sträcka flera gånger fram och tillbaka eller?
    Ja alltså vi körde i typ 2 timmar och vi kastade i kanske 1 timme på ett ställe typ mitt på sjön där det bla stog 2 andra båtar typ 100 meter ifrån oss. De fick något men jag lyckades inte se vad det var, antingen gös eller borre.
    dock så borde det komma något oväder nästa vecka på fredag så vi får se om det blir något då.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied

Ja ingen fisk tyvär men ett hugg vart det. Körde premiär på båtmotorn och nu blir det pizzakväll och sedan lite prinsesstårta.
    skickar dig lite bilder på sjön

hur ser man skillnad på ett gös och ett gäddhugg på ett bete? På betet vi fick hugget på är det som små prickar runt ena kroken som bildar en båge och är på båda sidorna så det var ett hugg, frågan är bara vad det var och hur stor den va. Min pappa(som höll i spöna) sa att det var stenhårt hug även fast bitmärket var ganska litet.

vi körde dock inte så länge, max 2 timmar. Jag kan visa en liten karta på hur vi körde. Dock så stannade vi också lite och kastade. Som djupast så mätte vi 5,5meter och det var vid 3m zonen på din karta.
    Ok! Det hände mig med att man blev fisklös men det var inte ofta i Ralången.
    Pizza+Prinsesstårta=Gottegris i dubbel bemärkelse.

Du kan köra lite längre norr ut än du gjorde på kartan. Gösen är ju inte lika aggresiv som en gädda i hugget. Bägge har tänder och lämnar märken efter sig om det vill sig illa.

På jobbet gjorde jag spöhållare som jag skruvade fast på sidorna i båten. Typ 1 m framför aktersitsen så hade man spöna i nom räckhåll och så kunde man fiska med 2 spön om man var ute själv och på det sättet så svarade det direkt om en gös eller gädda högg och för det mesta blev fisken fast på kroken.
    Var vi 2 i båten så fiskade vi med fyra spön.

Spöhållarna gjorde jag i 4-kantsrör som jag hade vinklat efter båtens sida o relingen. Sedan tog jag ett plattjärn och böjde det så att rllen rymdes mellan ringen där bak o U:et i framkant. På utsidan av båten så hade jag ett plattjärn på varje sida som var lika bred som 4-kantsröret och borrade 4 hål rakt igenom ofh fäste det med skruv och mutter. Jag ska försöka göra en ritning åt dig sedan så får du se om du är intresserad.

Ok! Det låter som att sjön har blivit lite djupare efter det att dom muddrade den.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lsjonsson, 2018-12-10, 20:22
7 svar
747 visningar
1 gilla
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av filipwandal, 2024-07-26, 06:45
17 svar
1 016 visningar
0 gillar