Lödde å "mynningen"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lödde å "mynningen"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lödde å "mynningen"?

Tjena alla..

Det här är mitt andra inlägg på forumet så något "fiskespråk" har jag tyvärr inte lärt mig ännu..

Nu är det så här att jag och några polare tänkte dra till Lödde å för första gången imorgon och prova lyckan. Mest efter abborre och gädda men all fisk på kroken är uppskattad. Både mete och spinnfiske är tänkt att provas.

Vi hade tänkt att bege oss till åns mynning.
    (1:an och 2:an på bifogade kartan)

Någon som vet hur dessa platser är? Finns det mycket fisk i ån så här års? Lämpliga ställen?

Vill också tillägga att vi inte hade tänkt att hyra båt utan fiska från land.

Tacksam för svar.

/Kim
    Bifogade filer

Jag testade min båt i Lödde idag, och eftersom jag inte fiskade körde jag lite med ekolodet. Kan meddela att där fanns massvis av fisk, vet dock inte vilka arter jag såg på lodet.

Min bedömning är att du kan glömma plats nr 2, såg inte alls ut som om det gick att fiska där. Plats nr 1 såg däremot bra ut, där stod dock cirka 5 pers där.

Jag har två tips som brukar fungera i Lödde. Kör bottenmete och mäska ordentligt med riktigt mäsk. Kör gärna feeder. Det andra är att jigga, brukar ge lite borre och id.

Kommentera

Sorry, missade att det var gädda och abborre du var ute efter. Gädda är svårt där nu, men lite abborre på jigg tror jag du kan få. Men om du nu skall till Lödde så kan du ju iaf fiska efter det som är bra där just nu, dvs braxen, id, mört och sarv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Jag testade min båt i Lödde idag, och eftersom jag inte fiskade körde jag lite med ekolodet. Kan meddela att där fanns massvis av fisk, vet dock inte vilka arter jag såg på lodet.

Min bedömning är att du kan glömma plats nr 2, såg inte alls ut som om det gick att fiska där. Plats nr 1 såg däremot bra ut, där stod dock cirka 5 pers där.

Jag har två tips som brukar fungera i Lödde. Kör bottenmete och mäska ordentligt med riktigt mäsk. Kör gärna feeder. Det andra är att jigga, brukar ge lite borre och id.
        Du får ursäkta mig, men vad är "riktigt mäsk"? Som glad amatör har jag mest bara smulat sönder lite bröd och majs när jag har metat.

Kommentera

Allt mäsk är bättre än inget men jag har fått betydligt fler fiskar då jag lyckats hålla kvar dem längre på fiskeplatsen sen jag började köpa kvalitetsmäsk. Sen finns det mäsk som i vissas ögon räknas som skräp, tex swedbaits produkter. Men med deras Champion har jag haft stora framgångar.

Bara att åka in till en fiskebutik som satsar lite på mete så kan du få tag i bra grejer, tex fiskekompaniet eller Sportfiskegiganten. Tyvärr har jag inte tid imorgon annars kunde jag kommit ut och sålt till er, samt visat hur det skall blandas.

Kommentera

Personalen på Fiskekompaniet i Malmö kanske vet hur det skall blandas? Ska ju ändå dit och köpa fiskekort till ån.

Annars är mete med mask eller maggot att föredra?

Kommentera

De har full koll på hur det skall blandas! Fundera på vilken fisk du helst vill ha och anpassa mäsket efter detta. Du lär även få alla de andra vitfiskarna, men kanske lite mer av den du inriktar dig på. De har mäsktillsattser som du kan köpa.

Kombinationen röda maggot/mask brukar fungera till det mesta. Om du har väldigt få napp kan du prova med majs/röda maggot istället som brukar ge mer fisk fast lite sämre storlek. Kör gärna krokstorlek 8 eller 10. Gå ner i storlekt om du missar många napp (då har du fått in ett stim småfisk).

Kommentera

Skriv gärna hur det gick. Skall själv ut där en runda imorgon så lite nyfiken är jag allt!

Kommentera

Det gick inte så bra, inte alls bra faktiskt. Var på fiskekompaniet runt 12.30 och köpte mäsk och maggot och sen drog vi iväg.

Dock verkade inget ha någon större effekt.

Vi höll till vid 3:an på kartan och inte ett enda hugg. Bara ett par nafs på betet. Förutom mete provade vi även med jigg.

Möjligtvis var kanske tiden och vädret lite fel, men om jag ska skylla på något var det framför allt de 45 båtar som passerade i vattnet med varierande hastighet.

Hoppas du har bättre lycka imorgon!

Kommentera

Kör upp i ån mot flyinge, testa där.Abbor fisket är bra där nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 254 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tr3krok
                    av tr3krok

Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                    8 svar
                    14 825 visningar