Fångster från Ön Limhamn i Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångster från Ön Limhamn i Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiskeglädje
    replied
    Ursprungligen postat av Jens040 Visa inlägg
    Fick makrill, sill, skrubbor och till och med en tånglake på Ön i helgen. Lyckad förmiddag.
    Vad kul att du också fick makrill..Det var trots allt inte helt för tidigt att fram häcklorna och testa sig fram. Själv har jag inte haft det särskilt lätt att hitta ledig plats då den runda betong bryggan vart jämt upptagen alla gånger man besökt ön när strömmen vart som bäst. Attans otur också. Kanske det är horngädda säsongen som gör att det är ökat tryck där ute... Får väl ta lite uppehåll och göra ett nytt försök längre fram.

Lämna en kommentar:

• Jens040
    replied
    Fick makrill, sill, skrubbor och till och med en tånglake på Ön i helgen. Lyckad förmiddag.

Lämna en kommentar:

• Barramundi
    replied
    Ursprungligen postat av ChristianA Visa inlägg
    Härligt! Och hur ser det ut på horngäddefronten? Fullt ös eller än så länge mest "spridda skurar"?
    Jag fick gott om horngäddor där i söndags, men tyvärr ingen annan art.

Lämna en kommentar:

• ChristianA
    replied
    Härligt! Och hur ser det ut på horngäddefronten? Fullt ös eller än så länge mest "spridda skurar"?

Lämna en kommentar:

• fiskeglädje
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_20150505_111736160.jpg
Views:	1
Size:	835,9 KB
ID:	1777641

Det vart lite trögt med fiske idag trots strömmarnas riktning, fick napp på fyra små torsk som jag slängde tillbaka i havet och efter cirka två timmars fiskande så fick jag till slut hugg på en lagom stor torsk. Vad gäller makrill så krokade jag en igår som jag gav bort, det verkar som att dem har kommit tidigare än väntat. God fiske på er!

Lämna en kommentar:

• Jens040
    replied
    Lite liv i den gamla tråden igen, trevligt . Makrill nu, det var vääldigt tidigt. Har fiskat makrill i Malmö i många år, aldrig fått tidigare än i slutet av maj. Snart dags att damma av häcklor och flöten, med andra ord

Lämna en kommentar:

• fiskeglädje
    replied
    Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inlägg
    Alright, har just nu ett savage gear 90grams spö och en penn battle 4000 rulle med 0.18 flätlina på. Blir att testa att köpa de dragebl du rekommenderade och ge mig ut o kasta lite.
    Hoppas du får det trevligt där ute!
    När jag var ute och handlade fiskedrag hos dansken idag fick jag höra att någon hade lyckats fånga in en makrill närmare en kilo i vikt ute på ön... Man kan undra om det inte är lite för tidigt med makrill just nu...

I morgon söndag verkar det som att strömmen kommer att vända sig på rätt håll.. Jag ska ut fiska då och blir det bra fångst så kommer jag lägga upp lite bilder här.

Lämna en kommentar:

• Fjonkan
    replied
    Ursprungligen postat av fiskeglädje Visa inlägg
    Ska du fiska ofta från kusten/land så är mitt råd att du lägger ut lite extra och köper dig bra utrustning, det måste inte kosta speciellt mycket men ju mer du lägger ut desto bättre varor kan du faktiskt få.
    Köp ett stark haspelspö som håller bättre om du vill minimera risken att spöet brytes sönder vid hårt motstånd om du skulle få ett stort byte på kroken. Jag rekomenderar dig den här för 799:-,
    http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...-9-20-70g.html .. Själv använder jag sedan länge ett haspelspö på 40 till 80g och det har fungerat hyfsat bra för mig.

Här har du också en grym Haspelsrulle när man fiskar från land. Det är frambromsad haspelrulle utrustad med hela sju högkvalitetskullager ger mjuk och jämn gång.
    Daiwas unika ABS spole i aluminium ger mycket fin linuppläggning och långa kast oavsett om du väljer att fiska med nylon eller flätlina.

När det gäller fiskelina så köp dig helst en lina av riktig kvalitet och skippa plastlina eftersom dem riskerar att trassla ihop sig och är inte lika slitstarka & hållbara i längden som flätade linor. Den här linan duger gott.

Sedan när kommer till fiskedrag så kör jag alltid med (RÖD) ELLER (SVART-RÖD) färgad Wiggler Original Krabba Fluo. Dessa drag har jag fått mest fångst på stora som små byten av olika arter. Silverfärgad drag skulle jag inte rekommendera dig att köpa direkt
    under perioden april-maj eftersom dem kan komma att drar till sig mest horngädda och är man inte sådär väl förtjust i horngädda så bör man låta bli.

Du kan öka dina chanser och få bra med fångst om du har lite koll på väderprognosen och i vilken riktning går strömmen. Gå upp tidigt på morgonen och bege dig ut mellan kl. 7 och halv tio eller vänta tills skymningen närmar sig.
    Ställ dig vid den runda betongbryggan som ligger längst ut på (Ön) som ännu inte är avspärrad och kasta så långt ut du bara kan komma och ha lite tålamod.... Lycka till! :-)
    Alright, har just nu ett savage gear 90grams spö och en penn battle 4000 rulle med 0.18 flätlina på. Blir att testa att köpa de dragen du rekommenderade och ge mig ut o kasta lite.

Lämna en kommentar:

• fiskeglädje
    replied
    Hahah då är du inte helt ensam om saken..Efter viss tid gav jag upp letandet men så kan det bli särskilt om man har också mycket att tänka på... förhoppningsvis sänks priserna något med tiden... Sen gäller det att hitta en duglig motor till den. Jag får nog vänta med det vid ett bättre tillfälle. Dyker det upp något nytt så kommer jag tipsa er alla som är intresserade.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Alltså 10 Fot
    Ingen aning, jag har också varit sugen på en sådan eller en rejäl luftkajak för fiske men min lathet har gjort att det aldrig blivit av.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Teamkågeröd, 2025-08-05, 04:13
0 svar
204 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Teamkågeröd  
Startad av Team viby, 2025-08-22, 08:39
3 svar
233 visningar
0 gillar